Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego – każdy przewoźnik ma prawo ustalić własne zasady obsługi podróżnych. Coraz więcej spółek kolejowych wymaga, by pasażer, który nie posiada biletu, wsiadł do pociągu pierwszymi drzwiami. Warto przypomnieć, że od początku uruchomienia w Polsce kolei, aż po dzień dzisiejszy istnieje –zamieszczony w regulaminach przewoźników – obowiązek niezwłocznego zgłoszenia się do drużyny konduktorskiej pasażerów, którzy nie mają biletu. Wymóg ten ma na celu zapobieżenie przejazdom gapowiczów. Specyfika pociągów powoduje, że jednym kursem może podróżować nawet kilkaset osób, co uniemożliwia sprawdzenie biletów wszystkim osobom wsiadającym na pośrednich stacjach, jak również odnalezienie ich w tłumie pasażerów. Ze wszystkich przewoźników kolejowych w Polsce i rodzajów uruchamianych przez nich pociągów tylko pasażerowie pociągów Express InterCity (EIC) mogą swobodnie zająć wolne miejsce i oczekiwać na zakup biletu podczas kontroli. We wszystkich innych pociągach (także TLK spółki PKP Intercity) pasażer bez biletu ma obowiązek niezwłocznego zgłoszenia się do konduktora przed lub po wejściu do środka transportu.
Niektórzy przewoźnicy –na przykład Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, PKP SKM w Trójmieście –poszli o krok dalej i dla pasażerów chcących kupić bilet ustalili obowiązek wejścia do pociągu pierwszymi drzwiami (pierwszego wagonu lub jednostki trakcyjnej) licząc od czoła pociągu (kierunku jazdy). Niestety, nawet i tę zasadę podróżni interpretują w sposób różnorodny i wywołujący wątpliwości. Jeśli u ww. przewoźników regionalnych wsiądziemy do pociągu pierwszymi drzwiami, a w pierwszym wagonie nie znajdziemy konduktora, nie oznacza to, że możemy wmieszać się między innych pasażerów i zająć dowolne miejsce. Konduktor prawdopodobnie prowadzi wtedy kontrolę biletów w głębi pociągu i musimy na niego poczekać. W sposób bezpośredni zapisała to w swoim regulaminie spółka SKM w Trójmieście (§7 ust. 16): „W przypadku, gdy w pierwszym wagonie nie ma kierownika pociągu/konduktora, podróżny ma obowiązek na niego poczekać”. Z kolei spółka Koleje Mazowieckie, w piśmie do UTK, sprecyzowała obowiązującą u niej podobną regulację: „W przypadku, gdy w chwili wejścia do pociągu pasażer nie zastanie w pierwszym przedziale kierownika pociągu lub konduktora, ma obowiązek oczekiwania na ich powrót oraz ma pełne prawo do zajęcia miejsca siedzącego w tym przedziale w oczekiwaniu na zakup biletu na przejazd. Podróżny oczekujący w pierwszym przedziale za czynną kabiną maszynisty nie może zostać uznany za osobę próbującą wyłudzić przejazd bez ważnego biletu”. Powyższe oznacza, że w pociągach KM podróżny bez biletu może bezpiecznie oczekiwać na konduktora w pierwszym przedziale i tylko tam nie naraża się na otrzymanie kary. W takim przypadku nie należy na własną rękę poszukiwać konduktora. Podejmowanie takich prób może oznaczać spotkanie w głębi pociągu kontrolera, który –stwierdzając niezastosowanie się do regulaminu i nieposiadanie biletu –ma prawo wystawić nam wezwanie do zapłaty. Spółka Przewozy Regionalne wyjaśniła zaś, że ze względu na różnorodność eksploatowanego taboru, miejscem przeznaczonym dla podróżnych bez ważnego dokumentu jest:
1) w elektrycznych zespołach trakcyjnych: pierwszy przedział pasażerski pomiędzy pomostami, na których znajdują się drzwi wejściowe do pociągu,
2) w wagonach z przedziałami –korytarz prowadzący do nich;
3) w szynobusach lub wagonach bezprzedziałowych –przestrzeń z miejscami do siedzenia. Przewoźnik przypomina jednak, że „osoby, które wsiadły do pociągu pierwszymi drzwiami i w bliższej lub dalszej odległości od nich oczekują na obsługę pociągu, w chwili jej pojawienia się mają obowiązek niezwłocznie zgłosić się po zakup biletu lub legalizację dokumentu przewozu.
U przewoźników, którzy nie wymagają wsiadania do pociągu pierwszymi drzwiami, pasażer sam musi znaleźć konduktora i powinien to uczynić w pierwszej kolejności przed lub po wejściu do wagonu. We wszystkich spółkach kolejowych (z wyjątkiem pociągów kategorii Express InterCity – EIC) niedopuszczalna jest sytuacja, w której pasażer zajmuje dowolne miejsce siedzące i czeka na ujawnienie go podczas kontroli. W takim przypadku konduktor stwierdza brak biletu i ma obowiązek wystawić wezwanie do zapłaty (karę). Spotykane niekiedy przypadki odstąpienia od naliczenia kary pieniężnej oznaczają naruszenie przez konduktora regulaminu swojego pracodawcy i nie należy spodziewać się, że podczas kolejnej podróży natrafimy na równie łaskawego kontrolera. Nasze zaniechanie zakończy się –w zależności od przewoźnika – nawet kilkusetzłotową karą. Więcej o wezwaniach do zapłaty w artykule o kontrolach biletów. Od powyższych zasad istnieją wyjątki. Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem (WE) 1371/2007 dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, obowiązek wejścia do pociągu pierwszymi drzwiami lub samodzielnego znalezienia konduktora nie dotyczy jedynie osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Powyższe określenia oznaczają każdą osobę, której możliwość poruszania się jest ograniczona podczas korzystania z transportu na skutek jakiejkolwiek niesprawności (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej) oraz będącej w podeszłym wieku. Uszczegółowienia ww. przypadków (np. kogo dana spółka uznaje za podróżnego w podeszłym wieku) należy szukać w regulaminach poszczególnych przewoźników. Niestety, brak w tym zakresie jednolitych przepisów. Pamiętajmy, że jeśli zgłosimy się do konduktora w celu zakupu biletu, a ten w danym momencie nie może dokonać odprawy, ma obowiązek wystawić nam „poświadczenie / potwierdzenie zgłoszenia braku ważnego biletu na przejazd”(nie dotyczy pociągów SKM Warszawa, KM i WKD). Warto wymagać tego dokumentu nawet wtedy, gdy konduktor zaniecha jego wydania. Z takim poświadczeniem możemy zająć dowolne miejsce w składzie pociągu i bilet zakupić podczas kontroli, bez narażania się na konsekwencje jego nieposiadania. Poniżej zabrane przez UKT zasady postpowania w przypadku braku biletu.
PRZEWOŹNIK
OBOWIĄZEK PASAŻERA BEZ BILETU
PODSTAWA PRAWNA
PKP Intercity
Zgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu (nie dotyczy pociągów EIC)
§5 ust. 10 i 11 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP Intercity SA
Przewozy Regionalne
Zgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu)
§10 ust. 22 Regulaminu Przewozu spółki Przewozy Regionalne
Koleje Mazowieckie
Wejść do pociągu pierwszymi drzwiami i zgłosić się do kierownika pociągu (ewentualnie oczekiwać na niego w pierwszym przedziale za kabiną maszynisty – dawny przedział służbowy)
§9 ust. 13 Regulaminu odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt
Koleje Dolnośląskie
Zgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu
§10 ust. 1a Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich SA
Koleje Śląskie
Zgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu)
§8 ust. 9 Regulaminu przewozu osób, zwierząt i rzeczy przez Koleje Śląskie Sp. z o.o.
Koleje Wielkopolskie
Zgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu)
§9 ust. 15 Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt –Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o.
SKM w Trójmieście
Zgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu)
§7 ust. 16 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. zo.o.
SKM Warszawa
Sprzedaż biletów w automatach zamontowanych w pociągach. Obsługa nie prowadzi sprzedaży.
ztm.waw.pl –zakładka: sprzedaż w pojazdach
Arriva RP
Zgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu
§10 ust. 14 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt Arriva RP Sp. z o.o.
Warszawska Kolej Dojazdowa
Zgłosić się do maszynisty po wejściu do pierwszego wagonu i niezwłocznie skasować zakupiony bilet
§9 ust. 9 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.