Będą zmiany w krakowskiej Strefie Płatnego Parkowania?
Krakowski ZarządTransportu Publicznego opracował projekt zmian w Strefie Płatnego Parkowania.
SPP ma zostać poszerzona o tereny Zabłocia i os.Podwawelskiego. Zmiany są odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, którzy odkilku lat domagali się poszerzenia strefy, mają poprawić komfort ich życia.Ponadto zróżnicowane zostaną opłaty za pierwszą godzinę postoju, w zależnościod odległości od centrum miasta. Bliżej centrum – tam, gdzie dostępnych miejscparkingowych jest mniej – opłaty będą wyższe. Dalej od Starego Miasta – niższe.Strefa miałaby obowiązywać również w weekendy. Projekt został opracowany napodstawie analiz zapotrzebowania parkingowego w Krakowie. Z propozycjami zmianzapoznają się obecnie radni miejscy.
Kraków od lat zwracał uwagę na brak możliwości różnicowaniastawek w SPP w zależności od odległości od centrum oraz fakt, że blokowaneustawowo stawki wręcz zachęcają kierowców do wjeżdżania do ścisłego centrummiasta samochodami. Dodatkowo, ceny komunikacji miejskiej nie byływystarczająco konkurencyjne w stosunku do opłat parkingowych. Zwracali na toteż uwagę mieszkańcy Starego Miasta i aktywiści. Zmiana ustawy pozwoliła nauregulowanie tej kwestii.
– Nowe stawki opłat wzrosną w porównaniu z obecnymi. Tych,stosowanych do tej pory, nie można było zmieniać od 2001 r. – wówczas ustalonoje na sztywno bez możliwości waloryzacji. Wartość tych stawek w odniesieniu dosiły nabywczej spadła o połowę od tamtej pory – zaznacza Łukasz Franek –dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
Jednocześnie, przyrównując sytuację do rynku komercyjnego,zasadne stało się, że wyższa niż obecnie opłata za pierwszą godzinę postoju(ok. 8 zł) jest obecnie stawką pozwalającą na finansowanie działalnościparkingowej. Mowa oczywiście o ścisłym centrum, tam gdzie zapotrzebowanie na miejscapostojowe jest najwyższe.
Jesienią 2018 r. na zlecenie Zarządu InfrastrukturyKomunalnej i Transportu przeprowadzono analizę popytu i podaży miejscpostojowych na obszarze SPP. Strefy, gdzie proponowana jest stawka 8 zł zapierwszą godzinę postoju (9,60 zł za drugą, 11,40 zł za trzecią, za kolejne – 8zł) to obszary, w których popyt na miejsca postojowe przekracza 90 proc.podaży. W tych podstrefach kierowcy najdłużej szukają też miejsca postoju.
Podstrefy, dla których proponowana jest stawka 5 zł zapierwszą godzinę postoju (6 zł za drugą, 7,20 zł trzecią, za każdą kolejną – 5zł) to z kolei obszary o niższym zapotrzebowaniu na miejsca postojowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Włączenie nowych terenów miasta do SPP ma z kolei byćreakcją na zachowania kierowców. Zabłocie jest silnie turystycznym terenem, naktórym mieszkańcy mają kłopoty ze znalezieniem miejsca postojowego. Z kolei os.Podwawelskie dla wielu kierowców dojeżdżających do centrum pełni funkcjęmiejsca postojowego, co z kolei odbija się na komforcie życia jego mieszkańców.
Coraz większy ruch turystyczny powoduje, że także w weekendymieszkańcy centrum miasta zwracają uwagę na problem ze znalezieniem miejscapostojowego. Konieczne jest zatem wprowadzenie SPP również w soboty iniedziele.
Z propozycjami zmian zapoznają się obecnie radni miejscy.
„