Chińczycy na Zakopiance? Adamczyk: Oferty są badane
Oferty na projekt ibudowę dwujezdniowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem są obecniebadane – podał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W przetargu ogłoszonymprzez GDDKiA wpłynęło sześć ofert – najniższą cenę zaproponowała firma chińska.
Chińska firma Stecol Corporation przedstawiła cenę ponad 706mln zł za realizację kontraktu. Druga pod względem ceny jest oferta polskiejfirmy Intercor z Zawiercia, która zaproponowała cenę ponad 880 mln zł. Kolejneoferty mieszczą się w przedziale od blisko 891 mln zł do ponad 1,486 mld zł.Wszyscy wykonawcy chcą zrealizować inwestycję w ciągu 49 miesięcy od datypodpisania umowy.
„Oferty zostały otwarte i są badane, wśród nich jest m.in.oferta chińska, ta oferta jest ofertą najtańszą (…). Oferty podlegają badaniu,czy przypadkiem nie zaproponowano rażąco niskiej ceny, czy mamy w tych pracachuwzględnione wszystkie te elementy, które są cenotwórcze” – powiedział Adamczykw poniedziałek w Radiu Kraków.
Jak podkreślił, budowa 16,1 km dwujezdniowej Zakopiankipomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem będzie realizowana w trudnych, górskichwarunkach, co musi mieć odzwierciedlenie w cenie. „Na odcinku tym będziemymieli do czynienia z gigantycznymi pracami ziemnymi – 1,5 mln metrówsześciennych mas ziemi i skał, bo przecież tam jest bardzo różnorodny grunt,musi zostać przemieszczone: część wywieziona, część będzie zabudowana (…). Tosą prace, które mają wpływ na końcową wartość tego przedsięwzięcia” – dodałminister.
Adamczyk zastrzegł, że oferty złożone w przetargu są badaneprzez inżynierów i ekspertów z dziedziny analiz finansowo-ekonomicznych,dotyczących realizacji inwestycji drogowych.
Planowana inwestycja będzie realizowana w formule”projektuj i buduj”. Przewiduje się budowę: 16,1 km dwujezdniowejdrogi, czterech węzłów drogowych w Obidowej, Klikuszowej, Nowym Targu Zachód iNowym Targu Południe oraz 22 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów iestakad. Ponadto, konieczne będzie wybudowanie infrastruktury dla pieszych irowerzystów, kanalizacji i odwodnienia, ekranów akustycznych, przejść dlazwierząt.
Zakopianka na odcinku Rdzawka – Nowy Targ formalnie niebędzie drogą ekspresową, ale będzie w zasadzie spełniać jej parametry. Będzieto droga o ruchu przyspieszonym. Odcinek ten będzie kontynuacją istniejącejdwujezdniowej DK 47 i połączy się z nią w Rdzawce.
W momencie ogłoszenia przetargu GDDKiA szacowała, żeinwestycja będzie – ze względu na trudny teren i konieczność wybudowania wieluobiektów inżynieryjnych – kosztować ok. 1 mld zł.
Obecnie droga krajowa 47 między Rdzawką a Nowym Targiem jestw każdym kierunku jednojezdniowa. To „wąskie gardło” dla kierowcówzmierzających na Podhale. Według pomiarów z 2015 r. średni ruch dobowy na tymodcinku Zakopianki sięga 18 tys. pojazdów, a w weekendy, ferie i wakacjeznacząco wzrasta.
Obecnie w Małopolsce trwa budowa trzech odcinków Zakopianki,stanowiącej górski fragment drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką. Naliczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-km tunel.Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień – Naprawa, Naprawa – SkomielnaBiała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka.
Adamczyk podtrzymał na antenie Radia Kraków wcześniejszezapowiedzi, że na sylwestra 2020 r. będzie gotowa dwupasmowa droga ekspresowaS7 między Lubniem a Rabką wraz z tunelem. „Natomiast do 2022 r. chciałbym,żebyśmy już pojechali do Nowego Targu drogą ekspresowa. Mam nadzieję, że udasię spiąć te terminy” – zaznaczył.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według niego w 2022 r. powinien być też gotowy odcinek drogiekspresowej S7 od Krakowa do granicy woj. małopolskiego i świętokrzyskiego.
Prawie 56-km odcinek S7 został podzielony na trzy częścirealizacyjne. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzłaSzczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (zwęzłem) do węzła Widoma (z węzłem) – długości ok. 14 km oraz odcinek węzełWidoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) -długości ok. 18 km.
Na początku stycznia tego roku została podpisana umowa zwykonawcą budowy odcinka od węzła Szczepanowice do węzła Widoma. Wykona gofirma Mota-Engil Central Europe kosztem ponad 508 mln zł. Prace powinny zostaćukończone w ciągu 34 miesięcy od daty podpisania umowy.
W tym miesiącu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostradwybrała włoską firmę Salini Impregilo do zaprojektowania i wybudowania ok.18-km odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do węzła Widoma. Koszt inwestycjiwyniesie ponad 1,072 mld zł. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu 34 miesięcy oddaty zawarcia umowy.
Największy problem jest z odcinkiem pierwszym, bowiemprotesty mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim dotyczące ok. 5-kmfragmentu S7 projektowanego w rejonie ich miejscowości doprowadziły douchylenia przez sąd decyzji środowiskowej. Dlatego odcinek ten zostałpodzielony na dwie części – ta oprotestowana została wyłączona i będzie musiałauzyskać nową decyzję.
Adamczyk zapowiedział, że GDDKiA wystąpi o zezwolenie narealizację inwestycji drogowej (ZRID) tego odcinka.
„To daje nadzieję, że w 2022 roku pojedziemy z Nowego Targudo Warszawy drogą ekspresową, bezpieczną, przewidywalną, jeśli chodzi o czasprzejazdu i zdecydowanie bardziej komfortową” – zapowiedział ministerinfrastruktury.
„