Centrum Rzymu bez EURO3 i niżej. Tak walczą ze smogiem

infotrans
17.10.2019 09:15

Motoryzacyjnarewolucja czeka Rzym. Od pierwszego listopada do dużej części Wiecznego Miastanie będą mogły wjechać w dni powszednie samochody z silnikiem diesla o normieemisji spalin Euro 3. A takich aut rzymianie mają prawie 230 tysięcy.

Ten krok na rzecz poprawy stanu powietrza we włoskiejstolicy jej władze zapowiadały od zeszłego roku, dając między innymi czasmieszkańcom na zmianę samochodów lub przyzwyczajeń, czyli wybór komunikacjimiejskiej.

Październik jest ostatnim miesiącem „wolności” izarazem czasem, w którym setki tysięcy osób muszą zmienić swe codzienne życie -podkreśla rzymska prasa.

Zgodnie z rozporządzeniem magistratu, przyjętym w ramachwalki ze smogiem, obszar wyznaczony przez tzw. pierścień kolejowy obejmującyścisłe centrum i przylegające do niego najbliższe dzielnice zamknięty będziedla samochodów diesel z Euro 3, a więc tych sprzed 2006 roku, od poniedziałkudo piątku. Wcześniej zakazem tym objęto jeszcze starsze auta – prawie 380tysięcy.

Zamknięcie miasta dla tych aut Euro 3 w dni powszednie topierwszy krok w realizacji planów władz miejskich, które ogłosiły, że do 2024roku chcą całkowicie wyeliminować samochody diesla z historycznego centrum.

Przeciwko proekologicznej polityce protestująprzedstawiciele stołecznego biznesu, cytowani przez dziennik „IlMessaggero”. Ostrzegają, że ograniczenie ruchu przyniesie szkody wielubranżom, bo po ulicach Rzymu jeździ 40 tys. samochodów dostawczych i firmowych,które za dwa tygodnie nie będą miały wstępu do wielu dzielnic i miejsc aktywnościhandlowej.

Na razie samochody dostawcze diesel Euro 3 obowiązywaćbędzie okres przejściowy, do marca przyszłego roku, w którym nie będą mogłyjeździć w godzinach od 7:30 do 10:30 rano i między 16:30 a 20:30.