Budowa mostu do Sobieszewa w decydującej fazie [FILM]

infotrans
16.02.2017 20:49

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu prac na budowie mostu zwodzonego, w ciągu DW 501 nad Martwą Wisłą, wprowadzono nową, czasową organizację ruchu. Jest to związane z kolejnym etapem budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.

(w celu obejrzenia filmu kliknij „więcej” u dołu)

Zmiana będzie polegała na całkowitym wyłączeniu jednego pasa ruchu i wprowadzeniu ruchu wahadłowego na odcinku ok. 150 m, począwszy od ul. Piaskowej w kierunku Przejazdowa, po prawej stronie jezdni. W miarę postępu prac, zmiana organizacji ruchu będzie obejmować kolejne odcinki drogi, zajmując odpowiednio pas prawy lub lewy. Przy przejściu przez skrzyżowania, ruch będzie kierowany ręcznie. Prace przy zachowaniu takiej organizacji potrwają do końca czerwca.

Jest to element prowadzonej przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska historycznej inwestycji – pierwszego mostu opartego o stałę konstrukcje podporowe, prowadzącego bezpośrednio do Gdańska-Sobieszewa (historycznego Bąsaka) na Wyspę Sobieszewską (Bąsacką). W tej chwili do Bąsaka prowadzi most pontonowy („trwała prowizorka” z lat '40). Na wyspę można się wprawdzie dostać stałym mostem od strony Przegaliny (po koronie śluzy), jednak wyprowadza on na wyspę „od tyłu” w stosunku do podróży z centrum Gdańska, wydłużając relację Śródmieście-Sobieszewo dwukrotnie (aż o 15 km).

Budowa mostu zapewni bezpieczne i sprawne połączenie wyspy ze stałym lądem. W ramach zadania wybudowane zostaną również dojazdy, przebudowane zostaną dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym w rejonie projektowanego mostu.

Szczegółowy zakres prac obejmuje:

1. Budowę mostu zwodzonego o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m o następujących parametrach:

? Długość obiektu – 173 m

? Długość obiektu ze skrzydłami – 181,50 m

? Rozpiętości teoretyczne przęseł dojazdowych ? 2×25 m + 2×25 m

? Rozpiętość teoretyczna przęseł zwodzonych ? 59,5m

? Szerokość ustroju niosącego ? 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2,0 m; szerokość ścieżki rowerowej 2,4 m.

? Klasa obciążeń ? A wg PN-85/S-10030

? Kąt ukosu z rzeką Martwa Wisła- 93 stopni

? Światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic 50 m

? Światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej

? Czas otwierania obu przęseł 150 sekund.

2. Budowę odcinka drogi o długości ok. 900 m droga klasy G;

3. Budowę budynku obsługi mostu;

4. Przebudowę istniejącego skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej – Turystycznej i DW 501;

5. Przebudowę istniejącego skrzyżowania ulic Sobieszewskiej ? Łąkowej ? Piaskowej;

6. Przebudowę odcinków ulic dojazdowych w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania DW 501 i prawidłowej obsługi przyległych terenów;

7. Budowę odcinków ciągów pieszych i rowerowych;

8. Budowę urządzeń organizacji ruchu;

9. Budowę przystanków komunikacji zbiorowej i miejsc postojowych;

10. Budowę i przebudowę ogrodzeń;

11. Budowę systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową elementów kanalizacji deszczowej;

12. Budowę i przebudowę oświetlenia;

13. Przebudowę istniejącego uzbrojenia kolidującego z projektowanym zakresem przedsięwzięcia;

14. Budowę umocnień brzegów Martwej Wisły;

15. Gospodarkę zielenią (wycinki i nasadzenia);

16. Roboty rozbiórkowe ? likwidacja istniejącej przeprawy pontonowej i promowej, obiektów budowlanych kolidujących z inwestycją, odcinków istniejącej jezdni;

Dla realizacji zadania przewiduje się pozyskanie dofinansowania ze środków unijnych dla perspektywy finansowej 2014 – 2020.

Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r., a w I kwartale 2018 r. będzie trwała procedura odbiorowa inwestycji.