Adamczyk: Nie ma zagrożenia dla funduszy unijnych dla Polski
Nie ma zagrożenia dlafunduszy unijnych dla Polski – mówił w czwartek w Radiu Kraków ministerinfrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Jak zaznaczył, Polska jestliderem w wydawaniu środków europejskich na transport, kolej, inwestycjedrogowe.
Minister proszony o komentarz do nagłówków w prasie,wskazujących na złe relacje pomiędzy Unią Europejską a Polską (gazetaprawna.pl- „Unia na wojnie z Polską”) odpowiedział, że „kwestia kryzysu wrelacjach Polski z Brukselą, dokładnie z Komisją Europejską, jest kwestiąprzejściową”. Komisja Europejska kwestionuje reformę sądownictwa w Polscei uruchamia procedurę według artykułu 7.
„Ufam i jestem przekonany, że pan premier Mateusz Morawieckioraz wszyscy inni polscy politycy, europosłowie, doprowadzą do tego, że wnajbliższym czasie sprawa zostanie wyjaśniona” – mówił i zaznaczył, żePolska – tak jak każde państwo UE – ma prawo podejmować suwerenne, zgodne zkonstytucją decyzje.
Zdaniem ministra, nie ma powodów do tego, by mówić o jakimś”olbrzymim” konflikcie z UE, mimo że niektórzy brukselscy politycy, jaknp. Frans Timmermans – mówił minister – „prą, aby udowadniać to, czegoudowadniać nie powinni, a mianowicie, że interesy ich politycznych kolegów,przyjaciół tutaj w Polsce są zagrożone; mam tu na myśli szczególnie politykówPlatformy Obywatelskiej”.
Adamczyk podkreślił, że nie ma żadnego zagrożenia dlafunduszy unijnych dla Polski. „Polska jest liderem w wydawaniu tych funduszy.Unia to ceni. Komisarz ds. transportu mówiła, że Polska jest liderem wwydawaniu środków unijnych na transport i kolej. W kolejnej perspektywie niebędzie konsekwencji tej wczorajszej, wstępnej decyzji forsowanej przez panaTimmermansa” – powiedział.
Adamczyk zaznaczył, że jeśli chodzi o inwestycjeinfrastrukturalne, to Polska wykorzystuje środki unijne na inwestycjetranseuropejskie, na europejskie – drogowe i kolejowe – korytarzekomunikacyjne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„One potrzebne są całej Unii, tranzytowi, gospodarce. Winteresie Unii jest to, żeby tak dystrybuować te środki, żeby główne korytarzekomunikacyjne i ich odnogi były bezpieczne, przewidywalne w czasie przejazdu.One muszą odpowiadać parametrom wymaganym w XXI w.” – wskazał ministerinfrastruktury i budownictwa.
W środę KE zdecydowała o uruchomieniu art. 7 traktatu UEwobec Polski. Dała jednocześnie Warszawie trzy miesiące na wprowadzenierekomendacji ws. praworządności. Wiceszef KE Frans Timmermans mówił, że niezależnośćpolskiego wymiaru sprawiedliwości staje pod znakiem zapytania.
„