Asseco z umową na najnowcześniejszy system biletowy w Polsce: Pomorską FALĘ
14 czerwca na terenie węzła PKM Gdańsk Jasień została podpisana umowa z głównym wykonawcą systemu FALA – konsorcjum Asseco.
System FALA (którego techniczna nazwa to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności) ma być zintegrowanym systemem poboru opłat za przewozy w zbiorowym transporcie pasażerskim wraz z jednolitą informacją pasażerską na obszarze całego województwa pomorskiego.
Asseco z AEP
Głównym wykonawcą tego zaawansowanego narzędzia technologicznego będzie konsorcjum firm: Asseco Data Systems S.A. oraz AEP Ticketing Solutions z Włoch, które zostało wyłonione w drodze przetargu.
-„System FALA to przedsięwzięcie, jakiego w Polsce jeszcze nie było – mówi Marcin Stefański, prezes InnoBaltica Sp. z o.o. – Jedna platforma elektroniczna połączy sieć kolejową i komunikację miejską w całym województwie pomorskim. Płacenie za przejazdy zostanie oparte na aplikacji i specjalnej karcie transportowej i płatniczej oraz sieci walidatorów, czyli czytników komunikacyjnych.
W ramach systemu FALA przygotowana zostanie platforma, w której tworzone będą konta pasażerów. Zakłada się, że docelowo będzie to ok. 2,5 mln kont. System zawierać będzie także informacje o cenach biletów, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów – tak, aby zapewnić obsługę rozliczenia ogromnej liczby usług transportowych w każdej chwili działania transportu publicznego. Aplikacja pozwoli automatycznie rozliczyć przejazdy pasażera dzięki sieci walidatorów (czytników), które rozmieszczone będą w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych.
Pasażer się melduje
Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do „meldowania się” w nim poprzez zbliżenie identyfikatora, np. swojej karty lub smartfonu do kasownika albo do zacheckowania się w aplikacji. Ideą, która przyświecała projektantom FALI, było hasło „wsiadam i jadę” – nie muszę znać cen biletów, a i tak poniosę najniższe z możliwych koszty. System uwzględni moje ulgi, dobierze najkorzystniejszą cenę biletów i jeśli będzie taka możliwość, połączy bilety w taki sposób, aby dać jak najniższą sumę. Podróżując z FALĄ, zarówno mieszkaniec Pomorza, jak i turysta, będzie mógł w trasie liczyć na podpowiedzi o dostępnych lepszych połączeniach, co zwiększy jego gwarancję dotarcia na miejsce w zakładanym czasie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co bardzo istotne – nowy system będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii. Obejmie on także komunikację w mniejszych miastach Pomorza – również na obrzeżach województwa. A trzeba pamiętać, że mniejsze ośrodki nie mają finansowych możliwości, aby samodzielnie wdrażać tak innowacyjne projekty. Ich systemy komunikacyjne zazwyczaj nie są także obejmowane przez twórców komercyjnych aplikacji.
-„Cieszymy się, że zostaliśmy wybrani do realizacji tak innowacyjnego projektu, jakim jest system FALA – mówi Andrzej Dopierała, prezes Zarządu Asseco Data Systems S.A. – Dołożymy wszelkich starań, aby wspólnie z naszym sprawdzonym konsorcjantem, firmą AEP Ticketing Solutions, dostarczyć mieszkańcom Pomorza rozwiązanie, które podniesie komfort korzystania z komunikacji publicznej na terenie całego województwa. Posiadamy bogate doświadczenie w realizacji złożonych projektów informatycznych o dużej skali, a z naszych systemów korzysta ponad 200 samorządów w Polsce. Jesteśmy także dostawcą rozwiązań cyfrowej infrastruktury miejskiej oraz systemów poboru opłat i te wszystkie doświadczenia będziemy wykorzystywać w realizacji projektu FALA.
w połowie 2022
Ostateczny harmonogram realizacji zadania zostanie przyjęty w ciągu miesiąca od dnia podpisania umowy, jednak już dziś wiadomo, że pasażerowie będą mogli korzystać z pierwszych funkcjonalności systemu FALA już w połowie przyszłego roku.