Budżet Ministerstwa Infrastruktury 2023. Nowe pociągi, drogi i FRPA
4 stycznia senacka komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na 2023 r. w części budownictwo i transport.
M.in. na zakup taboru kolejowego zarezerwowane jest 545 mln zł. Na zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego - 364 mln zł. Na fundusz rozwoju przewozów autobusowych - 800 mln zł.
Transport i Łączność
Senacka komisja infrastruktury pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu państwa na 2023 r. w częściach dotyczących Budownictwo, planowanie przestrzenne, Transport oraz Łączność. Senatorowie nie zgłosili poprawek do omawianych podczas obrad propozycji wydatków i wpływów w podlegających komisji częściach budżetu.
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przedstawiając transportowy budżet powiedział , że wydatki w dziale budżetu Transport zaplanowano w wysokości blisko 60 mld zł, co stanowi wzrost o 18 proc. w porównaniu do roku 2022. Na infrastrukturę drogową i drogi krajowe ma przypaść 21 mld 404 mln zł z Krajowego Funduszu Drogowego. Transport kolejowy będzie mógł liczyć na środki w wysokości 22 mld 301 mln zł. Zostaną one podzielone na inwestycje dotyczące linii kolejowych - prawie 14 mld zł.
Według Webera drugi program rządowy to wsparcie zadań zarządców infrastruktury kolejowej utrzymania i remontów - obejmuje wydatki na poziomie 5 mld 466 mln zł. Na rozbudowę i przebudowę dworców kolejowych ma zostać przeznaczone 386 mln zł, na dofinasowanie pasażerskich, międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów kolejowych wykonywanych w ramach usług publicznych - 1 mld 218 mln zł, dofinasowanie krajowych przewozów pasażerski w celu wyrównania przewoźnikom, operatorom utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień ulgowych przejazdów pochłonie 650 mln zł. Na zakup taboru kolejowego zarezerwowano 545 mln zł. Na zadania z zakresu bezpieczeństwa drogowego zaplanowano 364 mln zł. Na fundusz rozwoju przewozów autobusowych użyteczności publicznej ma trafić 800 mln zł.
Żegluga i lotnictwo
Z kolei wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski poinformował z kolei, że w ramach działu budżetu gospodarka morska, w 2023 r. zaplanowano łącznie na program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską oraz dokończenie ostatniego etapu połączenia portu w Elblągu z Zatoką Gdańską przez Mierzeję Wiślaną 292 mln zł. Program naprawy brzegów morskich pochłonie 40 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Witkowski poinformował również, że urzędy morskie dostaną 113 proc. więcej funduszy na swoją działalność, szczególnie urzędy w Gdańsku i Szczecinie w związku planami budowy pływającego terminala gazu skroplonego w rejonie Gdańska i farm wiatrowych w rejonie Świnoujścia. Podał również, że koszt całej inwestycji to niecałe 2 mld zł. Dodał, że dojście do portu w Elblągu jest na końcowym etapie zostało kilka kilometrów w ramach drugiego etapu na rzece Elbląg.
Witkowski wskazał również, że ponad 33 mln zł zostanie przeznaczanych na zadania w obszarze żeglugi śródlądowej. To wzrost o 132 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Na realizację zadań w obszarze Lotnictwo w budżecie na 2023 r. przeznaczono 135 mln zł.
Weber poinformował również, że dochody budżetu w części transport mają wynieść 116 mln zł, w tym 85 mln zł to dochody Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wiceminister Weber podał też, że kontynuowana jest realizacja Programu budowy 100 obwodnic. "Weszliśmy w realizacje kilkunastu projektów z Programu budowy 100 obwodnic". Wyjaśnił, że chodzi o podpisanie umów wykonawczych, prace ziemne, albo umów o zaprojektowanie, albo w fazę uzyskiwania decyzji środowiskowej. (PAP)