Apel IGKM: Droga energia uderzy w zielony transport publiczny
Radykalny wzrost cen energii elektrycznej wykorzystywanej przez metro, tramwaje i trolejbusy stawia aktualnie miejską komunikację w Polsce w bardzo trudnej sytuacji.
-„Pojazdy zero- i niskoemisyjnych stanowią realną, zieloną alternatywę dla autobusów z silnikami diesla, natomiast przy aktualnych cenach ich eksploatacja może zostać zagrożona" – alarmuje Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej.
List IGKM
10 stycznia organizatorzy i operatorzy transportu miejskiego zrzeszeni w IGKM zwracają się premiera z prośbą o wprowadzenie mechanizmów osłonowych dotyczących cen paliw oraz energii elektrycznej do pojazdów zero- i niskoemisyjnych w transporcie publicznym.
Przypominają, że w świetle przyjętej niedawno w dniu 7 grudnia 2021 r. nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, komunikacja miejska jest zobowiązana do wprowadzania coraz większej liczby autobusów gazowych (autobusy niskoemisyjne) oraz elektrycznych i wodorowych (autobusy zeroemisyjne).
-„Niestety ogromny wzrost cen kosztów energii elektrycznej ok 50% oraz gazu ok 400% podważa ekonomiczny sens eksploatacji takich autobusów. Operatorzy sygnalizują, że codzienna eksploatacja takich autobusów staje się kosztowniejsza niż autobusów tradycyjnie napędzanych olejem napędowym. Mając na uwadze przyszłość wprowadzanej już od wielu lat przez Rząd wielkiej zmiany, polegającej na promowaniu i egzekwowaniu czystszych ekologicznie pojazdów, IGKM apeluje o wdrożenie takiego mechanizmu osłonowego, który przynajmniej zagwarantuje zachowanie kosztów paliw dla pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w miejskim transporcie publicznym na poziomie zapewniającym ekonomiczną opłacalność stosowania napędów alternatywnych” – apeluje IGKM.
List MZA
Równolegle także Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie - największy operator autobusowy Polsce - wystosowały do wicepremiera Jacka Sasina list, w którym proszą wicepremiera o objęcie działaniami osłonowymi cen paliw gazowych CNG i LNG wykorzystywanych w miejskim transporcie publicznym. I to nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju. Bezprecedensowe podwyżki cen gazu postawiło bowiem pod znakiem zapytania sens użytkowania ekologicznych pojazdów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Od połowy 2021 r. sukcesywnie wzrastały ceny dostawy paliwa gazowego dla MZA realizowane za pośrednictwem PGNiG Obrót Detaliczny – informują Miejskie Zakłady Autobusowe. – To razem ponad 4-krotny wzrost cen dostaw paliw gazowych (CNG i LNG) w ciągu roku.
Obecnie MZA eksploatują obecnie 225 autobusów na gaz ziemny, w tym 190 pojazdów CNG oraz 35 jednostek LNG. Dzienny wolumen zużycie CNG + LNG przez MZA sięga 47 250 kg (tzn. 61425 ml). W skali jednego miesiąca to aż 1 842 750 ml gazu ziemnego.
W efekcie te podwyżki w istotny sposób obniżają rentowność usług przewozowych świadczonych przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie. W konsekwencji może to doprowadzić do podniesienia cen biletów.
-„Z tego powodu sprawa wymaga pilnego podjęcia i wprowadzenia szczególnych rozwiązań osłonowych kompensujących drastyczny wzrost cen gazu ziemnego wykorzystywanego do celów napędowych oraz ustanowienia jego maksymalnego poziomu na równi z działaniami przewidywalnymi dla innych komunalnych odbiorców gazu ziemnego.