Bydgoszcz z najlepszym projektem ITS
Ministerstwo Infrastruktury przyznało Bydgoszczy 56 mln zł na stworzenie Inteligentnych Systemów Transportowych. Bydgoski projekt przygotowany przez Zarząd Dróg i Komunikacji Publicznej został zdecydowanie najlepiej oceniony przez ministerialnych urzędników. Takie są wyniki I etapu. Druga część konkursu, potwierdzająca wynik pierwszej, powinna być formalnością. – Koszt całej inwestycji to 69 mln zł. Z budżetu miasta trzeba dołożyć 13 mln zł. –„To naprawdę niewiele – mówi Piotr Gondek, naczelnik wydziału funduszy unijnych ZDMiKP. – Mamy nadzieję, że już w połowie roku będziemy się cieszyć z przyznanych pieniędzy, a system zacznie działać za dwa, trzy lata.”
Jak informuje „Gazeta Wyborcza Bydgoszcz”–system obejmie centrum miasta. Od północy ograniczony będzie ul. Kamienną, od zachodu ul. Królowej Jadwigi i Kruszwicką, od południa ul. Piękną, Solskiego i Wojska Polskiego, a od wschodu ul. Jana Pawła II i Wyszyńskiego. Dodatkowo w jego zasięgu znajdzie się ul. Fordońska od Wiaduktów Warszawskich do ronda Fordońskiego. Z ITS skorzystają przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskiej. –„Po pierwsze tramwaj pojedzie szybciej, bo będzie priorytetowo traktowany na skrzyżowaniach. Po drugie – wszystkie miejskie autobusy i tramwaje zostaną wyposażone w system GPS – wyjaśnia Wojciech Nalazek, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. – My otrzymamy informacje o ich punktualności, pasażerowie z wyprzedzeniem będą wiedzieli, czy ich autobus się spóźni.”Łącznie na przystankach umieszczonych będzie 220 monitorów LCD z aktualnym rozkładem jazdy uwzględniającym opóźnienia. W internecie pojawi się też strona pokazująca, jak w danej chwili kursuje komunikacja miejska.
System obejmie łącznie 50 skrzyżowań, w tym siedem, na których pojawi się nowa sygnalizacja świetlna. Chodzi m.in. o ronda Jagiellonów, Kujawskie i Ossolińskich. Dzięki nim mają zmniejszyć się korki. –„Przed skrzyżowaniami staną tablice elektroniczne. Przykładowo przed rondem Fordońskim kierowcy zobaczą, że przewidywany czas przejazdu do ronda Grunwaldzkiego wynosi 50 minut i sugeruje się przejazd Kamienną, gdzie ruch jest płynny – opowiada Wojciech Nalazek, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. –Nie będzie przeszkód technicznych, aby aktualne wiadomości o korkach wyświetlać w nawigacji GPS albo w systemie RDS w radioodbiornikach.”Projekt przewiduje ustawienie tablic prezentujących ilość wolnych miejsc parkingowych w poszczególnych rejonach strefy płatnego parkowania. Generalnie system zacznie działać wraz z uruchomieniem nowej linii tramwajowej, czyli za dwa lata.
Natomiast już wiemy kto go wykona. System zaprojektuje i wdroży dla Bydgoszczy hiszpańskie konsorcjum: GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. i GMV Sistemas S.A., które już wygrało podobne kontrakty w Szczecinie i we Wrocławiu. W uzasadnieniu tego wyboru możemy przeczytać: –„Oferta nie podlegająca odrzuceniu z najniższą ceną wykonania zamówienia, która uzyskała maksymalną liczbę 100 pkt. zgodnie z jedynym kryterium oceny ofert – najniższa cena.”W bydgoskim przetargu swoje oferty złożyły też 2 inne firmy:
– Seasam House Oy Graanintie z Finlandii (oferta została odrzucona);
– konsorcjum LIDER: ESABILITY z Bydgoszczy i PARTNER: LOGON S.A. z Bydgoszczy (suma zdobytych pkt 90,40).