Autostradowe połączenie Świnoujście – Trelleborg
infotrans
16.12.2014 12:39
Autostradowe połączenie Świnoujście – Trelleborg
Istniejące połączenie morskie Świnoujście – Trelleborg zyskało status tzw. autostrady morskiej. Pieniądze z funduszy europejskich pozwolą na remonty infrastruktury, co poprawi warunki żeglugowe i zwiększy bezpieczeństwo na tej drodze wodnej. Jak powiedziała 12 grudnia PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, pieniądze z unijnego programu pozwolą m.in. na remonty infrastruktury w portach szwedzkim i polskim. W jej ocenie, inwestycje poprawią warunki żeglugowe, nawigacyjne i bezpieczeństwo na całej trasie. Woźniak-Lewandowska powiedziała, że port w Świnoujściu wykorzysta dofinansowanie głównie na przedsięwzięcia związane z zastosowaniem paliw LNG na potrzeby statków. Chodzi o opracowanie procesu dostaw LNG dla statków i ich technologię. Woźniak-Lewandowska dodała, że działania świnoujskiego portu są odpowiedzią na budowany w tym mieście gazoport. W Trelleborgu natomiast zmodernizowany zostanie tamtejszy terminal oraz system zarządzania ruchem. W ocenie Woźniak-Lewandowskiej, unijne dofinansowanie umożliwi w przyszłości obsługę największych promów na trasie Świnoujście-Trelleborg i poprawę jakości operacji transportowych w obu portach. Ma wzrosnąć także ich konkurencyjność. Projekt potrwa do 2015 r., a pieniądze na jego realizację pochodzą z funduszy TEN-T. Szacunkowe koszty kwalifikowane to około 44 mln zł. Połączenie Świnoujście-Trelleborg obsługuje sześć promów;obrót towarowy na tej trasie wyniósł w br. 3,1 mln ton.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami – w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. Dzięki powstającemu terminalowi LNG w Świnoujściu będzie można sprowadzać do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Terminal w Świnoujściu ma być gotowy do przyjmowania skroplonego gazu w 2015 r. Rząd uznał inwestycję za strategiczną.