Budimex odda przed terminem kolejny odcinek obwodnicy Olsztyna
Prace nad tworzoną wsystemie „Projektuj i buduj” drogą S51 (obwodnica Olsztyna) postępują szybciejniż zakładano.
Firma Budimex zakończyła większą część prac, które obejmująponad 16 km trasy Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe. Dziesięciokilometrowyodcinek od węzła Jaroty do węzła Olsztyn Wschód planuje zgłosić do użytkowaniajeszcze w tym roku, czyli na kilka miesięcy przed terminem. Sześciokilometrowyodcinek od węzła Jaroty do nowopowstałego odcinka S51 Budimex zgłosi do ruchudo maja 2019 roku.
W ramach inwestycji stworzony trzy węzły drogowe – Jaroty,Pieczewo oraz Olsztyn Wschód. Inwestorem obwodnicy jest olsztyński OddziałGeneralnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest współfinansowanyze środków Funduszu Spójności. Całkowita wartość kontraktu to ponad 1 mld złbrutto. Prace wiązane z budową obwodnicy Olsztyna rozpoczęły się w lipcu 2016r.
Zakres prac na S51
Poza trasą główną, prace prowadzone przez Budimex obejmujątakże wybudowanie trzech węzłów drogowych – Olsztyn Jaroty, Olsztyn Pieczewo iOlsztyn Wschód, dróg serwisowych oraz remont odcinków wybranych dróg lokalnych.
Projekt zakładał stworzenie dwóch jezdni z dwoma pasamiruchu w każdym kierunku o nawierzchni bitumicznej oraz 23 obiektów mostowych:12 wiaduktów nad drogą ekspresową, 3 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, 2mosty, 2 przejścia dla zwierząt, 1 wiadukt kolejowy, 1 kładkę dla pieszych.Kontrakt obejmował również budowę urządzeń odwadniających korpus drogowy, rowówdrogowych, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, oświetlenia, siecienergetycznych, urządzeń teletechnicznych. Budimex odpowiadał także za stworzenieSystemu Zarządzania Ruchem.
Rozmach inowoczesność budowy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Liczby towarzyszące kontaktowi są imponujące. Podczas robótziemnych i przygotowania terenów Budimex zdjął ok. 400 tyś. m3 hummusu, czyli warstwy ziemiroślinnej, wykonał ponad 2 mln m3 wykopów i położył łącznie ok. 500 000m2 (350tys. ton) nawierzchni bitumicznej. Powstało też ok. 7 tyś m2 ekranówakustycznych. Podczas robót mostowych wykonano 2 mln ton konstrukcji stalowej,wykorzystano 650 tyś ton stali sprężającej, 7,5 mln ton stali zbrojeniowej i 38tyś m3 betonu konstrukcyjnego. Największym wyzwaniem inżynieryjnym był z kolei most na rzece Łynie, który jestjednoprzęsłową konstrukcją stalową z ustrojem żelbetowym. – Most ten, mający138 m długości, był budowany na grząskim terenie, więc wymagał wielkiejprecyzji w planowaniu i wykonywaniu działań budowlanych – mówi Dariusz Blocher.W inwestycji Budimex zastosował także nowoczesne rozwiązania budowalne np.zbrojenie kompozytowe, które jako odporniejsze na negatywne czynnikiśrodowiskowe, nie wymaga kosztownych napraw, związanych np. z korozjąkonstrukcji. Z kolei do pomiarów geodezyjnych wykorzystano drony.
– Wszystkie działania wykonujemy zgodnie z terminamizawartymi w umowie, które przewidują oddanie całego kontraktu w czerwcu 2019roku – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex SA. – Prace nadal trwają, m.in. zpowodu osiadania gruntu, który jest bardzo niestabilny w okolicach Bartąga.Wymieniliśmy 1 mln m3 gruntu do wzmocnienia konstrukcji drogi, ale musimypoczekać aż nawierzchnia całkowicie osiądzie i będzie można dokończyć niezbędneprace. Jestem przekonany, że kierowcy docenią inwestycję, która znacznie ułatwipodróżowanie w tym rejonie Polski. To również niezwykle istotne przedsięwzięciez punktu widzenia miasta, ponieważ pozwoli wyprowadzić z Olsztyna znaczną częśćtranzytu i zmniejszyć obciążenie wewnętrznych ulic. Ta długo oczekiwana droga zpewnością odegra strategiczną komunikacyjną rolę – mówi Dariusz Taraszkiewicz –Dyrektor Rejonu Budimex na woj. warmińsko – mazurskie.
Obwodnica Olsztyna to nie jedyna inwestycja Budimeksu w woj.warmińsko-mazurskim. Firma realizuje tu także budowę ul. Towarowej w Olsztynie,której wartość to ok. 103 mln zł, buduje wiadukt nad linią kolejową w Ostródzieoraz przebudowuje drogę krajową nr 53 w Szczytnie.
„