Bydgoszcz: oferty na budowę węzłów komunikacyjnych otwarte

infotrans
10.04.2015 16:41

Otwarte zostały oferty firmstartujących w przetargu na budowę trzech nowych węzłów integrujących kolejoraz komunikację miejską. W ramach tego przedsięwzięcia zmodernizowane zostanąstacje Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy. Zbudowany zostanie też przystanekBydgoszcz Błonie.

Inwestycja stanowi częśćprzedsięwzięcia pn. Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarzemetropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego. Wramach prac na terenie Bydgoszczy przewidziano między innymi budowę trzechwęzłów komunikacyjnych scalających w spójnie działające rozwiązaniakomunikacyjne transport kolejowy, samochodowy, autobusowy, rowerowy oraz pieszyna stacjach: Bydgoszcz Błonie, Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Bielawy. Przyodnowionych peronach będą zatrzymywać się pociągi obsługujące trasę BIT City (Bydgoszcz ? Toruń). Wykonawca będzie miał 7 miesięcy na stworzenie nowychwęzłów komunikacyjnych.

Na przetarg wpłynęły dwie oferty.Najtańsza opiewa na kwotę 32,9 mln zł. Najdroższa na kwotę 36,8 mln zł. Obiemieszczą się w środkach jakie był przeznaczone na to zamówienie. Terazpracownicy ZDMIKP dokładnie zweryfikują złożone oferty pod kątem spełnianiaprzez firmy wszystkich warunków zamówienia. Następnie podpisana zostanie umowai rozpoczną się prace budowlane.

Budowę zintegrowanego węzłakomunikacyjnego Bydgoszcz Bielawy podzielono na dwa etapy realizacyjne. Wramach etapu I zaplanowano rozbiórkę istniejących peronów wraz wyposażeniem idojściami oraz budowę ich miejscu nowej konstrukcji peronów jednokrawędziowych.Będą one miały  wysokość 76cm, szerokość4,50m oraz długość 200m. Takie parametry uwzględniają między innymi potrzebyosób niepełnosprawnych. Do peronów dobudowane zostaną także krótkie odcinkichodników. Nowe perony zlokalizowane zostaną w miejscu dotychczasowych. Zakresprac uwzględnia również przebudowę infrastruktury kolejowej (sieć trakcyjna,elektroenergetyka kolejowa, sygnalizację, sterowanie ruchem kolejowym oraztelekomunikację kolejową). Wraz z rozbudową ul. Kamiennej będzie realizowanydrugi etap.

Na Leśnym  projekt zakłada przebudowę peronów, pętliautobusowej, układu drogowego, a po rozbiórce obecnie funkcjonującego budynkudworca i dyżurki MZK – budowę nowego obiektu obsługi pasażerskiej.

Zakres projektu obejmujerozbiórkę istniejącego, kolejowego peronu wyspowego dwukrawędziowego i budowędwóch peronów jednokrawędziowych o długości 300m i szerokości 4,5m, wraz zdojściem w postaci przejścia podziemnego z dwiema windami. Umożliwi onobezkolizyjne dojście do peronu nr 1 oraz przejście dalej, na drugą stronętorów, w kierunku Lasu Gdańskiego. Konstrukcja będzie miała ok. 50m długości i3m szerokości. W przejściu przewidziano ułożenie płyt granitowych i montażopraw oświetleniowych w narożach po obu stronach przejścia. Oświetlenie schodówbędzie realizowane przez oprawy podwieszane do konstrukcji wiat.

Istniejące w tym rejonie budynkizostaną rozebrane i zastąpione przez nowy obiekt pełniący funkcję dyżurki i obsługipodróżnych. Zostanie on zlokalizowany na zamknięciu osi widokowej ulicySułkowskiego. Będzie to parterowy, niepodpiwniczony budynek na planieprostokąta o wymiarach ok.  30 x 11 m zprzylegającym do jego północno?zachodniego narożnika zadaszeniem łączącym go zzejściem do tunelu dla pieszych. Wejście główne do budynku zaprojektowano odstrony ul. Modrzewiowej. Pozostałe dwa wejścia zaprojektowano w elewacjizachodniej (wejście od strony przejścia dla pieszych pod torami) orazwschodniej (wejście do pomieszczeń dyżurki autobusowej).

W części drogowej inwestycjazakłada m.in.: przebudowę i lekką korektę geometrii konstrukcji nawierzchnijezdni, oraz budowę jezdni dworcowej typu ?Kiss &Ride? wraz z chodnikami,ścieżkami dla rowerów i parkingiem dla samochodów. W ramach poprawy warunkówruchu na skrzyżowaniu ulic Sułkowskiego i Modrzewiowiej przewiduje się budowęmałego ronda o średnicy zewnętrznej 32m. Dodatkowo powstaną dwie zatokiautobusowe przy ul. Modrzewiowej.

W ramach inwestycji naBłoniu  planowana jest m.in. przebudowaul. Madalińskiego na odcinku od ul. Stawowej do projektowanej pętli. Jejnawierzchnia zostanie wymieniona na bitumiczną, a podbudowa dostosowana dowiększych obciążeń związanych z planowanym ruchem autobusów. Jezdnia ulicybędzie też nieznacznie poszerzona, do 7 metrów, a wzdłuż niej  powstanie chodnik z drogą rowerową prowadzącedo pętli autobusowej, i dalej do peronów stacji oraz kładki dla pieszych.

Pętla autobusowa, o szerokościjezdni 7m i o długości peronu 36m, powstanie na wysokości projektowanej stacjikolejowej. W jej rejonie projektuje się też 2 miejsca parkingowe dla osóbniepełnosprawnych i 18 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, 12stojaków rowerowych oraz stanowisko dla roweru miejskiego.

Podstawowym punktem nowego węzłabędzie jednak wybudowany przystanek kolejowy. Projekt zakłada budowę dwóchperonów o długości 200 metrów wraz dojściami, przejściem dla pieszych górą, nadtorami. Istniejąca i przeznaczona do remontu kładka nad torami kolejowymi,dzięki nowym windom, zapewni pieszym i rowerzystom możliwość bezpiecznegodojścia na perony kolejowe, oraz przejście na drugą stronę torów. W ramachremontu kładki przewiduje się między innymi: rozbiórkę starych nawierzchni orazwykonanie nowej płyty żelbetowej, nawierzchni na bazie żywic, nowych stopni ispoczników, a także instalację wind, oczyszczenie, zabezpieczenie antykorozyjnei odmalowanie stalowej konstrukcji.