Białostocka Komunikacja Miejska – czas na rewolucję
infotrans
11.11.2010 17:02
Białostocka Komunikacja Miejska – czas na rewolucję
Białostocka Komunikacja Miejska ma być postrzegana przez użytkowników jako usługa nowoczesna, o coraz wyższej jakości oraz świeżym i atrakcyjnym wizerunku. Taki obraz mają zapewnić innowacyjnych rozwiązań, które wejdą w życie na początku 2011 r. A to wszystko sfinansuje Unia w ramach projektu „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku –Etap II”współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007–2013. Co się zmieni? Od października br. zmienia się wygląd białostockich przystanków. Mają one być obiektami zdobiącymi ulice, a ich oznaczenia ułatwiać podróż mieszkańcom jak i przyjeżdżającym gościom. Na dwustu wiatach, na terenie całego miasta, pojawią się nowe, duże i czytelne oznaczenia zawierające numer przystanku, nazwę ulicy i przystanku oraz numery zatrzymujących się na nich linii autobusowych. Te informacje, umieszczone na estetycznych i czytelnych planszach, pozwolą czekającym na przystanku Pasażerom na łatwe skorzystanie z elektronicznego rozkładu jazdy w telefonie komórkowym.
Kolejny plus to ujednolicamy również wygląd autobusów. Kolejnych 50 zostanie obrandowanych logotypami BKM i hasłem „Bliżej celu”. Dzięki temu autobusy będą nie tylko zadbane, ale przede wszystkim bardziej rozpoznawalne jako pojazdy miejskiego transportu zbiorowego. Z czasem znikną z białostockich ulic pstrokate, oklejone reklamami starsze autobusy. Białystok dąży do tego, aby pojazdy miały jednolity wygląd i oznakowanie. Dzięki temu pasażer zawsze będzie wiedział, gdzie znajduje się numer boczny pojazdu, którego znajomość będzie potrzebna przy zakupie biletu przez telefon komórkowy. Charakterystyczną dla Białegostoku i unikalną w Polsce, biało-zieloną kolorystyką chcemy wyróżnić aktualnie użytkowany przez BKM, ekologiczny, niskopodłogowy tabor, przyjazny pasażerom i środowisku. Połowa taboru spełnia normy czystości emitowanych spalin Euro III, Euro IV oraz najsurowszą normę Euro V. Tabor będzie także stopniowo wyposażamy w monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych przyjazny osobom niewidomym i niedowidzącym, panele LCD z czytelną informacją pasażerską.
I kierowcy. Aby przystanek i autobus służyły pasażerom potrzebni są jeszcze Panowie, a ostatnio coraz częściej Panie, którzy mocno trzymają kierownice. W parze ze zmianą wyglądu infrastruktury i taboru idzie również poprawa wizerunku kierowców Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Wszyscy kierowcy autobusów otrzymają jednolite, służbowe stroje oraz identyfikatory. Wyboru odzieży –eleganckie koszule z krawatem, rozpinany polar, koszulki polo –dokonano mając na uwadze zarówno względy praktyczne jak i estetyczne.
I na koniec chyba najważniejsza sprawa –elektroniczna Białostocka Karta Miejska wejdzie do powszechnego użytkowania na początku 2011 roku. Karta obsłuży wszystkie bilety okresowe i jednorazowe. Jednorazowe bilety papierowe nadal pozostaną w obiegu, ale e- karta to rozwiązanie dużo wygodniejsze. Po uruchomieniu systemu, w Punktach Obsługi Klienta na karcie będzie można zapisać bilet okresowy lub załadować ją wybraną kwotą pieniędzy. W tym drugim przypadku e-karta będzie pełnić funkcję „elektronicznej portmonetki”, z której skorzystamy przy wejściu do autobusu. Wybierając na pulpicie kasownika właściwą taryfę –np. bilet jednorazowy lub normalny, zbliżymy kartę do czytnika, a system pobierze z niej odpowiednią sumę. W ten sposób można zapłacić nie tylko za siebie, ale też za kilka innych osób. Warto „kasować”kartę wychodząc z autobusu. „Wylogowanie”będzie premiowane dodatkowymi rabatami dla użytkownika.
Karty będą wydawane na okaziciela lub jako karty imienne z fotografią. Karta imienna będzie bezpieczna –w przypadku jej utraty można uzyskać duplikat, a bilet na niej zarejestrowany nie przepadnie. Karta imienna będzie miała dodatkową zaletę dla Pasażerów zwolnionych z opłat za przejazdy lub korzystających z ulg taryfowych. Odbierając kartę w siedzibie BKM na ul. Składowej 11 w Białymstoku powinni przedstawić dokumenty upoważniające do zniżek. Jeżeli uprawnienie do ulg zostanie zapisane na imiennej e-karcie, podczas kontroli niepotrzebne będą wymagane do tej pory legitymacje, zaświadczenia itp. dokumenty –wystarczy tylko elektroniczna Białostocka Karta Miejska (e-BKM).
Pasażerowie, którzy chcą korzystać z imiennej e-karty powinni wypełnić wniosek i wraz z aktualnym zdjęciem złożyć go w siedzibie BKM lub punkcie sprzedaży biletów okresowych. Można to będzie zrobić już od listopada. Formularze zostaną udostępnione także na stronie internetowej www.komunikacja.bialystok.pl. Do skrzynek pocztowych mieszkańców Białegostoku i gmin objętych usługami BKM wkrótce trafią formularze rejestracyjne wraz z ulotkami informacyjno-promocyjnymi –w łącznym nakładzie 195 tys. sztuk. W połowie przyszłego roku na białostockich osiedlach i w pobliżu najbardziej uczęszczanych miejsc i przystanków zostanie zainstalowanych 30 czynnych całą dobę automatów do obsługi doładowań biletów na Białostockiej Karcie Miejskiej. Bilet okresowy będzie można również zakupić przez Internet, a następnie załadować w autobusie, przykładając kartę do kasownika zainstalowanego przy kabinie kierowcy.
Kolejną innowacją przygotowywaną przez BKM, ściśle zintegrowaną z realizacją e-karty jest system elektronicznego rozkładu jazdy, który za pomocą GPS i łączności GPRS będzie stale monitorował położenie wszystkich autobusów BKM. W efekcie, rzeczywisty czas odjazdu autobusów, z uwzględnieniem wszelkich występujących utrudnień w ruchu, można będzie wyświetlać na elektronicznych tablicach zainstalowanych na przystankach, a w Internecie i w telefonie komórkowym dostępne będą informacje dla każdego przystanku. Takie systemy działają już z powodzeniem w największych miastach w Polsce, np. w Warszawie i Wrocławiu, a ich głównym atutem jest łatwiejsze planowanie podróży i oszczędność czasu pasażerów. Na początku 2011 roku elektroniczny rozkład jazdy wystartuje także w Białymstoku.
Kolejne udogodnienia to ulepszona wyszukiwarkę i usługa zakupu biletu za pomocą telefonu komórkowego. Efektem realizowanego projektu będzie łatwiejsze planowanie podróży, urealnienie informacji na temat godzin odjazdów oraz szereg ułatwień i udogodnień dla Pasażerów, wynikających z posługiwania się kartą elektroniczną. Poprzez kampanię chcemy poinformować naszych pasażerów o innowacyjnych rozwiązaniach, a zmotoryzowanych Białostocczan zachęcić do przesiadki do autobusów Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Miasto odetchnie, gdy na ulicach będzie mniej samochodów osobowych. Białystok pracuje, aby każdego dnia być „BLIŻEJ CELU”.