Bilety metropolitalne przez telefon komórkowy

infotrans
30.12.2010 16:51
Od 28 grudnia br. na telefony komórkowe pobrać można bezpłatnie specjalny program, który od początku 2011 roku pozwoli na kasowanie nowych, jednoprzejazdowych biletów metropolitalnych. Bilety telefoniczne dostępne będą w takich samych cenach, jak obecnie obowiązujące bilety jednoprzejazdowe u poszczególnych organizatorów, tj. 2,5 zł za przejazd linią zwykłą i 3,5 zł za podróż linią zwykłą, pospieszną lub nocną. Dla osób uprawnionych oferowane będą także bilety w wersji ulgowej. Na podstawie nowego biletu metropolitalnego pasażerowie będą mogli zrealizować jeden przejazd autobusem, trolejbusem lub tramwajem ZTM w Gdańsku, ZKM w Gdyni lub MZK Wejherowo.
Usługa dystrybucji biletów przez telefon komórkowy o nazwie moBILET dostępna jest w wielu polskich miastach, m.in. w Poznaniu, Lublinie, Olsztynie, Krakowie, Szczecinie. Rozwiązanie to niedawno wdrożył Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Bilety z wykorzystaniem telefonu komórkowego mogą kupować także pasażerowie podróżujący pociągami Arrivy. Co ważne, aplikacja moBILETU ma charakter uniwersalny i można z niej korzystać we wszystkich miastach, w których usługa ta została wprowadzona.
Aby rozpocząć korzystanie z moBILETU należy zarejestrować się, pobrać na swój telefon specjalny program oraz zasilić konto pre-paid lub uruchomić polecenie zapłaty. Kasowanie biletu polega na otwarciu aplikacji, wyborze biletu i jego skasowaniu. Podczas kontroli pasażer pokazuje osobie sprawdzającej ekran swojego telefonu z potwierdzeniem skasowania biletu. Jak rozpocząć korzystanie z usługi zakupu biletów przez telefon komórkowy?
Pierwszy sposób
– zarejestrować się bezpłatnie w systemie na stronie www.mobilet.pl ,
– pobrać na telefon aplikację umożliwiającą kasowanie biletów,
– zasilić konto pre-paid lub uruchomić polecenie zapłaty. W przypadku konta pre-paid pieniądze za skasowane bilety ściągane będą tak jak za rozmowy w telefonach na kartę. Wybierając polecenie zapłaty – bezpośrednio z rachunku bankowego użytkownika.
Drugi sposób
– wysłać SMS o treści 'mobilet rej’ pod numer 7037,
– zainstalować w telefonie otrzymaną w SMS zwrotnym darmową aplikację,
– skasować według podanej poniżej instrukcji jednoprzejazdowy bilet metropolitalny. Wykorzystana kwota zostanie potrącona przy późniejszym zasileniu konta moBILET.
Jak skasować bilet ?
Kasowanie biletów w usłudze moBILETKasowanie biletów w usłudze moBILETKasowanie biletów w usłudze moBILETKasowanie biletów w usłudze moBILET
Aby skasować bilet należy:
– otworzyć aplikację systemu moBILET,
– wybrać środek transportu,
– wybrać odpowiedni bilet metropolitalny,
– gdzie: LZ (linia zwykła), LP (linia pospieszna, nocna), N(bilet normalny), U(bilet ulgowy)
– wprowadzić numer linii,
– skasować wybrany bilet.
Klient otrzyma na telefon potwierdzenie skasowania biletu (na trzech ekranach). Bilet telefoniczny należy skasować niezwłocznie po wejściu do pojazdu komunikacji miejskiej. Bilet telefoniczny można również skasować dla osoby (osób) towarzyszącej. 
Kasowanie biletów w usłudze moBILETKasowanie biletów w usłudze moBILETKasowanie biletów w usłudze moBILETKasowanie biletów w usłudze moBILET
Jak wygląda kontrola biletów? Podczas kontroli biletów pasażer zobowiązany jest do okazania kontrolerowi na ekranie swojego telefonu potwierdzenia skasowania biletu. Kontroler wzrokowo ocenia ważność biletu odczytując wszystkie informacje i zabezpieczenia oraz ewentualnie, za pomocą specjalnie przystosowanego czytnika skanuje kod 2D, widniejący na trzecim ekranie potwierdzenia.