40 mln na komunikacyjną integrację Gdańska

infotrans
30.05.2017 16:41

Gdańsk dostał kolejne unijne dofinansowanie: 15,5 mln zł na budowę węzłów integracyjnych Rębiechowo i Osowa (wraz z gm. Żukowo), a także 26,3 mln zł na rozbudowę węzłów integracyjnych Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz i budowę tras dojazdowych do nich. Umowa na dofinansowanie (przyznane w ramach RPO Woj. Pomorskiego na lata 2014-2020) podpisana została w poniedziałek, 29 maja, o godz. 11 w Sali Okrągłej w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego.

Od lat namawiamy i zachęcamy gdańszczan do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z bardziej ekologicznych sposobów przemieszczania się niż własny samochód. Powstają nowe trasy tramwajowe, trasy rowerowe i związana z nimi infrastruktura. Dzięki uzyskanym z RPO pieniądzom uda poszerzyć tę sieć o kolejne ważne elementy – mówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępczyni prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

W ramach węzła przesiadkowego w Rębiechowie Gdańsk wybuduje parking na 387 miejsc z monitoringiem. Żukowo rozbuduje drogi dojazdowe (rowerowe oraz dla samochodów i transportu zbiorowego), ulice: Akacjową (750 m), Słoneczna (ok. 2,4 km) oraz Czaple (ok. 800 m). Trasy rowerowe powstaną z Leźna, Lnisk, Chwaszczyna, Banina i Pępowo do węzła w Rębiechowie. Łącznie powstanie prawie 26 km DDR.

Natomiast węzeł integracyjny w Gdańsku Osowie stworzy sprawny i funkcjonalny system obsługi transportowej w rejonie dzielnicy Osowa i wschodniej części gm. Żukowo, z wykorzystaniem dostępu do linii PKM dla transportu zbiorowego, rowerów, samochodów osobowych i pieszych – wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyr. Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.

Utworzenie węzła zostanie zrealizowane przez połączenie ul. Barniewickiej z Letniskową, przebudowę układu pętli autobusowej i budowę parkingów przy przystanku SKM. Parkingi będą dysponować 40 miejscami dla samochodów i 100 dla rowerów.

Drugi z dofinansowanych projektów dotyczy rozbudowy węzłów Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz budowy trasy dojazdowej do węzłów SKM na terenie Gdańska. Powstaną trasy rowerowe do węzłów:

Węzeł integracyjny Gdańsk Główny:

  • Wały Jagiellońskie i Hucisko – od ul. Elżbietańskiej (0,7 km)
  • Podwale Przedmiejskie – od ul. Okopowej do ul. Elbląskiej (1,9 km)
  • ul. Kartuska – odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) – odcinek dolny

Węzeł integracyjny Gdańsk Wrzeszcz:

  • ul. Jaśkowa Dolina – od ul. Matejki do al. Grunwaldzkiej (0,2 km)
  • ul. Jaśkowa Dolina – przystanek Na Wzgórzu (0,1 km)
  • ul. Dmowskiego – od al. Grunwaldzkiej do PKP Wrzeszcz (0,3 km)
  • al. Grunwaldzka – strona zachodnia od ul. Do Studzienki do ul. Szymanowskiego (1,8 km)
  • al. Legionów po stronie północno-wschodniej na odcinku od ul. Kościuszki do placu Komorowskiego (0,6 km)
  • al. Grunwaldzka – strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km)
  • ul. Kołobrzeska – odc. od al. Grunwaldzkiej do al. Rzeczpospolitej (1,1 km)
  • Jana Pawła II – od ul. Czarny Dwór do al. Rzeczpospolitej (1,9 km)

Kolejny element to trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska:

  • ul. Potokowa – odc. od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (0,8 km)
  • ul. Budowlanych – odc. od ul. Nowatorów do PKM Matarnia (1,3 km)
  • ul. Nowatorów od. Ul Kartuskiej do ul. Budowlanych (1,3 km)
  • dojazd do PKM Kiełpinek od kładki nad obwodnicą do ul. Szczęśliwej (0,6 km)
  • al. Grunwaldzka – strona wschodnia od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej (0,5 km)
  • ul. Kartuska – odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) – odcinek górny

Projekt obejmuje też utworzenie na terenie Gdańska parkingów rowerowych kubaturowych, na ok. 500 miejsc, przy węzłach Gdańsk Główny i Wrzeszcz, budowę nowych wiat na przystankach autobusowych i tramwajowych na węźle Gdańsk Główny, budowę naziemnego przejścia dla pieszych z dworca PKP w stronę Targu Kaszubskiego na węźle Gdańsk Główny, budowę miejsc postojowych w systemie Kiss&Ride przy węzłach: Gdańsk Główny (10 miejsc) i Gdańsk Wrzeszcz (15), a także zakup i montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w obu lokalizacjach.

Oba dofinansowane projekty będą realizowane etapami, jednak całość prac musi zakończyć się najpóźniej do końca 2020 r.