Bajkowa kampania przeciw wandalom
infotrans
14.12.2013 20:44
Bajkowa kampania przeciw wandalom
Jaś i Małgosia, Wilk z Czerwonym Kapturkiem oraz krasnoludki. To tylko niektóre postacie z bajek, którym na potrzeby lubelskiej kampanii „Nie bądź bierny! Powiadom!”, przypisano rolę chuliganów. Wszystko po to, by uwrażliwić mieszkańców na przypadki wandalizmu oraz zachęcić do szybkiego informowania służb o wszelkich zaobserwowanych wykroczeniach i przestępstwach. Kampania ruszyła 12 grudnia br. i potrwa do końca marca przyszłego roku. Jej przekaz jest bardzo prosty: Widzę – Reaguję. –„Poprzez akcję chcemy zaapelować i zachęcić pasażerów, by zadzwonili pod numer 112, 997 lub 986, gdy zauważą rozbijanie wiat przystankowych, słupków, gablot z rozkładami jazdy i ławek, naklejanie ogłoszeń na przystankach, dewastowanie siedzeń i wybijanie okien w pojazdach, niszczenie kasowników, malowanie graffiti na szybach pojazdów i na wiatach przystankowych, jak również inne sytuacje niebezpieczne i zagrażające życiu oraz wykroczenia i przestępstwa. Powiadomienia można także wysłać w sposób bardziej dyskretny poprzez sms pod numer 665 500 410 wpisując w treści: hasło „pomoc”, numer boczny pojazdu, nr linii, kierunek jazdy lub dokładną lokalizację przystanku oraz krótki opis zdarzenia”–informują przedstawiciele ZTM Lublin.
Na potrzeby kampanii Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie udostępnił policji oraz Straży Miejskiej logowanie do systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, który umożliwia śledzenie na mapie on-line, aktualnego położenia pojazdów komunikacji miejskiej. Dostęp do systemu z pewnością ułatwi służbom lokalizację pojazdu, którego dane zgłoszenie będzie dotyczyło. Ważny jest każdy sygnał, a kluczem do sukcesu ma być nasza wspólna aktywność. Dzięki temu strat będzie znacznie mniej, a zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe będzie można przeznaczyć na zakup nowych pojazdów, remonty infrastruktury czy montaż dodatkowych wiat. Przestrzeń komunikacji miejskiej, w tym przede wszystkim infrastruktura przystankowa oraz tabor, narażone są na różnego rodzaju akty wandalizmu. Chuligani niszczą przede wszystkim wiaty, słupki, rozkłady jazdy i ławki. Dewastują również wnętrza pojazdów – wybijają okna, uszkadzają kasowniki, niszczą fotele i inne elementy wyposażenia. Graffiti namalowane na szybach wiat i słupków przystankowych to niestety bardzo częsty widok. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie na usuwanie skutków działalności wandali wydaje rocznie średnio kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Głównym kanałem promującym kampanię są plakaty. Ponad 700 plakatów będzie eksponowanych na przystankach komunikacji miejskiej oraz w autobusach i trolejbusach. Dodatkowo, na 50 monitorach LCD zamontowanych wewnątrz pojazdów będą emitowane spoty reklamowe. Ulotki dostępne będą w punktach sprzedaży biletów i obsługi mieszkańców. Na stronach internetowych organizatorów wyświetlane będą informacje i banery. W roku 2014 przewidziana jest również dystrybucja biletów komunikacji miejskiej z grafiką dedykowaną akcji. Zakładamy, że kampania będzie miała swoje kolejne edycje w przyszłych latach i na stałe wpisze się w kalendarz działań promocyjnych miasta. Organizatorami kampanii są: Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Lublin Sp. z. o. o., Komenda Miejska Policji, Straż Miejska oraz Dzielnicowy Dom Kultury „Bronowice”, który na potrzeby kampanii wykonał projekty graficzne plakatów. Inicjatorem przeprowadzenia akcji w Lublinie jest Młodzieżowa Rada Miasta Lublin. Patronat honorowy nad akcją objął Prezydent Miasta Lublin, Krzysztof Żuk.