50 miliardów na kolejową infrastrukturę
Ponad 50 mld zł wydadzą PKP Polskie Linie Kolejowe na modernizację, budowę nowych szlaków czy peronów w latach 2014-2020. Za ok. miliard zł firma rozbuduje system informacji pasażerskiej, który ruszy w 2015. Pasażerowie będą mogli korzystać m.in. z interaktywnych rozkładów jazdy na stacjach i peronach. Po przetargu na budowę nowego systemu, pilotażowo zostanie on uruchomiony na jednej z podwarszawskich linii jeszcze w 2014 roku. Docelowo w 2015 roku na każdej stacji czy przystanku kolejowym ma znajdować się zintegrowany z centralą system informacji dla pasażera. Zamiast tradycyjnego papierowego rozkładu, na tablicach wyświetlane będą aktualne rozkłady jazdy pociągów czy korekty. Na największych stacjach znajdować się też będą interaktywne wyświetlacze, na których sami pasażerowie będą mogli sprawdzić interesujące ich informacje. Członek zarządu ds. inwestycji PKP PLK, Wojciech Folejewski dodał, żenowy system do prezentowania informacji zastąpi kilkadziesiąt obecnych działających na dworcach. -’Zdecydowanie podniesie to komfort dla pasażerów’ – ocenił. Członek zarządu PKP PLK poinformował również, że spółka po pięciu miesiącach br. realizuje plan inwestycyjny z nadwyżką. 'Miesięcznie nakłady przekraczają 0,5 mld zł, a po 5 miesiącach mamy ok. 150 mln nadwyżki’ – podkreślił. Przedstawiciel PKP PLK powiedział, że w 2014 roku wydatki spółki na inwestycje nie są zagrożone i zgodnie z planem osiągną ponad 7 mld zł na koniec roku. 'Wierzę, że pułap 7 mld zł nie jest naszą granicą i w ciągu kilku lat możemy zwiększyć nakłady na inwestycje nawet do 10 mld zł rocznie’ – dodał.
W dalszej perspektywie czasowej, do 2020 r., PKP PLK zainwestują w infrastrukturę kolejową ponad 50 mld zł, w tym na modernizację, budowę nowych szlaków czy peronów w latach 2014-2020. Dofinansowanie unijne ma wynieść ok. 40 mld zł. Prezes spółki, Remigiusz Paszkiewicz podkreślił, że to największy w historii polskiej kolei program inwestycyjny. -’Przez ostatnie 10 lat udało się zmodernizować ponad 5 tys. km torów, z czego ponad połowę w latach 2012-2013. Tylko w tym roku PKP PLK zainwestuje ponad 7 mld zł, co umożliwi modernizację kolejnych 1,5 tys. km torów. Łącznie w latach 2012-2015 na ten cel planujemy przeznaczyć 22,5 mld zł’ – dodał. Paszkiewicz ocenił, że spółka w unijnej perspektywie na lata 2014-2020 wyda ponad 50 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ok. 40 mld zł. 'W nowej perspektywie będziemy stawiać przede wszystkim na ruch towarowy. Chcemy zdecydowanie przyspieszyć prędkość takich pociągów’ – powiedział. Paszkiewicz dodał, że jedną z największych i najdroższych inwestycji, która będzie prowadzona w najbliższych latach, będzie modernizacja węzła warszawskiego. Ma ona kosztować od 4 do 6 mld zł. 'Ten węzeł jest kluczowy, ponieważ skupia cały ruch pasażerski w Polsce, ciągi towarowe czy ruch aglomeracyjny. Ma jednak poważną wadę – słabą separację ruchu pasażerskiego od towarowego’ – podkreślił. Szef spółki powiedział, że modernizacja warszawskiego węzła ma się rozpocząć w 2016 r. i może potrwać od 3 do 5 lat, w zależności od organizacji ruchu na czas remontu, uzgodnionej z miastem Warszawa. Chodzi o jak najsprawniejsze przeprowadzenie prac i minimalizowanie utrudnień dla pasażerów kolei i kierowców. Przebudowane mają być m.in. tory na Dworzec Zachodni i sama stacja, a ruch pociągów zostanie przeniesiony głównie na wyremontowany Dworzec Gdański. Paszkiewicz poinformował, że na czas remontów przywrócony dla pasażerów zostanie także Dworzec Główny. Remonty nie ominą też torów na dworcu Warszawa Wschodnia, która jest największym komunikacyjnym hubem w Polsce. 'Przebudowa będzie trwała kilka lat. Chcemy jak najmniej utrudniać życie pasażerom, choć pewne niedogodności na pewno się pojawią’ – powiedział. Aby odciążyć stolicę od ruchu towarowego, remontowana będzie też południowa linia towarowa.