Buspasowe fakty: Autobusy przyspieszają, a liczba pasażerów rośnie
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie podał pierwsze liczby dotyczące najnowszego buspasu, działającego od 10 stycznia w Dolinie Służewieckiej i al. Sikorskiego.
Z danych ZDM wynika, że autobusy pokonują tę trasę nawet 3-krotnie szybciej, a liczba pasażerów urosła aż o 70 procent.
10 minut opóźnienia
Dotychczas pasażerowie zmuszeni byli do stania w korkach, tracąc długie minuty. Ten stosunkowo krótki odcinek przyczyniał się do dużych opóźnień, sięgających nawet ponad 10 minut. To oznaczało nie tylko stratę czasu dla pasażerów, ale też opóźnienia i rozregulowanie rozkładów jazdy na całej długości tras każdej z 10 linii.
-"Dzięki buspasowi, dziś przejazd całego odcinka (wraz z postojami na przystankach i sygnalizacji) jest możliwy w czasie 5 minut. To oznacza, że autobusy pokonują go nawet 3-krotnie szybciej niż do tej pory. Kursy stały się też bardziej przewidywalne – autobusy docierają na przystanek zgodnie z rozkładem. W dłuższej perspektywie możliwe jest nawet skrócenie rozkładowych czasów przejazdu, które do tej pory uwzględniały korki, a w efekcie obsługiwanie tych samych połączeń mniejszą liczbą pojazdów - poinformował ZDM Warszawa.
Ale najważniejsze, że zmiany natychmiast docenili sami warszawiacy. Liczniki zapełnienia autobusów pokazały, że dziennie z komunikacji publicznej korzysta teraz blisko 27 tys. osób – aż o 70 proc. więcej niż jesienią, kiedy buspasa (ani nowej obwodnicy) nie było. To najlepszy dowód na to, że buspas spełnił swoją rolę.
JAK SIĘ JEŹDZI?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wyznaczenie buspasa wymagało zmniejszenia liczby pasów ruchu dla kierowców samochodów z 3 do 2. Zbiegło się to w czasie z otwarciem nowej, 3-pasowej drogi ekspresowej S2. Łączny efekt tych zmian również widać w pomiarach.
Natężenie ruchu w Dolinie Służewieckiej w październiku wynosiło ok. 81 tys. pojazdów na dobę (w obie strony). Mieszał się tu ruch lokalny z tranzytem międzydzielnicowym i międzymiastowym w ciągu drogi krajowej nr 2. W styczniu, w pomiarach wykonanych już po wyznaczeniu buspasa, ta suma dobowa spadła do 63 tys., czyli o 23 proc. Podobnie wygląda pomiar na moście Siekierkowskim: ruch spadł z 97 do 70 tys. pojazdów na dobę w obie strony.
Dla kierowców najważniejsze są warunki i płynność ruchu. Wielu z nich obawiało się, że wyznaczenie buspasa pogorszy zatory na tym ciągu. Dane tego nie potwierdzają. Korki, jakie w Dolinie Służewieckiej występowały dotychczas niemal przez cały dzień (od 7 do 19), a czasem również w weekendy, teraz pojawiają się tylko w godzinach szczytu. Nawet wówczas zmierzona prędkość jest wyższa o 5-10 km/h niż jesienią. Poza krótkimi okresami szczytowymi ruch odbywa się dość płynnie i jest dozowany tylko sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniach.
-"Należy pamiętać, że powyższe pomiary mają charakter poglądowy – od wprowadzenia buspasa minęło kilka dni i ruch na pewno będzie się jeszcze układał. Oceniając korzyści z buspasa koniecznie trzeba brać pod uwagę, jak zmieni się ruch już niedługo. Od początku lutego warszawiaków czekają duże utrudnienia związane z zamknięciem wiaduktu Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą. Dlatego kluczowe jest, aby do tego czasu przygotować odpowiednie warunki dla pasażerów autobusów – tak, aby nie utknęły one w korkach wraz z samochodami. Dolina Służewiecka to jeden z potencjalnych objazdów Trasy Łazienkowskiej – bez buspasa autobusy już za 2 tygodnie znów stanęłyby tu w korkach - podkreślił stołeczny Zarząd Dróg Miejskich.