Bliżej do nowego Dworca Południowego
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie 26 kwietnia podpisał umowę na wykonanie koncepcji węzła komunikacyjnego Dworzec Południowy. To kolejny krok w kierunku przebudowy obszaru przy al. Wilanowskiej, który będzie stanowił nowoczesny punkt przesiadkowy.
Wykonawca w 8 miesięcy od daty podpisania umowy ma przygotować cztery warianty koncepcji Dworca Południowego. Projekty będą się różnić od siebie dokładną lokalizacją obiektu oraz przebiegiem planowanej w przyszłości linii tramwajowej z Dworca w kierunku Wilanowa.
To nie jedyne zadanie przewidziane dla wykonawcy w ramach umowy. Firma Schuessler-Plan Inżynierzy przeprowadzi również analizę funkcjonalną, prawną i ekonomiczną wariantów inwestycyjnych dla każdej koncepcji. Zorganizuje także konsultacje społeczne z mieszkańcami.
Docelowo Dworzec Południowy stanie się nowoczesnym, wygodnym i w pełni funkcjonalnym węzłem przesiadkowym. Zapewni sprawną przesiadkę między metrem, autobusem i tramwajem. Osoby korzystające z autobusów dalekobieżnych będą mogły skorzystać z poczekalni. Na terenie Dworca znajdą się również kawiarnie, restauracje i miejsca, gdzie będzie można przyjemnie spędzić czas.
To nie koniec dobrych informacji dla tej części Warszawy
Na zlecenie Tramwajów Warszawskich zostanie przygotowane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla budowy trasy tramwajowej Służewiec – Dworzec Południowy, planowanej do realizacji do 2022 r.
Konsorcjum firm Schüßler-Plan Ingenieurgesellschaft oraz International Management Services sporządzi do końca I kwartału analizę wielokryterialną i zaproponuje optymalne rozwiązania przebiegu trasy dla tego projektu. Przedsięwzięcie będzie koordynowane z wykonawcą koncepcji węzła komunikacyjnego Dworzec Południowy.
W ramach opracowania analizie poddane zostaną cztery warianty przebiegu trasy:
wariant 0 (W0): wariant odniesienia, zakładający brak działań w zakresie budowy trasy;
wariant 1 (W1): budowa trasy wzdłuż al. Wilanowskiej (odcinek: rondo Unii Europejskiej – ul. Puławska) po północnej stronie ulicy;
wariant 2(W2): budowa trasy tramwajowo – autobusowej wzdłuż al. Wilanowskiej (odcinek: rondo Unii Europejskiej – ul. Puławska) – rozwiązanie przekroju do zaproponowania przez wykonawcę;
dwa autorskie warianty (W3 i W4) według własnej koncepcji wykonawcy;
Wykonawca na podstawie przeprowadzonych analiz i w uzgodnieniu z Tramwajami Warszawskimi wskaże wariant rekomendowany (inwestorski i jednocześnie najlepszy dla środowiska) oraz dwa warianty alternatywne. Będą one podstawą do przeprowadzenia prac koncepcyjnych i uzyskania w kolejnym etapie decyzji środowiskowej.
W ramach podsumowania koncepcji budowy trasy wykonawca przedstawi także:
koncepcję rozbudowy infrastruktury torowej (nowa trasa i sposób połączenia z istniejącą infrastrukturą)
koncepcję rozbudowy w zakresie zasilania – podstacje, trakcja, słupy trakcyjne;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
koncepcję realizacji przystanków: lokalizacje, wyposażenie;
koncepcję sterowania ruchem tramwajów – zalecenia w zakresie sterowania ruchem na skrzyżowaniach;
koncepcję systemu informacji pasażerskiej;
niezbędne korekty układu drogowego;
zmiany w organizacji punktów przesiadkowych i ewentualnie zmiany w lokalizacji istniejących przystanków;
układ linii tramwajowych;
mikrosymulację ruchu tramwajów i innych pojazdów;
ocenę zapotrzebowania na tabor;
oszacowanie kosztów inwestycyjnych;
wyniki analizy ekonomicznej i finansowej;
możliwości etapowania inwestycji.
„