Aglomeracja wrocławska zbada ruch. Kompleksowo
Wrocław podpisałumowę na przeprowadzenie Kompleksowego Badania Ruchu. Mieszkańców miasta iaglomeracji odwiedzą ankieterzy.
Będą liczone auta wjeżdżające do Wrocławia oraz pasażerowiekomunikacji miejskiej. Wyniki badań będą bardzo istotnym elementem przyplanowaniu rozwoju miasta i nowej infrastruktury.
Ile razy, skąd-dokąd, w jakim celu i jakim środkiemtransportu podróżują wrocławianie, co im się podoba, a co denerwuje wkomunikacji zbiorowej albo ile podróży wykonują dziennie? Między innymi takiepytania, już niedługo będą zadawać mieszkańcom Wrocławia specjalni ankieterzy.
Magdalena Piasecka, wiceprezydent Wrocławia podpisała umowęna Kompleksowe Badanie Ruchu.
– Chcę przede wszystkim powiedzieć, że po długim procesieprzetargowym udało się wyłonić konsorcjum profesjonalnych firm, które jeprzeprowadzą. Badania, w dużym skrócie, mają służyć sprawdzeniu zachowańkomunikacyjnych. Z tym, że nie tylko mieszkańców Wrocławia ale i całejaglomeracji – wyjaśnia Magdalena Piasecka, wiceprezydent Wrocławia.
W postępowaniu przetargowym na wykonanie „Kompleksowychbadań Ruchu we Wrocławiu i okolicach – KBR 2018” jako najkorzystniejsza zostaławybrana oferta konsorcjum NBC Consulting Sp. z o.o. z Katowic i LPW Sp. z o.o.z Katowic.
Pierwsze badania tego typu we Wrocławiu odbyły się w 7 lattemu, na przełomie 2010 i 2011 roku. – Sytuacja komunikacyjna w mieście bardzosię przez ten czas zmieniła: powstała Autostradowa Obwodnica Wrocławia, oddanokolejne odcinki tras tramwajowych i Obwodnicy Śródmiejskiej. Już najwyższy czasna kolejne badania – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor BiuraZrównoważonej Mobilności Departamentu Zrównoważonego Rozwoju UMW.
Ankieterzy ruszą nawiosnę
Badania rozpoczną się wiosną tego roku, wyników możemyspodziewać się jesienią. Będą polegały głównie na ankietowaniu mieszkańców ipomiarów: liczby pojazdów, pieszych i rowerzystów oraz liczby pasażerówkomunikacji zbiorowej. Dodatkowym, nowym elementem jest analiza danychprzemieszczeń kart SIM i sygnałów GPS. Mieszkańców będą ankietowani w ichdomach i Internecie, a także w miejscach publicznych. Ankieterzy będąwyposażeni w identyfikatory i list intencyjny od prezydenta Wrocławia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dlaczego te badaniasą ważne?
Wyniki KBR są cennym źródłem wiedzy wspomagającymzarządzanie rozwojem miasta, ponieważ stanowią podstawę do budowymatematycznego modelu ruchu dla stanu istniejącego oraz stanów prognostycznych.Posiadanie takiego modelu, wykorzystującego aktualne dane o zachowaniachkomunikacyjnych mieszkańców oraz o funkcjonowaniu systemu transportowegoumożliwia analizowanie wpływu wprowadzonych zmian na pozostałe elementy układua także optymalizowania rozwiązań określonych problemów transportowych miasta.
– Kompleksowe Badania Ruchu są dla nas niezwykle ważne, tymbardziej, że robimy je dla Wrocławia i okolic. Posłużą nam one do pozyskaniainformacji o tym, jakie zachowania komunikacyjne preferują wrocławianie i nasisąsiedzi z gmin ościennych – Katarzyna Szymczak-Pomianowska, dyrektorDepartamentu Zrównoważonego Rozwoju.
Większy obszar,wiarygodniejsze wyniki
W bieżącym podejściu do KBR uznano, że aby w pełni zrozumiećwzajemne relacje Wrocławia z jego otoczeniem, należy rozszerzyć obszar badaniao pobliskie gminy. Wobec tego badania swoim obszarem, poza Wrocławiem, mająobjąć również kilkanaście sąsiednich gmin. Jest to o tyle istotne, żecodziennie wielu wrocławian podróżuje do gmin ościennych i dalej, a także wielumieszkańców tych gmin podróżuje do Wrocławia. Dzięki analizowaniu większegoobszaru można uzyskać dane, które opisują wzajemne zależności, które trudnodostrzec, badając tylko Wrocław w jego granicach administracyjnych.
Wartością dodaną spójnych badań dla wszystkich gmin jestotrzymanie danych, które mogą stanowić podstawę do rzeczowego dialogu podczasdalszej współpracy. Wzajemne zrozumienie sytuacji sąsiadów ułatwia negocjacjeprzy ewentualnych wspólnych projektach. Pełne wyniki badań ruchu powinny byćznane jesienią tego roku.
„