Bilet za 9 euro nie odciągnął Niemców od samochodów
Bilet za 9 euro miał nie tylko ulżyć konsumentom w czasach kryzysu, ale także zapoczątkować zwrot w transporcie - miał skłonić Niemców do porzucenia samochodów i korzystania z autobusów i pociągów, także z pożytkiem dla klimatu.
Wstępne badania sugerują jednak, że mimo taniego biletu Niemcy nie zrezygnowali z aut. "Z przeprowadzonych dotychczas badań można stwierdzić jedynie niewielki efekt przesunięcia z dróg na transport publiczny, wynoszący w najlepszym razie 2 do 3 proc." - powiedział agencji dpa ekspert ds. kolei w Wyższej Szkole Technicznej i Ekonomicznej w Berlinie (HTW).
38 mln tanich biletów
"Jest to zbieżne z pierwszymi wynikami badania przeprowadzonego w aglomeracji Monachium, które ocenia między innymi dane o ruchu setek uczestników" - zauważa w poniedziałek portal tygodnika "Spiegel". Stwierdzono, że od czasu wprowadzenia biletu za 9 euro "35 proc. badanych częściej podróżowało autobusami i pociągami, ale tylko 3 proc. rzadziej korzystało z własnego pojazdu".
Według niemieckiego związku przewoźników (VDV) od rozpoczęcia sprzedaży pod koniec maja do poniedziałku włącznie w całym kraju sprzedano ok. 38 mln tanich biletów. Do tego dochodzi około 10 mln osób, które co miesiąc regularnie kupują bilet ulgowy - poinformowało w poniedziałek VDV.
Miesięczny bilet za 9 euro, który umożliwia przejazdy komunikacją miejską i pociągami regionalnymi w całych Niemczech, obowiązuje do końca sierpnia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wzrost o 74 procent
W porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku nastąpił wzrost aż o 74 procent. (https://tinyurl.com/35kf6am6)
Oprócz złagodzenia środków podjętych w walce z pandemią koronawirusa "do wzrostów prawdopodobnie przyczynił się także obowiązujący od czerwca bilet za 9 euro" - uważają statystycy.
Odległości pokonywane przez pasażerów w lokalnym transporcie kolejowym wynosiły wiosną średnio 25 kilometrów. To wzrost w porównaniu z 22 kilometrami w poprzednim kwartale i 21 kilometrami w analogicznym kwartale 2021 roku.
Znacząco wzrosła też liczba kilometrów przejechanych przez wszystkich pasażerów łącznie w lokalnym transporcie kolejowym - o 68 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i o 113 proc. w stosunku do zeszłego roku.