Bydgoszcz inwestuje w Park&ride

infotrans
04.04.2018 12:04

W Bydgoszczypowstanie spójny system parkingów typu P+R. Mają one zachęcać do poruszania siępo centrum miasta komunikacją publiczną.

Jeszcze w tym roku powstanie koncepcja, a następnie zleconebędą prace projektowe i budowlane dostosowujące bydgoski system ITS douruchomienia wygodnych parkingów przy ważnych węzłach komunikacyjnych.

W Bydgoszczy w ostatnich latach wybudowanych zostało kilkadużych parkingów m.in. przy stadionie Zawiszy i Bydgoskim CentrumTargowo-Wystawienniczym. Powstają też dokumentacje niezbędne do zlokalizowaniaparkingów przy pętli na Rycerskiej, stacji Bydgoszcz Wschód i budynkach urzędumiasta na ul. Grudziądzkiej. Planowane są też zupełnie nowe obiekty dedykowanemieszkańcom Metropolii Bydgoszcz m.in.przy pętlach tramwajowych w Fordonie i Lesie Gdańskim.

Mają one pozwalać nawygodne przesiadki i kontynuowanie podróży do centrum komunikacją publiczną.Wszystkie parkingi będą jednolicie oznakowane, wyposażone i tworzyć spójnysystem „Park&Ride”.

Liczę, że torozwiązanie zachęci dużą część mieszkańców Metropolii Bydgoszcz do poruszaniasię po centrum miasta transportem publicznym – mówi prezydent Bydgoszczy,Rafał Bruski. Tym bardziej, że wkrótce wiele linii autobusowychdojeżdżających do centrum będzie omijać najbardziej zatłoczone ulice dziękibudowie nowych buspasów. Budujemy też nowe połączenia tramwajowe. Doskonałymśrodkiem do poruszanie się po mieście stał się też nowy Bydgoski RowerAglomeracyjny z większą liczbą stacji i nowymi rowerami – dodaje.

Trwają przetargi na infrastrukturę, która powstanie przyrondzie Kujawskim i pętli tramwajowej Stomil.Dla wielu innych zadań prowadzone są prace projektowe (m.in. parkingi wsąsiedztwie trasy WZ). Jednocześnie powstanie koncepcja wraz z dokumentacjąniezbędną do pozyskania funduszy unijnych oraz zlecenia pracprojektowo-budowlanych przy systemie ITS. Jego dalsza rozbudowa ma uwzględniaćfunkcjonowanie parkingów typu P+R.

Na budowę całego systemu parkingów typu P+R na najbliższelata miasto zagwarantowało blisko 35 mln zł. Warto jednak podkreślić, że dużaczęść parkingowej infrastruktury powstaje również ze środków na rozbudowę ulic.Największy wielopoziomowy parking nablisko 560 pojazdów planowany jest przy ul. Grudziądzkiej. Jego ostatecznywygląd (m.in. elewacje) określi dokumentacja projektowa.

Projektowanie i budowa nowych parkingów od podstaw:

1) Węzeł Zachodni(rejon przy kościele i stacji paliw). Integracja środków transportowych:autobusowy, samochodowy, rowerowy. Kierunki obsługi – Sicienko, Nakło nadNotecią, Koronowo, Mrocza. do i z przystanków transportu publicznego.

2) PętlaTatrzańskie – (tereny przy pętli autobusowej ul. Pelplińska – Wyzwolenia).Integracja środków transportowych: autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunkiobsługi – Osielsko, Dobrcz.

3) PętlaNiepodległości – (tereny przy pętli tramwajowej ul. Piłsudskiego – ul.Andersa). Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy,samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko, Dobrcz.

4) Pętla Przylesie(rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego). Integracja środków transportowych:tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko,Dobrcz, Fordon cz. północna.

5) Pętla LasGdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna). Integracja środkówtransportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi– Osielsko, Maksymilianowo.

6) Grunwaldzka(rejon skrzyżowania ulic: Grunwaldzka/Przejście) –Integracja środkówtransportowych: autobusowy, samochodowy, rowerowy. Kierunki obsługi – Sicienko,Nakło nad Notecią, Mrocza.

Adaptacja parkingów typu Park and Ride przygotowywanych wrazz rozbudową ulic lub istniejących już obiektów:

1) Rondo Kujawskie(w pasie dzielącym ul. Kujawskiej – wlot południowy) – realizacja w ramachbudowy trasy tramwajowej w ul. Kujawskiej. Integracja środków transportowych:tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Białe Błota,Nowa Wieś Wielka, Łabiszyn.

2) Dworzec Wschód(tereny PKP) – realizacja w ramach rozbudowy Trasy Wschód – Zachód. Integracjaśrodków transportowych: kolejowy, tramwajowy, autobusowy, rowerowy,samochodowy. Kierunki obsługi – Dąbrowa Chełmińska, Toruń, Zła Wieś Wielka,Solec Kujawski.

3) Dworzec Główny(tereny przy pętli tramwajowo-autobusowej Rycerska) – realizacja w ramachrozbudowy Trasy Wschód – Zachód. Integracja środków transportowych: kolejowy,tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Sicienko,Osielsko, Dobrcz, Nakło nad Notecią.

4) Stadion Zawisza(parking istniejący na terenie Zawiszy) – Integracja środków transportowych:tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Osielsko,Dobrcz, Maksymilianowo.

5) Wilczak/Miedzyń (tereny w sąsiedztwie pętlitramwajowej ) – realizacja w ramach rozbudowy ul. Nakielskiej. Integracjaśrodków transportowych: tramwajowy, autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunkiobsługi – Nakło nad Notecią, Sicienko, Białe Błota, Łochowo, Łochowice.

6) Pętla Stomil(teren w obszarze skrzyżowania Toruńska – Spadzista) – realizacja w ramachprzebudowy torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Toruńskiej od ronda Toruńskiego dopętli Stomil. Integracja środków transportowych: tramwajowy, autobusowy,rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Solec Kujawski.

7) Grudziądzka(parking przy Urzędzie Miasta Bydgoszczy). Integracja środków transportowych:autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunki obsługi – Szubin, Nakło nadNotecią. Na zlecenie miasta powstaje projekt koncepcyjny obiektuwielopoziomowego na prawie 560 miejsc.

8) BydgoskieCentrum Targowo-Wystawiennicze (parking istniejący na terenie BCTW) -Integracja środków transportowych: autobusowy, rowerowy, samochodowy. Kierunkiobsługi – Osielsko, Dobrcz, Maksymilianowo.