Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będą bezpłatne przejazdy między dworcem kolejowym i autobusowym w Katowicach

infotrans
09.01.2020 11:30

Zakończyła się budowadworca autobusowego Sądowa, trwają procedury związane z odbiorem – podał wczwartek prezydent Katowic Marcin Krupa. Zapowiedział, że przejazd autobusamimiejskimi między dworcem Sądowa a oddalonym o kilkaset metrów dworcem kolejowymbędzie bezpłatny.

Chodzi o jedno z trzech budowanych obecnie centrówprzesiadkowych w Katowicach, mieszczące przede wszystkim międzymiastowy dworzecautobusowy. Umowę na budowę węzła Sądowa miasto podpisało w lutym 2018 r.

Jak poinformował w czwartkowej rozmowie na antenie RadiaKatowice Krupa, prace budowlane już tam się zakończyły. „Teraz jesteśmy wtrakcie odbiorów; niestety odbiory trwają – to m.in. sprawdzenie wykonanychprac pod kątem bezpieczeństwa. Jeżeli chodzi o wyposażenie, wszystko jest jużdograne” – zapewnił.

Zaznaczył, że w trakcie realizacji zlecono prace dodatkowe.”Aby wygląd tego dworca był porządny, ładny, zlecaliśmy parę rzeczy. Ale myślę,że gdy już go zobaczymy jako użytkownicy, polubimy wszyscy to miejsce” – uznałprezydent Katowic.

Odnosząc się do kilkusetmetrowej odległości między centrumprzesiadkowym Sądowa a dworcem kolejowym przypomniał, że nowa inwestycja będziemiała przede wszystkim funkcję dworca autobusów dalekobieżnych – łącząctransport drogowy z kolejowym, a także zbiorowym transportem lokalnym.Zastrzegł, że miasto nie miało tyle miejsca, aby bardziej zbliżyć kolej iautobusy dalekobieżne.

„Jest to pomyślane w ten sposób, że jeśli przyjeżdża autobusdalekobieżny, to w centrum przesiadkowym Sądowa jest czas wyrównywania godzinpracy kierowców naszych autobusów lokalnych. A więc tam będzie przyjeżdżałkażdy autobus z naszego multiprzystanku pod dworcem kolejowym, odczekiwałodpowiedni czas i wyruszał dalej w drogę” – wyjaśnił prezydent Katowic.

„Autobusy będą tam zjeżdżały z częstotliwością co ok. 5minut; będą dowoziły pasażerów spod dworca kolejowego na dworzec autobusówdalekobieżnych. I tak samo w drugą stronę. Nie będzie więc potrzeby wędrówki dodworca kolejowego: będzie można wysiąść z autobusu dalekobieżnego, wsiąść donaszego lokalnego i za darmo dojechać pod dworzec kolejowy” – wyjaśnił.

Węzeł Sądowa w centrum miasta, który za 56,9 mln złrealizuje Budimex, będzie funkcjonował ok. 500 m od katowickiego dworcakolejowego. Przejście między oboma obiektami możliwe jest wąskimi chodnikamiwzdłuż zatłoczonych ulic, wymaga pokonania m.in. trzech ruchliwych skrzyżowańze światłami.

Do węzła Sądowa nie dotrą na razie tramwaje kursującepobliską ul. Gliwicką. W dalszej perspektywie rozważane ma być doprowadzenie doniego odcinka trakcji tramwajowej. Droga do najbliższego przystankutramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.

Prócz zadaszonych peronów autobusowych, w węźle stanął m.in.budynek obsługi podróżnych, w którym znajdą się: poczekalnie, mała gastronomia,punkt prasowy i przechowalnia bagażu. Projekt uwzględnia potrzeby kierowcówautobusów dalekobieżnych, przewidziano m.in. pomieszczenia socjalne isanitariaty. Na terenie węzła umieszczono też wiatę rowerową, parking na ok. 50samochodów oraz małą architekturę i zieleń.

W Katowicach trwa jeszcze budowa dwóch innych centrówprzesiadkowych – Brynów i Zawodzie, które na południe i na wschód od centrummiasta ułatwią przesiadki z samochodów i autobusów na tramwaje. Jako pierwsze wub. roku otwarto niewielkie centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym Ligota.

Węzeł Sądowa jest jedyną inwestycją I etapu budowyKatowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych dotowaną z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Pozostałe trzy – Ligota,Brynów i Zawodzie – wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego – z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.