Antidotum na problemy z zakupem biletów
Gdzie można kupić bilety komunikacji miejskiej? Odpowiedź prosta –w kiosku. No tak, ale kioski czynne są w określonych godzinach, poza którymi nie zostanie nam nic sprzedane. Więc co wtedy robić? Kupić bilet u kierowcy? To coraz popularniejsze rozwiązanie, jednakże prowadzący pojazd nie zawsze chcą je stosować. Więc co? Okazuje się, że najskuteczniejszym antidotum na wszelakie problemy z zakupem biletów są…automaty biletowe!
Automaty biletowe to doskonałe rozwiązanie. Nie potrzeba kas, ludzi, nie mają fochów, dostępne są przez całą dobę, z chęcią sprzedaj bilety i są dostępne przez całą dobę! No, czasem się psują i są dewastowane…Niewątpliwie liczba zalet jest ogromna i przeważająca niedoskonałości –dlatego też organizatorzy zbiorowego transportu pasażerskiego, jak i sami przewoźnicy, wprowadzają je na coraz to szerszą skalę.
Automaty biletowe z powodzeniem działają na świecie od wielu lat. Prawie na każdej stacji, czasem w zatłoczonych miejscach, bywają też w samych pojazdach. Z powodzeniem działają w wielu miejscach. Są obecne zarówno w USA (np. Nowy Jork, Seattle, Portland, Boston), Kanadzie (Vancouver), Niemczech (Stuttgart, Frankfurt, Monachium, Bonn), Danii (Kopenhaga), Irlandii (Dublin), Anglii (Londyn, Liverpool) jak i w wielu innych miejscach –w tym w Polsce. Są już obecne we Wrocławiu, Krakowie, Trójmieście, być może pojawią się również w Poznaniu, a w Warszawie właśnie oddano najnowocześniejszy automat biletowy.
W stolicy Małopolski automaty do sprzedaży biletów są obecne od września 2007 roku. „Można w nich kupić wszystkie rodzaje biletów, a automaty wydają resztę”–mów Marek Gancarczyk z MPK Kraków –„wkrótce w trzech z nich będzie możliwość dokonania opłaty za pomocą kart płatniczych”. Automaty biletowe doskonale sprawdzają się w Krakowie, MPK ma z nimi pozytywne doświadczenia. Wśród 180 tysięcy posiadaczy Krakowskiej karty Miejskiej w automatach doładowuje ponad 50 tysięcy osób, a niezliczona liczba kupuje bilety jednorazowe. Opinie pasażerów są bardzo pozytywne, wiele osób ceni sobie to, że bilet mogą kupić o każdej porze dnia i nocy bez straty czasu w kolejkach. Co ciekawe, w urządzeniach dostępne są również informacje turystyczne dotyczące Krakowa i okolic, informacje dotyczące komunikacji miejskiej i strefy płatnego parkowania. Takie dane uzyskamy w dwóch językach. „Dlatego też będziemy rozwijać sieć automatów biletowych”–dodaje Marek Gancarczyk –„plan ich rozwoju związany jest z wykorzystaniem Krakowskiej Karty miejskiej jako nośnika nie tylko biletów okresowych komunikacji miejskiej ale również biletów do muzeów, kin i teatrów”. Niestety, automaty biletowe bywają nieczynne, co wynika z awarii urządzeń, bądź dewastacji. Dlatego MPK Kraków na każdym automacie zamieściło informację i bezpłatny całodobowy nr telefonu pod którym można zgłaszać wszelakie problemy. Pełna lista krakowskich automatów znajduje się na stronie internetowej: www.kkm.krakow.pl.
W Warszawie kilka dni temu ustawiono pierwsze, nowoczesne automaty biletowe. Jedne z nich stanął na stacji Metro Ratusz –Arsenał, drugi tuż obok Dworca Centralnego. Zarząd Transportu Miejskiego oraz Mennica Polska, która jest operatorem sieci automatów w stolicy, uroczyście odsłoniły to elektroniczne cudo. Pierwszego zakupu biletu dokonała Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wspólnie z Dyrektorem ZTM Leszkiem Rutą. Nowe automaty biletowe są o wiele nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne od urządzeń do kodowania Warszawskiej Karty Miejskiej, które obecnie stoją na stacjach warszawskiego metra. W przeciwieństwie do nich:
· Mogą sprzedawać bilety „kartonikowe”. Pierwsze dwa wyposażone są w specjalne dyspensery, które wydają bilety. Pozostałe urządzenia będą już wyposażone w drukarki, które będą mogły wydrukować wszystkie rodzaje papierowych biletów.
· Są zabezpieczone przed działaniem czynników pogodowych. Są odporne na deszcz i na niską temperaturę. Dzięki temu mogą pracować zarówno wewnątrz budynków, jak i na zewnątrz.
· Mają bardzo pojemne zasobniki na monety. W sumie pomieszczą nawet dziesięciokrotnie więcej monet różnych nominałów niż funkcjonujące obecnie urządzenia. Dzięki temu bez problemu mogą wydawać resztę.
· Są zabezpieczone przed wandalami i próbami włamania.
· Mają wygodne 15-calowe (stare tylko 12-calowe) ekrany dotykowe, które są bardzo łatwe w obsłudze.
· Mają wbudowany moduł komunikacji GSM/GPRS. Dzięki temu urządzenie będzie w stanie samo „powiadomić”operatora o tym, że kończą się monety w zasobnikach lub bilety w dyspenserze. Będą mogły także „zgłosić”awarię czy próbę włamania.
· Mogą być łatwo rozbudowywane o dodatkowe funkcje, jak np. moduł do płatności kartą płatniczą.
· Dzięki swojej budowie są przyjaźniejsze dla osób niepełnosprawnych –m.in. są lepiej od starych automatów dostosowanie do obsługi przez osoby o ograniczonej sprawności ruchowej
Do końca tego roku w Warszawie, głównie na stacjach metra, stanie ok. 50 nowoczesnych automatów. „W przyszłym roku planujemy, że automaty pojawią się także na stacjach kolejowych (np. Dw. Wschodni, Dw. Zachodni czy Dw. Gdański), na lotnisku, przy większych pętlach (np. Huta, Żerań, Gocław), przy szpitalach (np. Bródnowski), przy większych cmentarzach (np. Powązki, Północny), w ważniejszych punktach przesiadkowych (np. Rotunda, Rondo Starzyńskiego czy pl. Konstytucji), atrakcyjnych turystycznie miejscach (np. Starówka, Zoo), czy przy centrach handlowych (np. Arkadia czy Złote Tarasy)”–mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie –„W przyszłości oczywiście automat stanie także przy Stadionie Narodowym”.
Automaty do sprzedaży biletów to bardzo duże ułatwienie dla pasażerów. Ich gęsta sieć zapewnia dostęp do biletów non stop (24 godziny przez siedem dni w tygodniu), a najnowsze rozwiązania zapewniają wydawanie reszty czy wnoszenia opłaty przy pomocy kart płatniczych. Działają w kilku wersjach językowych, co znacznie ułatwia turystom poruszanie się po mieście. Niektóre z nich udzielają również dodatkowych informacji o komunikacji miejskiej, zmianach w ruchu czy miejskich atrakcjach. Niewątpliwie w najbliższej przyszłości coraz chętniej będą gościć w miejskich metropoliach sprawiając podróżnym większy komfort korzystania ze zbiorowego transportu pasażerskiego.