Carsharing w Warszawie
Kolejny krok do uruchomienia carsharingu w Warszawie. Urząd Miasta rozpoczyna negocjacje z firmami ubiegającymi się o koncesję na prowadzenie takiej usługi.
Rozmowy z 11 firmami planowane są na najbliższe dwa tygodnie. Wybrany operator udostępni mieszkańcom od 300 do 500 samochodów do wypożyczenia.
Wśród podmiotów ubiegających się o koncesją są: Express, CityShar, PANEK, Arriva Polska, Egis Road Operation Polska, 4Mobility, Enigma Systemy Ochrony Informacji, Zipcar International Holdings Limited, car2go Europe GmbH, Labville Investments, Eurorent.
Na podstawie rozmów z kandydatami i oferowanych przez nich usług, doprecyzowana zostanie liczba pojazdów, technologia, zasięg, rodzaj floty i inne szczegóły systemu. Następnie kandydaci złożą oferty, które będą ocenione wg następujących kryteriów: 1. Cena usługi dla użytkowników za wypożyczenie pojazdu; 2. Jakość i funkcjonalność oferowanego systemu wypożyczalni; 3. Termin uruchomienia usługi.
Carsharing jest alternatywą dla posiadania samochodu, których w Warszawie jest coraz więcej: według niektórych danych nawet ponad milion, czyli 600 na 1000 mieszkańców. Powoduje to liczne problemy: m.in. z parkowaniem (liczba wydanych abonamentów w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego przekroczyła już liczbę miejsc parkingowych), zanieczyszczeniem powietrza (wiele z samochodów to stare pojazdy niespełniające norm emisji spalin) i korkami. Warszawa, obok transportu publicznego, rowerów miejskich i tras rowerowych, planuje też umożliwić mieszkańcom okazjonalne korzystanie z samochodu w razie, kiedy jest to konieczne.
Usługa będzie polegała na bezobsługowym, krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba będzie się zarejestrować w systemie (potwierdzając posiadanie prawa jazdy) i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Wypożyczanie będzie maksymalnie proste – za pomocą aplikacji mobilnej, strony www lub infolinii. Samochody nie będą zaparkowane na dedykowanych stacjach, można je będzie wypożyczyć i oddać w dowolnym legalnym miejscu parkingowym na obszarze centrum (obejmującym co najmniej dzielnice Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Śródmieście, Wola i Żoliborz). Korzystając z auta, można się będzie poruszać także poza tą strefą.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Opłata za wypożyczenie będzie skalkulowana tak, by było ono konkurencyjne w porównaniu do sporadycznego korzystania z własnego auta. Ostateczna stawka zostanie określona w negocjacjach pomiędzy miastem a firmami zainteresowanymi prowadzeniem systemu ? niska stawka to podstawowe kryterium wyboru operatora systemu. Co ważne, będzie to jedyna opłata jaką ponosi użytkownik ? nie trzeba będzie płacić za benzynę czy parkowanie w strefie płatnego parkowania, odpadną też koszty typowe dla utrzymania własnego auta: serwis, ubezpieczenie, utrata wartości pojazdu itd. Dla osób korzystających z auta sporadycznie, kilka razy w miesiącu, wypożyczenie miejskiego samochodu będzie więc opłacalną alternatywą.
Carsharing w Warszawie to nowość. Dlatego miasto zdecydowało się na uruchomienie systemu w trybie koncesji. W ten sposób Warszawa nie dopłaci do systemu, może jednak zaoferować promocję usługi i pewne korzyści dla pojazdów współdzielonych.
Szacujemy, że świadczenie usług przez operatora, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, może rozpocząć się w II połowie 2017 r.
„