Ankieta o toruńskiej komunikacji
infotrans
21.06.2012 19:33
Ankieta o toruńskiej komunikacji
Ponad 500 mieszkańców Torunia wypełniło ankietę na temat projektu BiT-City. Badanie – w lutym oraz w marcu 2012 roku – przeprowadził Urząd Miasta Torunia. 75 procent uczestników nie wyraziło żadnych obaw w stosunku do przedsięwzięcia mającego na celu poprawę jakości komunikacji miejskiej w grodzie Kopernika. Celem Projektu BiT-City oraz komplementarnego względem niego przedsięwzięcia 'Rozwój sieci tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013′, ma być zapewnienie mieszkańcom naszego miasta przede wszystkim:
– szybkiego i wygodnego przejazdu przez miasto łatwego dotarcia do szkół, placówek kulturalnych i rozrywkowych, ośrodków zdrowia, urzędów i instytucji użyteczności publicznej
– zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum miasta, a w konsekwencji, zmniejszenie ilości spalin rozszerzenie sieci transportu szynowego miasta, dzięki budowie linii tramwajowej do UMK oraz do Portu Drzewnego
– zwiększenie udziału transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i odciążenie komunikacyjne obszaru poprawa dostępności i bezpieczeństwa komunikacji szynowej dla mieszkańców, w tym osób starszych, niepełnosprawnych i osób z małymi dziećmi.
– „Celem ankiety było zbadanie stopnia akceptacji dla inwestycji BiT-City oraz zidentyfikowanie ewentualnych obaw lub uwag, jakie torunianie mają w stosunku do tego projektu. Łącznie w badaniu wzięło udział 509 osób. 113 badanych wypełniło ankietę w wersji elektronicznej, pozostali w wersji papierowej –mówi Agata Koman z Wydziału Gospodarki Komunalnej UMT. – Ankieta potwierdza, że z komunikacji tramwajowej w naszym mieście codziennie korzysta wiele osób. Zdaniem uczestników badania, ten środek transportu powinien być przede wszystkim bezpieczny, punktualny oraz pozwalający szybko dotrzeć do celu.”75% badanych nie wyraziło żadnych obaw w stosunku do projektu i jego założeń. Jest to dobry znak dla władz miasta Torunia. Pozostali badani obawiają się przede wszystkim:
– zbytniego obciążenia wysokimi kosztami inwestycji budżetu miasta
– nieterminowej realizacji projektu
– braku zasadności budowy linii tramwajowej do Portu Drzewnego.
Uczestnicy badania zdają sobie sprawę z niedoskonałości infrastruktury tramwajowej w Toruniu. Aż 96% uważa, że zakup nowego taboru jest potrzebny. Warto przypomnieć, że w ramach BiT-City zostanie zakupionych 18 nowych tramwajów, a drugie tyle zostanie zmodernizowanych dzięki projektowi tramwajowemu. 71% opowiedziało się za inwestycją dot. przebudowy linii tramwajowej nr 1 od dworca Toruń Miasto do al. Solidarności, a 66% jest zdania, iż przystanki nie są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych. Uwagi do projektu, jak również odpowiedzi na poszczególne pytania, znajdują się w szczegółowym raporcie z badania ankietowego dostępnego tutaj . Wyniki ankiet będą uwzględnione przy aktualizacji Studium Wykonalności dla projektu BiT-City, które jest swoistego rodzaju biznesplanem inwestycji.
Warto wiedzieć:
1. Długość sieci tramwajowej w Toruniu wynosi obecnie 22 kilometry, w większości są to linie dwutorowe. Cała sieć zasilana jest z trzech podstacji trakcyjnych (tj. zespołów urządzeń służących do zasilania sieci trakcyjnej wykorzystywanej w ruchu tramwajowym): Zachodniej, Centralnej i Wschodniej. Obecnie stosowany system sterowania podstacjami jest przestarzały, mało efektywny i kosztowny w utrzymaniu. Dzięki inwestycji dyspozytorzy w centrum sterowania będą na bieżąco informowani o zakłóceniach w pracy urządzeń. Każda awaria systemu będzie wykrywana szybciej, a tym samym szybsza będzie reakcja odpowiednich służb. W konsekwencji spowoduje to usprawnienie ruchu w transporcie publicznym.
2. Inwestycja dotycząca modernizacji i przebudowy istniejących przystanków tramwajowych zakłada budowę ramp dojazdowych i pochylni dla niepełnosprawnych. Ma to na celu przystosowanie komunikacji tramwajowej w Toruniu do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Na toruńskich przystankach tramwajowych pojawią się wiaty, system informacji pasażerskiej, ławki oraz stojaki na rowery. Łącznie w ramach zadania zostanie przebudowanych i zmodernizowanych 27 platform przystankowych.
3. Budowa kompleksowego systemu monitorowania bezpieczeństwa pasażerów w transporcie zbiorowym zapewni możliwości nieprzerwanej obserwacji przystanków tramwajowych i ich sąsiedztwa za pomocą kamer. W konsekwencji zwiększy się bezpieczeństwo osób podróżujących tramwajem.
4. Dzięki zakupowi 18 szt. niskopodłogowego taboru tramwajowego, transport publiczny w Toruniu będzie bardziej przyjazny środowisku, szybszy, cichszy oraz bardziej komfortowy. Nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje zwiększą dostęp do transportu publicznego osobom starszym i niepełnosprawnym, a kamery, w które wyposażone będą nowe pojazdy zwiększą bezpieczeństwo wśród pasażerów.
5. Budowa nowej linii tramwajowej ma na celu stworzenie dogodnego połączenia centrum miasta z Portem Drzewnym (dojazd do Motoareny oraz planowanych inwestycji: centrum handlowo-usługowego Karawela oraz parku wypoczynkowego z kompleksem basenów oraz hotelem), a zarazem zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na rzecz transportu tramwajowego.
6. Inwestycja ma także przywrócić dawną świetność budynkowi dworca Toruń Główny, poprawić estetykę obiektu, zmienić jego układ przestrzenno-funkcjonalny, jak również udostępnić dworzec dla osób starszych i niepełnosprawnych.