Będzie przebudowa olsztyńskiego dworca. Jest umowa
PKP S.A. i PKP PLKS.A. podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca imodernizację peronów stacji Olsztyn Główny. Zgodnie z harmonogramem całainwestycja może być gotowa w 2022 roku.
Przedstawiciele obu kolejowych spółek podkreślali wponiedziałek na konferencji prasowej w Olsztynie, że wybór projektanta budowynowego gmachu dworca i przebudowy stacji to istotny krok dla realizacji tejinwestycji. Jak mówili, liczą, że kolejne etapy będą przebiegały zgodnie zharmonogramem i wszystko uda się przeprowadzić w szybkim tempie.
Koszt wykonania projektu sięga ponad 7,7 mln zł. Szacunkowawartość planowanej budowy dworca to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji -ok. 100 mln zł. Dzięki skorelowaniu działań kolejowych spółek pasażerowie mająw tym samym czasie odczuć poprawę komfortu korzystania z nowego budynku dworca,zmodernizowanych peronów oraz przejść umożliwiających dojście do stacji iporuszanie się po niej.
„Myślimy, że w ciągu roku projekt powstanie zpozwoleniem na budowę, a całość inwestycji zamkniemy w 2022 roku – powiedziałczłonek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz.
Jak podkreślał, będzie to nowoczesny dworzec, w pełnidostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej czy podróżnych zdziećmi lub dużym bagażem. Zgodnie z planami ma być to budynek dwupiętrowy,składający się z trzech kondygnacji.
PKP S.A. zakładają, że na nowym dworcu znajdą się m.in. kasybiletowe, ogrzewana poczekalnia, toalety i pomieszczenia, w których będą mogłyfunkcjonować punkty handlowo-usługowe. Przestrzeń przewidziana do obsługipasażerów nie będzie mniejsza niż w starym budynku dworcowym.
Według Antonowicza będzie to jedna najważniejszych spośródprawie 200 dworcowych inwestycji w kraju i jeden z sześciu dworców, którezostaną zmodernizowane w najbliższych latach w woj. warmińsko-mazurskim.
Jak mówił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. IreneuszMerchel, w ramach modernizacji infrastruktury stacji zaplanowano m.in.przebudowę wszystkich czterech peronów, a także torów, rozjazdów i urządzeństerowania ruchem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednym z celów inwestycji ma być również zapewnienie dostępuna perony od strony olsztyńskiego osiedla Zatorze. Na etapie projektowanazostanie wybrany jeden z dwóch wariantów – budowa kładki lub nowego przejściapod torami, spełniającego aktualnie obowiązujące normy i przepisy.
„Bez względu na wybrany wariant Zatorze będziepołączone z dworcem. To jest istotny element, który był w Olsztynie od wielulat tematem dyskusji” – podkreślił Merchel.
Przez kilka ostatnich lat trzy lokalne stowarzyszeniabezskutecznie zabiegały o to, żeby cały dworcowy kompleks został wpisany dorejestru zabytków. Wojewódzki konserwator zabytków uznał, że nie jest touzasadnione, a na ochronę zasługuje jedynie kilka drobnych elementów, m.in.wiaty peronowe. Do decyzji konserwatora o niewpisywaniu kompleksu dworcowego dorejestru zabytków przychyliło się w ostatnim czasie Ministerstwo Kultury iDziedzictwa Narodowego.
Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – podczasplanowanej budowy dworca i modernizacji stacji – mają być natomiast zachowanezabytkowe elementy – mozaika wewnątrz budynku i przestrzenny napis”dworzec kolejowy” na zewnątrz, a także odnowione zostaną zabytkowewiaty na peronach.
„