Budapeszt modernizuje komunikację
Budapeszteński Związek Komunikacyjny Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSz) zleciło przygotowanie planu modernizacji stołecznej komunikacji publicznej. Przygotowaniem projektu ma zająć się konsorcjum FKTurb, które wygrało ogłoszony przez BKSz przetarg.
Budapeszteński Związek Komunikacyjny Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSz) skupia w sobie kilka różnych firm operujących różnymi środkami transportu. Są to: koleje MÁV i BHÉV, stołeczny „pekaes”Volánbusz oraz stołeczne Zakłady Komunikacyjne BKV. Obecnie BKSz pracuje nad planem modernizacji stołecznej komunikacji publicznej. Koszty wykonania tego planu wynoszą 215 mln forintów (około 3 mln złotych), z czego 100 mln forintów wpłaci stołeczny samorząd, a reszta kosztów obciąży budżet BKSz. Na początku 2008 roku związek ogłosił przetarg na przygotowanie planu modernizacji stołecznej komunikacji publicznej. Przygotowaniem projektu ma zająć się konsorcjum FKTurb, które wygrało ogłoszony przez BKSz przetarg. Zresztą było jedynym oferentem, który podjął to wyzwanie. W skład konsorcjum wchodzą biura projektowe: Fővárosi Mérnöki Tervező és TanácsadóZrt., Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft., Transman Közlekedési Rendszergazdálkodási TanácsadóKft. Kontrakt podpisany z FKTurb daje projektantom bardzo mało czasu –termin wykonania prac upływa z dniem 31 grudnia 2008 r. Jeżeli uda im się spełni to zadanie w terminie będzie to duży sukces.
Cele
Jednym z ważnych celów projektu jest ustalenie kolejności ważności stołecznych inwestycji komunikacyjnych według siedmioletniego cyklu unijnego. Plany figurujące w dwóch następujących cyklach (2006-2013 oraz 2013-2020) są bardziej szczegółowo analizowane. Dzięki temu istnieje możliwość skutecznego udziału poszczególnych projektów inwestycyjnych w unijnych konkursach komunikacyjnych. Ponieważ w projekcie tym ze szczególną uwagą należy śledzić uchwały związane z rozwojem stolicy, do prac projektowych, jako podwykonawcy, wciągniętych zostanie cały szereg stołecznych architektów.
Innym ważnym celem wykonania projektu jest przygotowanie i badanie wniosków związanych z długofalową strategią rozwoju organizacji stołecznej komunikacji. Obok tego planowane jest także badanie skuteczności wcześniej podjętych kroków, np. wprowadzenia opłaty za wjazd do centrum od większych ciężarówek. Wszystkie projektowane posunięcia powinny być wcześniej skonsultowane ze specjalistami i badaniami opinii pasażerów. Warto zaznaczyć, że projekt ma dotyczyć komunikacyjnych potrzeb całej budapeszteńskiej aglomeracji.