Brzeg Dolny: Paraliż Odrzańskiej Drogi Wodnej
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu informuje, że w związku z decyzją Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w dniu 08.12.2014 r. od godz. 09:00 zostaje zamknięta do odwołania śluza w Brzegu Dolnym. Ta decyzja zaskoczyła wszystkich użytkowników Odrzańskiej Drogi Wodnych –a przede wszystkich odrzańskie stocznie, które Odrą transportuje statki dla końcowych klientów. Zdaniem RZGW konieczność czasowego wyłączenia tej śluzy z eksploatacji jest spowodowana decyzją Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu, który pismem z dnia 20 listopada 2014 roku zakazał użytkowania śluzy oraz nakazał wymianę wsporczych dolnych wrót śluzy do dnia 31 grudnia 2014 roku. Jak pisze Zarząd w komunikacie: -„WINB argumentuje swoją decyzję 'uszkodzeniami wrót dolnych’ oraz 'nieodpowiednim stanem technicznym śluzy’. Decyzja została opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności, czyli podlega bezzwłocznemu wykonaniu. Dotarła do nas w formie pisemnej 26 listopada 2014 roku. Dwa dni później (28 listopada 2014 roku) otrzymaliśmy kolejne pismo WINB – tym razem postanowienie nakazujące nam 'przedłożenie ekspertyzy stanu technicznego śluzy na stopniu Brzeg Dolny’, również do 31 grudnia 2014 roku. Zarówno wymiana wrót, jak i wykonanie szczegółowej ekspertyzy do końca tego roku jest absolutnie nierealne. Narzucone w obu przypadkach terminy wykluczają możliwość realizacji nakazanych zadań. Zamówienie produkcji i montaż nowych wrót proces co najmniej 4-5 miesięczny, a wykonanie dokładnej ekspertyzy wymaga ok. 3 miesięcy. Co więcej, ocena stanu technicznego śluzy jest subiektywna i nie została należycie uargumentowana. WINB nie wskazał w jaki sposób i na czym polega zagrożenie, na podstawie którego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. 2 grudnia przygotowaliśmy oficjalne odwołanie od tych decyzji –trafiło ono już do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie. Nie kontestujemy twierdzenia, że stan techniczny śluzy nie jest idealny, ale obiekt jest sprawny, a w ramach naszych skromnych możliwości finansowych systematycznie wykonywane są niezbędne naprawy konserwacyjno-utrzymaniowe. Trzeba zaznaczyć, że nieszczelność wrót dolnych nie stwarza bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa obiektu. Na przełomie 2014/2015, w trakcie zimowej przerwy nawigacyjnej, RZGW we Wrocławiu zaplanowało na śluzie Brzeg Dolnych szereg prac remontowych, których celem była m.in. poprawa stanu technicznego wrót dolnych. Co więcej, obecnie trwają prace przy I etapie modernizacji Stopnia Wodnego Brzeg Dolny – przebudowywany jest potężny jaz. II etap tej inwestycji zaplanowany jest po zakończeniu obecnie prowadzonej inwestycji, czyli po roku 2015. Wówczas kompleksowego remontu doczeka się również śluza żeglugowa.
Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że wydany przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu nakaz zamknięcia śluzy Brzeg Dolny paraliżuje żeglugę na Odrze. Obiekt ten stanowi jedyne urządzenie śluzujące na tym stopniu wodnym. Do ostatniej chwili wierzyliśmy, że przedstawiona przez nas argumentacja przekona Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu do zmiany decyzji. Niestety, nie udało się, dlatego w poniedziałek 8 grudnia konieczne było zamknięcie śluzy do odwołania. Zależy nam na jak najszybszym udrożnieniu szlaku żeglugowego, dlatego czynimy wszelkie możliwe starania, by udało się uchylić tę decyzję, a następnie rozpocząć prace remontowe tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. Wysłaliśmy już oficjalne odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie o uchylenie decyzji wydanej we Wrocławiu, a przede wszystkim o zniesienie rygoru jej natychmiastowej wykonalności, który uniemożliwia wstrzymanie decyzji poprzez odwołanie się od niej. Zapewniamy, że robimy wszystko, by jak najszybciej przywrócić możliwość eksploatacji śluzy”–zapewnia Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.