8 firm powalczy o e-parkowanie w Warszawie

infotrans
11.06.2019 08:33

Aż 8 firm zgłosiłosię do dialogu konkurencyjnego na wprowadzenie systemu informacji parkingowej.

System e-parkowania obejmie 30 tys. miejsc postojowych ibędzie jednym z pierwszych takich systemów w Europie.

E-parkowaniezmniejszy korki i smog

W systemie znajdzie się mapa wolnych miejsc postojowych wStrefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Specjalne czujniki lubkamery będą na żywo sprawdzać, czy w danym punkcie stoi już auto. Kierowcy zapomocą mobilnej aplikacji szybko sprawdzą najlepszą trasę do celu oraz zapłacąza parkowanie.

Dzięki dynamicznej informacji parkingowej użytkownicyzaoszczędzą czas i paliwo (według szacunków nawet 1,5 tys. zł rocznie). Spadnieteż emisja dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji. E-parkowanie marównież poprawić sytuację komunikacyjną w centrum. Kierowcy, zamiast jeździćwokół budynku tracąc minuty na poszukiwanie miejsca postojowego, mogąskorzystać np. z sąsiedniej ulicy. Pozwoli to na równomierne wykorzystaniemiejsc w SPPN i ograniczenie liczby samochodów. Dziś auta krążące stanowiąnawet 20-30% ruchu w centrum stolicy.

Projekt będzie realizowany dzięki dofinansowaniu z UniiEuropejskiej w ramach Wirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Dosystemu dołączy też Legionowo, Marki, Pruszków, Radzymin, Ząbki. Stolicadostała 17 mln zł dotacji unijnej na uruchomienie i obsługę systemu w latach2020-2026. Choć dofinansowanie zakłada ok. 10 tys. miejsc w systemie, decyzjąRady m.st. Warszawy projekt ma objąć łącznie 30 tys. punktów postojowych(pozostałe środki są uwzględnione w budżecie miasta na kolejne lata).

Pionierski projekt

Dla kierowcy cały projekt może się wydawać prosty –aplikacja sprawdza dostępność miejsc i wskazuje które z nich są wolne. Nie jestto jednak tak proste, jak w przypadku garaży kubaturowych, gdzie zajętośćmiejsc może weryfikować szlaban na wjeździe. Aby system mógł objąć np. strefępłatnego parkowania, konieczne jest zmapowanie wszystkich ulic i wyposażenieich w monitorujące urządzenia. Wyzwaniem będzie zapewnienie bieżącejaktualizacji danych przekazywanych mieszkańcom. W ciągu roku w samym centrumorganizacja ruchu zmienia się kilkaset razy, czasowo bądź na stałe, dlategowraz z systemem powstanie cyfrowa baza danych, aktualizowana w czasierzeczywistym. W aplikacji uwzględnione zostaną remonty i czasowo zamknięteulice.

Założenia projektu są pionierskie – jak dotąd tylko kilkamiast na świecie może się pochwalić podobną innowacją, większość systemówinformacji parkingowej w miastach skupia się wyłącznie na prowadzeniu ruchu dopublicznych garaży podziemnych. W Warszawie taka opcja również będzie możliwa,jednak podstawę systemu stanowią miejsca przyuliczne. Wdrożenie tak dużego ipionierskiego systemu wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania. Testyczujników w miejskich warunkach były prowadzone w latach 2016-2017 ipotwierdziły skuteczność urządzeń. Następnie Zarząd Dróg Miejskichprzeprowadził dialog techniczny z potencjalnymi dostawcami sprzętu. Na tejpodstawie miasto wystąpiło o przyznanie dotacji unijnej na realizację projektu.

Co dalej?

Teraz przeanalizujemy dokumenty złożone przez 8 wykonawców.Po zakończeniu tego procesu wspólnie opracujemy ostateczny zakres projektuuwzględniając możliwości techniczne zaproponowane przez firmy. Następniewykonawcy zostaną zaproszeni do składania ofert. Zwycięską firmę planujemywyłonić do końca tego roku. Realizacja projektu, obejmująca zaprojektowanie iprzygotowanie aplikacji, bazy danych oraz zakup i montaż sprzętu w całejstrefie, może potrwać około 24 miesięcy.

E-Kontrola

Równolegle trwają prace nad uruchomieniem systemue-kontroli. Firmy, które złożyły do nas oferty w tym postępowaniu na tę usługę,przeszły niedawno testy. Weryfikujemy teraz ich wyniki, aby mieć pewność, żeoferenci będą w stanie zapewnić niezawodność systemu.

E-kontrola obok e-parkowania to kolejna innowacja, którąplanuje wprowadzić ZDM. Podstawowym celem e-kontroli jest zwiększenieefektywności działań kontrolnych. Dziś opłaty sprawdza tylko ok. 50 kontrolerówi dlatego wielu kierowców ryzykuje, nie płacąc za parkowanie. Zespół dwóchsamochodów wyposażonych w kamery może osiągnąć skuteczność porównywalną zpięcioma patrolami pieszymi. Dzięki temu liczba kierowców unikających opłaty izajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znacznie spaść. W ten sposóbwzrośnie rotacja miejsc – celem opłaty parkingowej jest bowiem wymuszenie, bypostój auta był jak najkrótszy, bo wówczas znacznie łatwiej znaleźć wolnemiejsce parkingowe.