Aplikacja `Live MPK` dostępna dla częstochowskich pasażerów
W Urzędzie MiastaCzęstochowy zostało zaprezentowane nowe narzędzie interaktywne, które ułatwiczęstochowskim pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej.
Aplikacja on-line „Live MPK”, bo o niej mowa,będzie swoistym systemem informacji pasażerskiej dostępnym na każdym urządzeniuz dostępem do Internetu. Tym samym Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wCzęstochowie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom częstochowianom, którzy zwracaliuwagę na potrzebę wdrożenia takiego rozwiązania. Korzystanie z aplikacji jestproste i intuicyjne, by z niej skorzystać nie trzeba ściągać żadnego programu.Wystarczy wejść na stronę www.live.mpk.czest.pl.Strona jest od dziś powszechniedostępna.
Staramy sięprzekonywać mieszkanki i mieszkańców Częstochowy, żeby rezygnowali zpodróżowania własnymi samochodami i przesiadali się na komunikację publiczną.Dlatego wprowadzamy kolejne udogodnienia, tj. aplikację „Live MPK”,która działa w przeglądarce internetowej oraz Systemie Dynamicznej InformacjiPasażerskiej. Oba te narzędzia będą ze sobą kompatybilne – powiedziałprezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. Cieszę się, że poprawiamy jakość komunikacji publicznej, idziemy zduchem czasu i nowe technologie mają zastosowanie w naszym mieście – dodał.
„Live MPK” pozwala pasażerowi:
– sprawdzić najbliższe odjazdy z przystanku na którym sięznajduje,
– umożliwi śledzenie pozycji GPS pojazdu,
– sprawdzić jakim typem taboru będzie realizowany kurs(marka, model, oraz wyposażenie pojazdu takie jak np: biletomat),
– poinformuje o możliwych odchyłkach od rozkładu (czy pojazdjest opóźniony),
– pozwoli sprawdzić rozkład dla wybranej linii.
W przyszłości w aplikacji będą pojawiać się komunikatynadawane od dyspozytora, informujące o utrudnieniach na drogach takich jakwypadki lub korki. Już wkrótce na wiatach przystankowych pojawią się kody QR,po zeskanowaniu których pasażer bezpośrednio zostanie przekierowany do widokunajbliższych odjazdów z przystanku, na którym się znajduje. Systemcharakteryzuje się aktualizacją danych w czasie rzeczywistym, co w praktyceoznacza że pasażer może śledzić na żywo aktualną sytuację na drogach.
Podczas spotkania przypomniano jednocześnie, że wnajbliższych czasie przy 50 przystankach autobusowych i tramwajowych na tereniemiasta zostaną zamontowane cyfrowe tablice zmiennej treści, które stworzązintegrowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Inwestycje realizujeMiejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
SDIP – SystemDynamicznej Informacji Pasażerskiej
– jeden z elementów Inteligentnych Systemów Transportowych -system ma na celu zwiększenie dostępności informacji dla pasażerów naprzystankach o rzeczywistych odjazdach pojazdów komunikacji miejskiej.
– tablice zostaną zamontowane na 50 węzłowych przystankach.Każda tablica będzie wyświetlać 6 najbliższych odjazdów. Na tablicach będziemożna wyświetlać komunikaty dotyczące czasowych utrudnień w ruchu oraz alarmy wsytuacjach szczególnych lub stanie zagrożenia. Dlatego do systemu będą również podłączone służbymiejskie – Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego i Straż Miejska.
– aby pomóc w korzystaniu z komunikacji miejskiej osobomniedowidzącym i niewidomym, tablice będą wyposażone w głosowe zapowiedzi onajbliższych odjazdach uruchamianych za pomocą przycisku znajdującego się nasłupie tablicy lub zdalnie, za pomocą pilota.W ramach projektu zostanie zakupionych 1000 pilotów, które zostanąprzekazane osobom niedowidzącym i niewidomym, którzy są mieszkańcami naszegomiasta.
– 47 tablic zostanie zamontowanych na terenie całego miasta,a 3 przy węzłach przesiadkowych. W sumie 50 sztuk.
– system jest otwarty i będzie przygotowany do dalszejrozbudowy i zwiększenia ilości tablic na kolejnych przystankach.
– postępowanie przetargowe na realizację zadania w toku,otwarcie ofert na wdrożenie SDiP nastąpi 18 października 2018r.
„