Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

64 kilometry warszawskich buspasów. Nowy na Puławskiej

infotrans
27.07.2020 10:00

Od piątku, 24 lipca, można korzystać z buspasa na ul. Puławskiej na odcinku od węzła „Wyścigi” do pętli autobusowej przy al. Wilanowskiej.

Dopuszczalny jest na nim ruch karetek, pojazdów miejskiego transportu osób niepełnosprawnych, motocykli oraz taksówek.

64 kilometry

Pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego mają do dyspozycji prawie 64 kilometry wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. To nie wszystko. Niektóre ulice dostępne są wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów. Takich odcinków jest ponad pięć kilometrów.

Autobusy swoje pasy dzielą również z tramwajami – poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym. Tak jest w al. „Solidarności” oraz na ul. 11 Listopada.

Najdłuższy warszawski buspas jest na ul. Radzymińskiej i al. „Solidarności”. Zaczyna się niemal na granicy miasta, przy ulicy Krynoliny, a kończy na pl. Bankowym. Ma on dokładnie 7775 metrów długości. Na tym odcinku jest też najdłuższy w Warszawie „trambuspas”. Autobusy i tramwaje kursują tu razem na odcinku 2,7 kilometra.

Z kolei najmłodszy buspas w stolicy wytyczony został w czerwcu 2020 w al. „Solidarności” od ul. Jórskiego do Łodygowej, ma on ok. 1700 metrów długości.

W kolejnym etapie ZDM Warszawa chce wdrożyć nowe buspasy z oznakowaniem pozwalającym na poruszanie się nimi motocykli na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (na odc. Grójecka-Szczęśliwicka), Wołoskiej oraz na Modlińskiej (na odc. płk. R. Kuklińskiego-Elektronowa). Trwają ostatnie przygotowania.

Badania i motocykle

Jak podkreśla ZDM Warszawa, wyznaczenie nowego buspasa to poważna ingerencja w organizację ruchu. Dlatego przed podjęciem decyzji przeprowadzamy szczegółowe analizy, które pozwalają ocenić faktyczną efektywość buspasa.

Wśród analizowanych czynników znajdują się m.in. natężenie ruchu pojazdów transportu zbiorowego i pojazdów prywatnych, okres funkcjonowania buspasa, straty czasowe w ruchu komunikacji miejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia, liczba skrzyżowań oraz długość odcinków prostych (od skrzyżowania do skrzyżowania).

Ponadto zgodnie z zapowiedzią prezydenta Rafała Trzaskowskiego, rozpoczęty został również proces wpuszczenia motocyklistów na buspasy. Przez ostatnie miesiące trwało projektowanie i opiniowanie zmian w organizacji ruchu. Pierwsi motocykliści pojawili się na buspasach jeszcze w czerwcu. Wtedy też wyznaczony został nowy buspas na ul. Radzymińskiej. Po zakończeniu obecnie trwających prac, będą oni mogli poruszać się również po buspasie na Puławskiej.