Awans lubelskiego projektu w Programie Rozwoju Polski Wschodniej

infotrans
21.02.2015 21:15

W ramach aktualizacji listy projektów indywidualnych Programu Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW) dokonano przesunięcia trzech inwestycji na listę podstawową oraz usunięto jeden projekt z listy rezerwowej. Tym samym Lublin otrzymał szansę na budowę korytarza transportu zbiorowego na ul. Lubelskiego Lipca ’80. Ponadto zaktualizowano dane o projektach w oparciu o bieżące informacje z dokumentacji projektowej oraz na podstawie informacji uzyskanych od Instytucji Pośredniczących PO RPW. Zaktualizowana lista projektów indywidualnych dla PO RPW obejmuje 116 przedsięwzięć o łącznej wartości 12,87 mld zł. Wszystkie projekty znajdują się na liście podstawowej. Teraz wśród nich pojawił się również projekt „Budowa korytarza transportu zbiorowego do obsługi terenów położonych w sąsiedztwie przyszłego Zintegrowanego Intermodalnego Dworca Metropolitalnego w Lublinie –ul. Lubelskiego Lipca ’80”(działanie III.1 Systemy miejskiego transportu zbiorowego).Głównym celem projektu jest zwiększenie mobilności mieszkańców Lublina, wykorzystanie powstałego systemu miejskiego transportu zbiorowego oraz zwiększenie dostępności do Zintegrowanego Intermodalnego Dworca Metropolitarnego w Lublinie. W wyniku wdrożenia projektu powstanie sprawny, nowoczesny i proekologiczny system transportowy, łączący komunikację publiczną Miasta z przyszłym Intermodalnym Dworcem Metropolitalnym, stanowiący jednocześnie atrakcyjną ofertę nie tylko dla mieszkańców miasta, ale także dla przyjezdnych. Do tej grupy, oprócz studentów czy osób pracujących w Lublinie a mieszkających poza miastem, zaliczyć można również turystów, coraz częściej goszczących w Lublinie.Budowa ul. Lubelskiego Lipca ’80 wpłynie na poprawę układu komunikacyjnego w tym rejonie miasta, wskutek czego nastąpi wzrost płynności ruchu, a w związku z tym zwiększy się bezpieczeństwo ruchu i komfort podróży w komunikacji samochodowej i transporcie zbiorowym. Zrealizowanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się w szczególności do poprawy funkcjonowania transportu zbiorowego w południowo – wschodnich dzielnicach miasta, co znacząco rozwiąże istotne problemy społeczności miasta i regionu, a także wszystkich obecnych oraz potencjalnych podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na przedmiotowym obszarze.W ramach robót budowlanych w zakresie przedmiotowego projektu planowane są:- budowa/rozbudowa odcinka ulicy Lubelskiego Lipca ’80 w Lublinie (cześć tzw. Trasy Zielonej) na odcinku od skrzyżowania z ulicą Muzyczną do skrzyżowania z al. Józefa Piłsudskiego;- budowa trakcji trolejbusowej w ciągu ul. Lubelskiego Lipca’80;- budowa mostu w ciągu ul. Lubelskiego Lipca ‘80 nad ul. Dworcową;- rozbudowa ulicy Młyńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Dworcową (łącznie ze skrzyżowaniem) do zakończenia jej przebiegu w rejonie Pl. Bychawskiego (bez połączenia ulic) o dł. ok. 0,18 km;- przebudowa ulicy Dworcowej w Lublinie na odcinku o dł. ok. 0,14 km z obustronnymi chodnikami i ścieżką rowerową od wjazdu na teren Targów Lublin do ul. Młyńskiej;- przebudowa skrzyżowania ul. Lubelskiego Lipca ’80 z Al. Piłsudskiego.Powstanie także niezbędna infrastruktura towarzysząca: chodniki, oświetlenie drogowe, kanalizacja deszczowa, sieć teletechniczna, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć wodociągowa, sieci elektroenergetyczne.Wzdłuż budowanych/przebudowywanych ulic Lubelskiego Lipca ’80, Młyńskiej oraz Dworcowej powstaną ciągi pieszo-rowerowe.W ramach projektu zostanie wybudowany odcinek ul. Lubelskiego Lipca ’80 o długości drogi 0,52 km wraz z trakcją trolejbusową o długości 0,53 km, łączący bezpośrednio rondo Lubelskiego Lipca ’80 z ul Muzyczną. Wybudowana infrastruktura drogowa spowoduje udrożnienie układu komunikacyjnego w tej części miasta i stworzy nowe alternatywne połączenia dla komunikacji zbiorowej. Odciążone zostaną zakorkowane obecnie ulice, znacznie skróci się czas podróży, umożliwiając tym samym szybki dojazd do przyszłego Zintegrowanego Intermodalnego Dworca Metropolitalnego, który będzie integrował różne systemy komunikacyjne (komunikację miejską, regionalną, kolejową, dalekobieżną), tworząc w tym miejscu regionalny węzeł komunikacji zbiorowej.  Ponadto systemy transportu publicznego zintegrowane zostaną z komunikacją rowerową i pieszą na terenie Miasta. Wzdłuż budowanych/przebudowywanych ulic Lubelskiego Lipca ’80, Młyńskiej oraz Dworcowej powstaną ciągi piesze, dodatkowo przy ulicach Lubelskiego Lipca ’80 oraz Dworcowej powstaną ścieżki rowerowe, łącząc dworzec z siecią dróg rowerowych miasta.