4 miejsce Warszawy w Transport Sharing w Europie

infotrans
29.08.2017 11:16

Warszawa jest naczwartym miejscu w Europie jeśli chodzi o miejskie wypożyczalnie rowerów, samochodówi skuterów. Tak wynika z raportu zespołu ShopAlike, który postanowiłprzeanalizować i porównać systemy transport-sharingu w europejskich stolicach.

Z raportu wynika, że Paryż jest niekwestionowanym liderem wdziedzinie transport-sharingu w Unii Europejskiej. Posiada najbardziejrozwinięte i dogodne cenowo systemy we wszystkich trzech kategoriach. Popiętach depczą mu Bruksela, Berlin, Warszawa, Wiedeń i Amsterdam, które równieżwyróżniają się systemami w każdej z trzech kategorii.

Wszystko zaczęło się w 1965r. w Amsterdamie, gdy grupaaktywistów wprowadziła tzw. „Witte Fietsen”, zwykłe, pomalowane na biało,rowery bez blokady, z których mógł korzystać każdy, pozostawiając je w dowolnymmiejscu dla kolejnego użytkownika. Jako, że wiele z nich skradziono lubzniszczono, system szybko zamknięto. Minęło 30 lat nim kolejna ze stolic(Kopenhaga) rozpoczęła zakrojony na szeroką skalę system bike- sharingu(Bycyklen w 1995r.). Podążyły za nią kolejne miasta, dzięki czemu bike -sharing stał się szybko europejskim zjawiskiem.

Car-sharing miał być od początku rozwiązaniem dla problemówtransportowych i środowiskowych. Jego początki datuje się na 1948r., gdy wZurychu powstała kooperatywa „Sefage” (Selbstfahrengemeinschaft).Pomysł był prosty: jeśli nie stać cię na zakup samochodu, podziel się nim. Odtego czasu podjęto wiele prób stworzenia podobnych systemów. Te z lat '70, '80i '90 były jednak zbyt małe, by się utrzymać. Dopiero tym powstającym od końcalat '90 udało się osiągnąć korzyści skali, niezbędne do przetrwania.

Scooter-sharing to najnowszy wynalazek tzw. „Sharingeconomy”. Systemy tego typu zaczęły się pojawiać dopiero w ostatnich latach. Wwielu przypadkach oferują one pojazdy w pełni elektryczne, przyczyniając się doredukcji zanieczyszczenia powietrza.