Bądźmy widoczni i świećmy przykładem

infotrans
22.09.2015 21:01

Z końcem sierpnia minął rok od czasu wejścia w życienowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła obowiązek noszeniaelementów odblaskowych przez pieszych poruszających się po zmierzchu po drodzew obszarze niezabudowanym. Odblaski znacząco wydłużają czas na odpowiedniąreakcję kierowcy oraz nawet pięciokrotnie zwiększają odległość, z której jestwidoczny pieszy.

Jak informują policyjne statystki, jesienią i zimą dochodzido zwiększonej liczby wypadków drogowych z udziałem pieszych. W okresie tympogarszają się warunki atmosferyczne oraz warunki drogowe, a ponadto wcześniezapada zmrok. W porze nocnej, na drogach nieoświetlonych występuje największywskaźnik osób zabitych ? w co czwartym takim wypadku ginie człowiek, podczasgdy w porze dziennej w co piętnastym. Duży wpływ na takie zdarzenia ma równieżsłaba widoczność pieszych.

Od 31 sierpnia 2014 r. w ustawie Prawo o ruchu drogowymznajduje się zapis, który mówi, że każdy pieszy poruszający się po drodze pozaobszarem zabudowanym ma obowiązek noszenia elementów odblaskowych. Niestety,statystyki jasno wskazują, że zdecydowana większość wypadków, bo aż 72,5 proc.miało miejsce w terenach zabudowanych, czyli tych, które ustawa wyłącza zobowiązywania .

Pomimo, że do większości wypadków z udziałem pieszychdochodziło w terenie zabudowanym, wypadki mające miejsce w obszarzeniezabudowanym były tragiczniejsze w skutkach. W co trzecim wypadku ginąłczłowiek, zaś w obszarze zabudowanym w co jedenastym. Poza obszarem zabudowanymdrogi często nie są oświetlone, dlatego też piesi są mniej widoczni,szczególnie podczas złych warunków atmosferycznych.

Wzrasta liczba wypadków na przejściach dla pieszych

Okazuje się, że 39 proc. wypadków ma miejsce na przejściachdla pieszych. Niestety, liczba wypadków w miejscach, które gwarantować powinnyniechronionym uczestnikom ruchu drogowego poczucie bezpieczeństwa wzrosła wstosunku do 2013 r. z 3400 do aż 3540. Od pięciu lat, liczba ta jeszcze niebyła aż tak wysoka. Warto zatem pamiętać, że odblaski należy nosić nie tylkoidąc poboczem w terenie niezabudowanym, ale również w mieście ? na pasach,przystankach autobusowych czy chodnikach.

Odblaski zwiększają widoczność pieszego

Zasadność i potrzebę noszenia odblasków po zmrokupotwierdzają nie tylko policyjne statystyki, ale również matematycznakalkulacja. Pieszy wchodzący po zmroku na pasy, w słabo widocznym miejscu, jestwidoczny dopiero z 30 metrów. Kierowca jadący z dozwoloną prędkością 50 km/h majedynie 2 sekundy na poprawną reakcję hamowania.

Założenie elementów odblaskowych zwiększa odległość, zktórej jest widoczny pieszy nawet do 150-200 metrów. Znacząco wydłuża to czasna poprawną reakcję kierowcy.

Jeśli samochód poza terenem zabudowanym jedzie z prędkością90-100 km/h, czas reakcji na dystansie 30 metrów zmniejsza się do 1 sekundy. Tozbyt mało na odpowiednią reakcję kierującego. Po założeniu odblasku przezpieszego, jego widoczność zwiększy się do 150 metrów, a kierowca zyska 5 sekundna odpowiedni manewr. Przy włączeniu długich świateł odległość, z jakiej jestwidoczny odblask, może zwiększyć się nawet do 1000 metrów przy prostym odcinkudrogi.

Świećmy przykładem

Świadomość zagrożeń wynikających z analizy statystykwypadków drogowych oraz raportów Komendy Głównej Policji, po raz kolejnyutwierdza o słuszności szóstej już edycji ogólnopolskiej kampanii społecznejOdblaskowi.pl realizowanej pod patronatem Carefleet S.A. Kampania ma charakteredukacyjny ? podczas prowadzonych w przyjaznej atmosferze zajęć w ponad 20polskich miastach organizatorzy akcji uświadamiają dzieci i ich opiekunów otym, jak ważne jest prawidłowe przestrzeganie zasad bezpieczeństwa drogowego.

Jak co roku zapraszamy dzieci wraz z opiekunami na bezpłatneprezentacje i zajęcia edukacyjne. Organizatorzy akcji przemierzą ponad 12 tys. km. od Rzeszowa aż po Szczecinw celu przekazywania wiedzy poprzez zabawę na temat poprawnych nawykówporuszania się w ruchu drogowym ? mówi Klaudia Kowalczyk, ambasadorka akcjiOdblaskowi.pl z ramienia Carefleet S.A. W tym roku przygotowaliśmy ponad 50tyś. odblaskowych opasek, które rozdamy w czasie trwania akcji. Mamyświadomość, że w kwestii bezpieczeństwa na drodze to rodzice powinni świecićdobrym przykładem przed swoimi pociechami, dlatego do nich również kierujemynasze działania przekazując im specjalnie przygotowane materiały informacyjne ?dodaje Klaudia Kowalczyk.

Tegoroczną akcję popiera również wiele znanych osób zeświata sportu, kina i muzyki. Wśród nich znaleźli się m.in. KajetanKajetanowicz ?Kajto?, polski kierowca rajdowy, czterokrotny mistrz Polski,trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski; Grzegorz Hyży, wokalista i finalistatrzeciej edycji programu X-Factor; Łukasz Szuba, muzyk i wokalista, uczestnikX-Factor i The Voice of Poland; Bartłomiej Bonk polski sztangista, brązowymedalista olimpijski z Londynu i Mistrz Europy; Paulina Papierska zwyciężczynipierwszej edycji Top Model.

Zebra w miastach całej Polski

Podobnie jak w poprzednich latach tegoroczna edycja zostaławsparta Programem Bezpieczeństwa Drogowego ?Zebra w mieście?. Projekt jestkompleksowym wsparciem dotarcia do dzieci ze szkół podstawowych. W ramachszerzenia wiedzy na temat bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym,organizatorzy zapraszają uczniów ze szkół podstawowych z całej Polski dowzięcia udziału w konkursie, który polega na wykonaniu pracy plastycznejobejmującej tematykę bezpiecznego powrotu ze szkoły. Aby wziąć w nim udziałwystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stroniewww.zebra.odblaskowi.pl/zgloszenie i przesłać zdjęcie pracy plastycznej, którazawierać będzie w sobie dwa elementy ? przejście dla pieszych (zebrę) orazelementy odblaskowe. Autorzy najciekawszej pracy otrzymają zestaw opasekodblaskowych dla uczniów z całej szkoły. Termin nadsyłania prac upływa 31października 2015 r.

Carefleet S.A. specjalizuje się w długoterminowym wynajmiefloty pojazdów (Car Fleet Management). Spółka powstała w 2004 roku, poprzezwydzielenie istniejącego w Europejskim Funduszu Leasingowym (od roku 2001)Departamentu Car Fleet Management. Obecnie w Polsce zarządza flotą ponad 12 147pojazdów. Posiada oddziały w pięciu miastach (Wrocław, Warszawa, Poznań,Katowice, Gdańsk). Carefleet S.A. należy do Grupy Crédit Agricole, obecnej w 60krajach Świata. W skład polskiej części grupy wchodzą również GrupaEuropejskiego Funduszu Leasingowego oraz Crédit Agricole Bank Polska (dawnyLukas Bank).