Bydgoski ZDMiKP ma 20 lat
infotrans
07.03.2014 21:54
Bydgoski ZDMiKP ma 20 lat
W marcu –dwadzieścia lat temu, Radni Rady Miasta Bydgoszczy, powołali do życia pierwszy w Polsce Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.Od tej pory do dzisiaj, Zarząd zajmuje się planowaniem, budową, modernizacją, utrzymaniem sieci bydgoskich ulic, torowisk oraz organizacją komunikacji miejskiej.W zakresie organizacji komunikacji publicznej, projektuje i planuje ofertę przewozową. Zajmuje się sprzedażą biletów, utrzymuje infrastrukturę, prowadzi informację pasażerską.Od momentu powstania, do chwili obecnej ZDMiKPzrealizował wiele istotnych modernizacji układu drogowego Bydgoszczy. Obok utrzymania dróg, równie ważna była sprawnie funkcjonująca komunikacja miejska, a przede wszystkim zadowoleni z niej pasażerowie.Komunikacja tramwajowa obsługiwana przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy bazuje na 8 liniach komunikacyjnych. Linie tramwajowe kursują według rozkładów jazdy opartych na zasadzie ruchu cyklicznego w stałych interwałach czasowych.Tramwaje poruszają się po 31 kilometrach torowisk. Systematycznie modernizujemy układ torowo –sieciowy. Budujemy nowe, przyjazne dla środowiska linie tramwajowe.W 2012 r. oddano do użytku linię tramwajową z centrum miasta do Dworca Głównego PKP w ciągu ulic Naruszewicza, Dworcowa, Zygmunta Augusta do pętli przy ul. Rycerskiej.W budowie znajduje się nowa linia tramwajowa do Fordonu.W perspektywie rozbudowa układu torowego o m.in. torowisko w ul. Kujawskiej, Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. Prowadzone inwestycje w trakcji tramwajowej umożliwią zwiększenie liczby przewożonych pasażerów oraz zwiększenie jego udziału w usługach komunikacji miejskiej. W ramach przywołanych inwestycji do ruchu zostaną wprowadzone nowe, klimatyzowane pociągi niskopodłogowe.
Oczywiście poza komunikacją tramwajową po Bydgoszczy poruszają się także autobusy. Układ linii autobusowych jest tak zaplanowany, aby w miarę możliwości nie powielał relacji i tras obsługiwanych przez trakcję tramwajową. Każdego dnia Zarząd stara się dostosować zintegrowaną obsługę komunikacyjną do oczekiwań pasażerów. Dodatkowo oferta komunikacji autobusowej jest uzupełniona przez linie autobusowe łączące dzielnicę Fordon z północnymi rejonami śródmieścia, a także pozostałe linie autobusowe pełniące charakter linii uzupełniających.Do obsługi bydgoskich linii w godzinach szczytu dysponowane są 183 autobusy, w tym 114 przegubowe. Autobusy niskopodłogowe stanowią 90% całego taboru autobusowego, którego średnia wieku wynosi dzisiaj około 7 lat, co raczej nie jest spotykane w innych polskich miastach.Autobusy niskopodłogowe są wyposażone w system monitoringu, pochylnie ułatwiające wjazd i wyjazd wózka inwalidzkiego z pojazdu, system głosowego zapowiadania przystanków oraz wyświetlacze prezentujące przebieg trasy.Komunikację nocną zabezpiecza 5 linii autobusowych kursujących z częstotliwością, co 70 min. objętych koordynacją na Placu Kościeleckich. Trasowanie linii nocnych obejmujących możliwie największy zasięg miasta oraz możliwość przesiadki pozwalają mieszkańcom przemieszczać się po Bydgoszczy również w godzinach nocnych.
Na najwyższym poziomie funkcjonuje także informacja pasażerska. Rozkłady jazdy, schematy komunikacyjne oraz podstawowe informacje o funkcjonowaniu transportu zbiorowego są przygotowane w języku angielskim i niemieckim. Aktualnie prowadzone są prace nad wdrożeniem Inteligentnego Systemu Transportowego dla komunikacji miejskiej. Przy głównych węzłach przesiadkowych oraz na pętlach zostaną zamontowane wyświetlacze LCD, wyświetlacze LED, kioski informacyjne oraz biletomaty. Już dzisiaj dzięki systemowi na tablicach elektronicznych są wyświetlane informacje o rzeczywistych czasach odjazdów autobusów i tramwajów, dodatkowe informacje o utrudnieniach w ruchu oraz komunikaty o zmianach w komunikacji. Co ważne –w ubiegłym roku ZDMiKPwprowadził nowe standardy w zakresie prowadzenia konsultacji i dialogu z użytkownikami bydgoskich dróg oraz pasażerami komunikacji miejskiej.