Chorzowski ITS z Connected Citizens
Miejski Zarząd Ulic iMostów z Chorzowa, jako pierwsza instytucja z Polski, przystąpił do programuwymiany danych Connected Citizens. Liczy, że ułatwi jazdę kierowcomkorzystającym z aplikacji mobilnych i pozyska dane do planowanego systemuzarządzania ruchem.
Program Connected Citizens został uruchomiony w 2014 r. podkątem aplikacji Waze (obecnie należy do Google). Zakłada wymianę danychpomiędzy jego partnerami instytucjonalnymi (np. MZUiM w Chorzowie), kierowcamikorzystającymi z mobilnych aplikacji (Mapy Google, Waze) oraz społecznościąedytorów Waze. Jego głównym zadaniem jest informowanie, gdzie i co dzieje sięna drogach.
Dotąd do Connected Citizens przystąpiło ponad sto agencjilub operatorów dróg z całego świata, działających na poziomie miast, regionówczy krajów. Kilkanaście z nich pracuje w Europie (m.in. na terenie Barcelony,Budapesztu czy Łotwy).
Chorzowski MZUiM, podobnie jaki inni partnerzyinstytucjonalni programu, będzie przekazywał do niego dane dotyczące: zamknięćlub objazdów wynikających z planowanych remontów lub likwidacji awarii, zdarzeńdrogowych wpływających na płynność ruchu oraz ograniczeń wynikających z np. z organizacjiwydarzeń sportowych.
W zamian chorzowska spółka otrzyma płynące w czasierzeczywistym informacje od kierowców o płynności ruchu – np. na zdefiniowanychciągach ulic, przewidywanych spowolnieniach, zdarzeniach drogowych, zatorach,uszkodzeniach nawierzchni czy oznakowania i innych nietypowych sytuacjach.Dzięki temu drogowcy będą mogli szybko reagować.
„Bazę informacji chcielibyśmy wykorzystać także wprojektowanym właśnie systemie liniowego zarządzania ruchem. Takie rozwiązanieprzyśpieszyłoby przekazywanie informacji o nietypowych zdarzeniach na drogachChorzowa i miast ościennych, a tym samym usprawniło ruch” – oceniłdyrektor chorzowskiego MZUiM Piotr Wojtala.
Chodzi o element wartego ok. 38 mln zł unijnego projektuobejmującego infrastrukturę wspomagającą transport publiczny, na który Chorzóww ostatnich tygodniach zdobył 32 mln zł dofinansowania (z Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego – z puli na transport niskoemisyjny w miastach).
W ramach tego projektu miasto planuje m.in. kosztemkilkunastu milionów złotych wdrożyć liniowy system zarządzania ruchem ulicznym.Określenie „liniowy” oznacza w tym kontekście wyodrębnienie głównychciągów komunikacyjnych, na których występują dziś problemy i które możnausprawnić – poprzez koordynację sygnalizacji świetlnych oraz informowaniekierowców.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wybrane już pod tym kątem ciągi komunikacyjne to ul.Katowicka (od Katowic do Bytomia), ul. Katowicka wraz z ul. 3 Maja (od Katowicpo Świętochłowice) oraz trasa od Chorzowa Batorego do centrum (z dwomawariantami – przez ul. Armii Krajowej i Dąbrowskiego oraz BOWiD i Hajducką).
Jak deklarują przedstawiciele MZUIM, na tych połączeniachkoordynowana będzie praca skrzyżowań (także dzięki danym z Connected Citizens).Choć nie wszędzie możliwe będzie uzyskanie tzw. zielonej fali, system będziezmierzał do upłynnienia ruchu. Informowaniu kierowców w tym zakresie służyć będątablice elektroniczne zmiennej treści oraz aplikacja mobilna (wykorzystująca m.in.dane z Connected Citizens).
Pozostałymi elementami chorzowskiego projektukomunikacyjnego są refinansowanie zakończonej już w ub. roku budowyautobusowo-tramwajowego centrum przesiadkowego na rynku, a także budowa 46stacji roweru miejskiego, kilkunastu kilometrów nowych dróg dla rowerzystóworaz parkingu bike&ride przy centrum przesiadkowym.
Należąca do Google społecznościowa aplikacja Waze pozwala nanawigację z uwzględnieniem korków i objazdów, o których kierowcy informują sięnawzajem w rzeczywistym czasie.
„