Budżet obywatelski: rower czy parking?

infotrans
02.01.2017 10:08

W najnowszej edycji Budżetu Obywatelskiego w Szczecinie obywatelki i obywatele zgłosili zadania czasem nieco sprzeczne z punktu widzenia polityki transportowej. O głosy walczą w poszczególnych dzielnicach parkingi i inicjatywy związane z transportem rowerowym. Które z nich wygrają w głosowaniu? A może pieniędzy starczy i dla mieszkańców, i dla samochodów?

Na liście niedawno ogłoszonych projektów SBO jest sporo przedsięwzięć związanych z rozbudową funkcjonującego w mieście roweru miejskiego. Na liście ogólnomiejskiej znajdziemy m. in. „Szczeciński Rower Miejski – Trzeci Etap – Więcej Rowerów w Śródmieściu”, dodatkowo np. w Prawobrzeżu, w zadaniach „dużych”, znajdziemy „Rozbudowę Systemu Roweru Miejskiego”. Z kolei w Śródmieściu projekt parkingu przy Potulickiej (wnioskodawcy stanowczo podkreślają: bezpłatnego) walczy z mikroparkami czy odbudową fontanny.

Popularne są też modernizacje chodników czy budowa oświetlenia na ulicach.

Jednymi z ciekawszych przedsięwzięć są choćby stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Szczecinianie zaproponowali także mural z podobizną przedwojennego nadburmistrza Szczecina Hermanna Hakena i renowację zabytkowych nagrobków na Cmentarzu Centralnym.

Głosowanie nad projektami SBO rozpocznie się 9 stycznia i potrwa do 18 stycznia. W tym roku zagłosować będzie mógł każdy mieszkaniec miasta bez względu na wiek. Swój głos będzie można oddać za pomocą internetu, ale także tradycyjnie w kilku zorganizowanych do tego celu punktach miasta.

W ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy wybiorą przedsięwzięcia, na których realizację miasto przeznaczy 7 mln zł.

Projekty podzielono na trzy kategorie: ogólnomiejskie, dzielnicowe duże i dzielnicowe małe. Miasto szacuje, że w 2017 r. zostanie zrealizowany przynajmniej jeden projekt ogólnomiejski, a także cztery dzielnicowe duże i osiem dzielnicowych małych.

Na przedsięwzięcia ogólnomiejskie, z których będą mogli korzystać mieszkańcy więcej niż jednej dzielnicy, przeznaczono 2,1 mln zł. Na duże projekty dzielnicowe przeznaczono w każdej z czterech dzielnic po 980 tys. zł – wartość jednego powinna mieścić się w przedziale od 122,5 tys. zł do 980 tys. zł. Z kolei małe projekty w każdej z czterech dzielnic dysponują po 245 tys. zł – maksymalna wartość jednego nie może w tym przypadku przekroczyć 245 tys. zł.

Szczecinianie zadecydują już po raz czwarty, na co przeznaczyć pieniądze z budżetu obywatelskiego.

Trzecia edycja dysponowała pulą 6 mln zł, z których sfinansowano m.in. rozbudowę Szczecińskiego Roweru Miejskiego. W poprzedniej mieszkańcy najwięcej głosów oddali na rozbudowę i modernizację schroniska dla zwierząt, a także stworzenie 20 nowych dróg dla rowerów. Pula budżetu wyniosła wtedy 5 mln zł. W 2013 r. w ramach budżetu obywatelskiego szczecinianie wybrali do realizacji m. in. Szczeciński Rower Miejski. (PAP)

res/ drag/