Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ceny miejskich biletów w Polsce a zarobki mieszkańców. Najdrożej w Białymstoku  

infotrans
29.03.2023 16:06

Znany wyniki ciekawego badania, w którym porównano taryfy komunikacji miejskiej w polskich miastach wojewódzkich, a następnie zestawiono je z najnowszymi danymi GUS nt. wynagrodzeń.

W badaniu wzięto pod uwagę ceny biletów jednorazowych i miesięcznych zgodnie z obowiązującymi cennikami spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską - według stanu na marzec 2023 r., aczkolwiek ceny biletów w Polsce cały czas podlegają dynamicznym zmianom.

Warszawa - reszta świata

Międzynarodowy serwis Picodi.com zbadał ceny biletów w 45 dużych miastach Europy i świata, a wydatki mieszkańców na transport porównał z lokalnymi wynagrodzeniami. Z badania wynika, że najdroższe bilety jednoprzejazdowe są w Londynie (4,85 euro), Zurychu (4,44 €) i Oslo (3,65 €); najtańsze – w Astanie (Kazachstan; 0,19 €) i Kijowie (0,20 €). W Warszawie jest to niecałe euro (4,40 zł). W Tallinnie, Valettcie i Luksemburgu komunikacja publiczna jest bezpłatna.

Z kolei najwyższe ceny za miesięczny bilet płacą mieszkańcy Londynu (253 €), Dublina (155 €) i Nowego Jorku (119 €). Dla porównania w Warszawie miesięczny bilet to koszt zaledwie 21 € (98 zł).

Jednak jeśli zestawimy ceny biletów miesięcznych z wynagrodzeniami w poszczególnych miastach, to Warszawa w tym rankingu znajduje się w gronie najtańszych miast – 30-dniowy bilet Warszawiaka, który kosztuje 98 zł, to zaledwie 1,8 proc. średniej warszawskiej pensji netto. Jest to wynik zbliżony do Pragi (1,7 proc.) oraz Brukseli i Reykjavíku (również po 1,8 proc.). Dla porównania mieszkaniec São Paulo za miesięczny bilet zapłaci 61 euro (aż 14,3% średniego wynagrodzenia), a Londynu i Stambułu 253 i 38 € (odpowiednio 7,5 i 7,4 proc. pensji).

fot. UM Warszawa

W Polsce

Spośród 18 miast wojewódzkich najdroższy bilet jednoprzejazdowy (lub na dłuższy przejazd do 40 lub do 60 minut w zależności od oferty) jest w Krakowie, Szczecinie i Poznaniu – po 6 zł.

Na drugim końcu rankingu są Gorzów Wielkopolski i Zielona Góra – 3 zł.

Warszawa z ceną biletu w wysokości 4,40 zł za normalny, 75-minutowy bilet przesiadkowy plasuje się w środku zestawienia. Co więcej, stołeczny ratusz i radni miejscy nie mają w planach podwyżek. –„Już dziś 59 proc. mieszkańców Warszawy wykorzystuje transport zbiorowy w codziennych podróżach i – co nas bardzo cieszy – aż 94 proc. ocenia dobrze funkcjonowanie komunikacji miejskiej w stolicy – dodaje prezydent Trzaskowski.

Z kolei najwyższą kwotę za miesięczny bilet płacą mieszkańcy Szczecina i Łodzi – po 140 zł, a najniższą – mieszkańcy Krakowa (80 zł).

Jeśli porównamy ceny biletów miesięcznych z najnowszymi danymi GUS nt. wynagrodzeń, to największy procent pensji na komunikację miejską muszą wydać mieszkańcy:

  • Białegostoku (3,1%),
  • Łodzi (2,9%)
  • Szczecina (2,7%).

Najmniejszym obciążeniem dla portfela jest komunikacja miejska w:

  • Warszawie (1,8%),
  • Wrocławiu (1,6%)
  • i Krakowie (1,3%).

Metodologia badania

W badaniu wzięto pod uwagę ceny biletów jednorazowych i miesięcznych zgodnie z obowiązującymi cennikami spółek odpowiedzialnych za komunikację miejską według stanu na marzec 2023 r. Przeciętne pensje netto dla miast uwzględnionych w rankingu pochodzą ze strony numbeo.com, a dla polskich miast – z portalu statystykamiast.stat.gov.pl (ostatnie dostępne dane dotyczą stycznia 2023 r.) Przy konwertowaniu walut wykorzystaliśmy średnie kursy za luty 2023 r. według Google Finance.

Uwzględnione w zestawieniu bilety miesięczne zapewniają nielimitowany przejazd wszystkimi rodzajami transportu publicznego, ale jedynie w obrębie danego miasta. W zestawieniu były brane pod uwagę najbardziej korzystne dla podróżujących ceny, jeśli taka możliwość była oferowana przez przewoźnika (np. tańszy bilet z aplikacją mobilną lub specjalną kartą, jednak bez uwzględnienia kosztu wyrobienia takiej karty).