Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Centra przesiadkowe w województwie śląskim za unijne pieniądze

infotrans
26.07.2018 15:22

Budowę centrumprzesiadkowego w Mikołowie (Śląskie), a także termomodernizacje budynkówmieszkalnych i użyteczności publicznej w Mikołowie i Piekarach Śląskich -przewiduje sześć umów o unijne dofinansowanie podpisanych w czwartek przezwładze regionu oraz obu miast.

Jak akcentował podczas obu uroczystości marszałek woj.śląskiego Wojciech Saługa, zarówno termomodernizacje budynków, jak i budowacentrów przesiadkowych czy dróg rowerowych, wiążą się ze szczególnie dotkliwymw tym regionie zanieczyszczeniem powietrza.

„To priorytet regionu. Chcemy pokazać mieszkańcom, żetraktujemy walkę ze smogiem poważnie i chcemy oddychać czystym powietrzem” –mówił w czwartek Saługa.

Największy z projektów, których dofinansowanie środkamiRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego zakontraktowano tego dnia,dotyczy budowy łącznym kosztem ponad 21 mln zł węzła przesiadkowego w miejscuobecnego dworca autobusowego w Mikołowie (Śląskie). To obecnie największa inwestycjaw ok. 40-tysięcznym mieście.

Przedsięwzięcie dotyczące tego węzła przesiadkowego zostałopodzielone na trzy etapy. Pierwszy już się rozpoczął i polega na budowie nowegołącznika drogowego pomiędzy ulicami Kolejową i Waryńskiego, co pozwoli rozładowaćwzmożony ruch na ul. Prusa, gdzie często tworzą się korki. Do węzła będziewiodła ścieżka rowerowa, powstanie też parking na ponad 200 samochodów.

W drugim etapie powstanie nowy dworzec autobusowy, złożony zpięciu zadaszonych peronów. Park obok obecnego dworca zostanie odrestaurowany,a teren wokół zagospodarowany. Węzeł będzie zlokalizowany tam, gdzie dziśznajduje się dworzec autobusowy, choć nowe perony zostaną o kilkanaście metrówprzesunięte z powodu przebudowy układu drogowego w tym rejonie.

W trzecim etapie – w 2020 r. – nastąpi modernizacja dróg wokolicach dworca – istniejące rondo u zbiegu ulic Prusa i Miarki zostanieprzesunięte i powiększone, tworząc tzw. dwupasmowe rondo turbinowe. Dodatkoweronda planowane są w miejscach istniejących wysepek na skrzyżowaniachpobliskich ulic. Efektem ma być odkorkowanie centrum miasta i upłynnienieruchu, a tym samym ograniczenie emisji spalin – podstawowej przyczynypowstawania smogu.

Pod kątem znacznej części tej inwestycji mikołowski samorządzłożył projekt o wartości bliskiej 13,8 mln zł i wnioskowanym dofinansowaniuprzekraczającym 13 mln zł w konkursie RPO dotyczącym rozwoju infrastrukturytransportu niskoemisyjnego. W maju br. projekt ten został wybrany dodofinansowania, obok dziewięciu innych inwestycji (wśród nich jest m.in.Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem za 56,5 mln zł).

Do 10 grudnia br. w subregionie centralnym woj. śląskiego możnaobecnie składać kolejne projekty z obszaru efektywności energetycznej. W tymrozdaniu do dyspozycji wnioskodawców będzie ponad 68 mln zł.

Inny trwający nowy nabór wniosków dotyczy transportuniskoemisyjnego. W dwóch rundach – od 30 kwietnia do 20 sierpnia i od 1października do 28 grudnia samorządy i ich jednostki czy organizacje mogąskładać wnioski o dotacje na: infrastrukturę transportu zbiorowego (np. węzłyprzesiadkowe, drogi rowerowe, parkingi Park&Ride i Bike&Ride, buspasy,systemy rowerów miejskich), inteligentne systemy transportowe i zakup taboruautobusowego. Łącznie do podziału będzie tu ponad 291 mln zł.

Ta część środków RPO rozdzielania jest z wykorzystaniemnarzędzia ZIT, które w woj. śląskim wykorzystywane jest we wszystkich subregionach(w największym subregionie centralnym pod nazwą Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych – ZIT; w pozostałych jako Regionalne Inwestycje Terytorialne –RIT).

W woj. śląskim poprzez lokalne samorządy wdrażające ZIT iRIT rozdzielanych jest ok. 32 proc. środków tamtejszego RPO na lata 2014-2020(RPO). Dostały one do podziału łącznie 1,1 mld euro.