Adina Valean kandydatką na komisarza transportu
Koordynatorzy komisji transportu Parlamentu Europejskiego poparli 14 listopada kandydatkę Rumunii Adinę Valean na unijnego komisarza -poinformowało PAP źródło unijne.
„Rumunkę poparły wszystkie frakcje z wyjątkiem Zielonych, którzydomagali się dodatkowych informacji, oraz grupy Tożsamość i Demokracja, którabyła przeciwko” – powiedziało PAP źródło unijne.
Valean w czwartek w Brukseli wzięła udział w przesłuchaniu w komisjitransportu PE. Zgoda komisji była wymagana, aby Rumunka mogła zostać komisarzemUE, który będzie zajmował się tą tematyką.
Zielony Ład
Podczas wysłuchania odniosła się do Europejskiego Zielonego Ładu, jednego zgłównych programów szefowej elekt Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen.Jak powiedziała, ta strategia nie może być zrealizowania bez transportu w jejcentrum. Przekonywała, że choć ekologia jest ważna, jeśli chodzi o mobilność,to jednak musi służyć interesom obywateli. Wskazywała, że chociaż potrzebne sądodatkowe wysiłki, aby osiągnąć cele w zakresie ograniczenia emisji dwutlenkuwęgla, musi to być wykonalne pod względem ekonomicznym. Mówiła, że cyfryzacja iautomatyzacja pociągają za sobą ogromne zmiany dla sektora transportu, ale niemogą one następować kosztem ludzi, dlatego konieczne jest większeskoncentrowanie się na szkoleniach i przekwalifikowaniu się pracowników.
Valean mówiła też, że będzie pracować nad poprawą bezpieczeństwa ruchudrogowego i będzie dążyć do ukończenia budowy jednolitej europejskiejprzestrzeni powietrznej. Ma to służyć ograniczeniu natężenia ruchu wprzestrzeni powietrznej i zmniejszyć emisje. Choć – jak mówiła – UE ma solidneramy w zakresie praw pasażerów, to należy nadal pracować w tym obszarze. W kwestiiinwestycji infrastrukturalnych powiedziała, że będzie bronić budżetuinstrumentu finansowego „Łącząc Europę” w kolejnym budżecie UE.
Polskie reakcje
Przesłuchanie kandydatki bardzo dobrze ocenił europoseł Kosma Złotowski(PiS). „Wypadła bardzo dobrze podczas wysłuchania, choć miała niewieleczasu na to, żeby się przygotować, raptem kilka dni. Z posiedzenia komisjitransportu wyszła dziś zwycięsko. Sam fakt, że jest z Rumunii, napawa nasoptymizmem” – powiedział PAP po wysłuchaniu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podobnie wypowiadała się europosłanka Elżbieta Łukacijewska (PO).”(Valean) miała dobre wystąpienie i widać było, że rozumie problematykętransportu. Choć nie mówiła o wielu rzeczach wprost, bo wiele będzie teżzależeć od rządów państw członkowskich, to jednak była przygotowana. Dobrze, żejest z naszego regionu, bo na pewno będzie go dużo lepiej rozumiała niżkogokolwiek inny” – powiedziała PAP.
Otoczenie przyszłej szefowej KE podkreśla, że Valean jest doświadczonąeuroposłanką, która przewodniczyła komisji środowiska, a teraz kieruje komisjąprzemysłu i badań PE (ITRE). W swojej karierze Rumunka zajmowała się kwestiamizwiązanymi z transportem. Była m.in. sprawozdawcą projektu dotyczącegoinstrumentu „Łącząc Europę”, który wspiera infrastrukturę wdziedzinie transportu, energii i usług cyfrowych w UE.
W listopadzie nowy centroprawicowy rząd Rumunii zaproponował dwójkękandydatów – Valean i Siegfrieda Muresana. Są oni eurodeputowanymi EuropejskiejPartii Ludowej i należą do Partii Narodowo-Liberalnej (PNL), która obecnierządzi w Rumunii. Przewodnicząca elekt zdecydowała, że Adina Valean otrzymatekę transportową.
Rovana Plumb – kandydatka poprzedniego, socjaldemokratycznego rządu Rumuniipremier Vioricy Dancili na unijnego komisarza ds. transportu – została uznanaza niezdolną do pełnienia funkcji z powodu stwierdzonego konfliktu interesów.Dancila próbowała forsować innych pretendentów do Komisji już po tym, jak jejgabinet nie uzyskał wotum zaufania, ale zostali oni odrzuceni przez von derLeyen.
„