Budżet Ministerstwa Infrastruktury 2023. Nowe pociągi, drogi i FRPA

infotrans
05.01.2023 16:03

4 stycznia senacka komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2023 r. w części budownictwo i transport.

M.in. na zakup taboru kolejowego zarezerwowane jest 545 mln zł. Na zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego - 364 mln zł. Na fundusz rozwoju przewozów autobusowych - 800 mln zł.

Transport i Łączność

Senacka komisja infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu państwa na 2023 r. w częściach dotyczących Budownictwo, planowanie przestrzenne, Transport oraz Łączność. Senatorowie nie zgłosili poprawek do omawianych podczas obrad propozycji wydatków i wpływów w podlegających komisji częściach budżetu.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przedstawiając transportowy budżet powiedział , że wydatki w dziale budżetu Transport zaplanowano w wysokości blisko 60 mld zł, co stanowi wzrost o 18 proc. w porównaniu do roku 2022. Na infrastrukturę drogową i drogi krajowe ma przypaść 21 mld 404 mln zł z Krajowego Funduszu Drogowego. Transport kolejowy będzie mógł liczyć na środki w wysokości 22 mld 301 mln zł. Zostaną one podzielone na inwestycje dotyczące linii kolejowych - prawie 14 mld zł.

Według Webera drugi program rządowy to wsparcie zadań zarządców infrastruktury kolejowej utrzymania i remontów - obejmuje wydatki na poziomie 5 mld 466 mln zł. Na rozbudowę i przebudowę dworców kolejowych ma zostać przeznaczone 386 mln zł, na dofinasowanie pasażerskich, międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych - 1 mld 218 mln zł, dofinasowanie krajowych przewozów pasażerski w celu wyrównania przewoźnikom, operatorom utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień ulgowych przejazdów pochłonie 650 mln zł. Na zakup taboru kolejowego zarezerwowano 545 mln zł. Na zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego zaplanowano 364 mln zł. Na fundusz rozwoju przewozów autobusowych użyteczności publicznej ma trafić 800 mln zł.

fot. MI

Żegluga i lotnictwo

Z kolei wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski poinformował z kolei, że w ramach działu budżetu gospodarka morska, w 2023 r. zaplanowano łącznie na program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską oraz dokończenie ostatniego etapu połączenia portu w Elblągu z Zatoką Gdańską przez Mierzeję Wiślaną 292 mln zł. Program naprawy brzegów morskich pochłonie 40 mln zł.

Witkowski poinformował również, że urzędy morskie dostaną 113 proc. więcej funduszy na swoją działalność, szczególnie urzędy w Gdańsku i Szczecinie w związku planami budowy pływającego terminala gazu skroplonego w rejonie Gdańska i farm wiatrowych w rejonie Świnoujścia. Podał również, że koszt całej inwestycji to niecałe 2 mld zł. Dodał, że dojście do portu w Elblągu jest na końcowym etapie zostało kilka kilometrów w ramach drugiego etapu na rzece Elbląg.

Witkowski wskazał również, że ponad 33 mln zł zostanie przeznaczanych na zadania w obszarze żeglugi śródlądowej. To wzrost o 132 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Na realizację zadań w obszarze Lotnictwo w budżecie na 2023 r. przeznaczono 135 mln zł.

Weber poinformował również, że dochody budżetu w części transport mają wynieść 116 mln zł, w tym 85 mln zł to dochody Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wiceminister Weber podał też, że kontynuowana jest realizacja Programu budowy 100 obwodnic. "Weszliśmy w realizacje kilkunastu projektów z Programu budowy 100 obwodnic". Wyjaśnił, że chodzi o podpisanie umów wykonawczych, prace ziemne, albo umów o zaprojektowanie, albo w fazę uzyskiwania decyzji środowiskowej. (PAP)