Budimeks i Nowak Mosty ponad dąbrowskim budżetem
Unieważniony przetarg na centrum przesiadkowe przy dworcu Dąbrowa Górnicza.
Z powodu zbyt wysokich cen ofert samorząd Dąbrowy Górniczejunieważnił przetarg na budowę centrum przesiadkowego przy głównym dworcukolejowym. To ważny element wspólnych inwestycji dąbrowskiego magistratu ispółki PKP PLK.
Od listopada
W trwającym od 19 listopada przetargu zamawiano pracezwiązane z budową centrum przesiadkowego, okolicznego układu komunikacyjnego,jak i przebudową stacji kolejowej, wraz z budową nowych przejść i przejazdówpod linią kolejową. Termin realizacji całości robót przewidziano na wiosnę 2023r.
Do przetargu, jak okazało się w połowie lutego br., zgłosiłosię dwóch wykonawców:
-
konsorcjumBudimeksu i spółki PRB Tor zaproponowało cenę 269,5 mln zł brutto,
-
konsorcjumfirm Nowak Mosty i Gretasport – 317,6 mln zł brutto.
Przy budżecie zamówienia 250 mln zł brutto. Po analizie ofertmagistrat opublikował ogłoszenie o unieważnieniu przetargu, z powoduprzekroczenia budżetu.
Historia projektu
Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschódduży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu miejscowysamorząd rozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności…”, zakładającystworzenie kompleksowej oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dlatransportu indywidualnego.
Miastu udało się nawiązać ścisłą współpracę ws. jego założeńi realizacji z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie LinieKolejowe. Kluczowym założeniem „Promowania zielonej mobilności…” jest poprawadostępności do dąbrowskich dworców kolejowych: w centrum i dzielnicach Gołonógoraz Ząbkowice.
PLK i miasto w uzgodnieniu przygotowały projekty przebudowyukładów torowo-peronowych stacji kolejowej w centrum miasta i przystankuGołonogu. Wokół zaprojektowano m.in. tunele pod torami i centra przesiadkowe;miasto będzie budowało też kolejne drogi rowerowe.
Zamawiany w unieważnionym przetargu etap prac dotyczyłrejonu dworca w centrum, gdzie m.in. założono budowę centrum przesiadkowego – zparkingami typu Park & Ride oraz dla rowerów i bezkolizyjnym połączeniem doul. Kościuszki. Zaplanowano przejście podziemne łączące perony z budynkiemdworca i nowymi parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego orazprzebudowę peronów i układu torów stacji, który docelowo ma umożliwićrozdzielenie ruchu dalekobieżnego i lokalnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewidziano też nową drogę łączącą ul. Kolejową iKościuszki z ul. Sobieskiego i zastąpienie tunelem drogowym na przedłużeniu ul.Kościuszki (do ul. Limanowskiego) przejazdu kolejowego na ul. Konopnickiej; wmiejsce przejazdu założono podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów.Postępowaniem objęto też przebudowę ul. Kolejowej – od ul. Kościuszki do ul.Konopnickiej.
W kolejnym etapie miasto deklarowało ogłoszenie przetargu nabudowę centrum przesiadkowego w dzielnicy Gołonóg wraz z przebudową okolicznejinfrastruktury.
Jednym z pierwszych zadań „Promowania zielonejmobilności…” stała się budowa przejścia podziemnego pod stacją Ząbkowice,które w lutym ub. roku zastąpiło wcześniejszą, nielubianą przez mieszkańcówkładkę nad torami. Wykonana przez PLK, współfinansowana przez miasto inwestycjaprowadzi sprzed dworca na perony stacji Ząbkowice, ale też łączy dwie częścidzielnicy. W październiku ub. roku w rejonie dworca w Ząbkowicach miasto oddałoprzebudowany układ komunikacyjny wraz z niewielkim węzłem przesiadkowym.
Do dwóch etapów unijnego projektu dotyczącego „Promowaniazielonej mobilności…” dąbrowski samorząd otrzymał m.in. dofinansowanie wdwóch naborach konkursu dot. transportu niskoemisyjnego Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20: w wysokości 23,7 mln zł – doszacowanego na 28,1 mln zł I etapu swojego projektu oraz w wysokości 56,6 mlnzł do II etapu, szacowanego na 67,3 mln zł.
Poza budową centrów przesiadkowych przy dworcach kolejowych,cały program zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowęinfrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi,Piłsudskiego, równolegle z inwestycją przygotowywaną tam przez spółkę TramwajeŚląskie. (PAP)
„