Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

263 tys. kart w półtora roku. ŚKUP!

infotrans
10.05.2017 09:05

Po około półtora roku działania systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych ma ona ok. 263 tys. użytkowników. Liczba wydanych kart rośnie przeciętnie o ok. 200-300 dziennie. Rozwijana jest też m.in. sieć punktów obsługujących funkcjonalności karty związane z komunikacją publiczną.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych organizator komunikacji miejskiej w większej części aglomeracji katowickiej, Komunikacyjny Związek Komunalny GOP, podpisał z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Karta miała zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Ostatecznie była stopniowo wprowadzana od października 2015 r.; w listopadzie 2015 r. rozpoczęło się funkcjonowanie systemu.

Obok KZK GOP w przedsięwzięciu związanym ze ŚKUP w różnym zakresie uczestniczą samorządy miast regionu. Kartą można opłacić korzystanie z komunikacji miejskiej (stopniowo zastąpiła bilety okresowe), a także parkowanie w wybranych miastach i niektóre inne usługi publiczne.

Jak przekazała PAP we wtorek rzeczniczka KZK GOP Anna Koteras, choć od ubiegłorocznych wakacji, gdy wprowadzono największe zmiany w taryfie komunikacji miejskiej Związku, dynamika rozprowadzania kart spadła, obecnie nadal codziennie wydawanych jest ich przeciętnie ok. 200-300 egzemplarzy. Dotąd od października 2015 r. karty wyrobiło łącznie ok. 263 tys. osób; wśród nich 243,5 tys. w wersji spersonalizowanej.

Docelowo z karty, zgodnie z unijnym projektem, który ją współfinansował, miało korzystać co najmniej 150 tys. osób. Liczbę tę osiągnięto już w ub. roku. Aby skłonić pasażerów do jej pozyskiwania, w 2016 r. KZK GOP m.in. stopniowo obniżał ceny niemal wszystkich biletów kodowanych na karcie (jednorazowych i okresowych), a także ceny wybranych biletów za jednorazowe przejazdy w taryfie odległościowej.

Wprowadzona wraz ze ŚKUP taryfa odległościowa docelowo ma stać się powszechniejsza od dotychczasowej – strefowo-czasowej. Jest ona stosowana domyślnie w kasownikach elektronicznych (wybór taryfy strefowo-czasowej wiążę się z dodatkowymi czynnościami przy kasowniku); pasażer przykłada tylko kartę do kasownika przy wejściu i przy wyjściu z pojazdu.

Jednocześnie od sierpnia ub. roku ostatecznie wycofane zostały papierowe bilety okresowe. Są one dostępne wyłącznie w postaci elektronicznej – kodowanej na karcie ŚKUP. Bez zmian można było dotąd kupować papierowe bilety jednorazowe, również u kierowców.

Ostatnio jednak zarząd KZK GOP zdecydował o wycofaniu od 1 lipca br. z powszechnej sprzedaży biletów jednorazowych na trzy i więcej miast (lub ważnych godzinę). Koteras we wtorkowej rozmowie z PAP zaznaczyła m.in., że zmiana dodatkowo powinna dociążyć ŚKUP. Ponadto biletów na trzy miasta – za 4,80 zł – sprzedawało się spośród jednorazowych najmniej; nadal będzie można je kupić w automatach i u kierowców (za tę samą kwotę).

KZK GOP zachęca pasażerów do wyrabiania karty ŚKUP przez internet (kartaskup.pl) lub osobiście w Punktach Obsługi Klienta. Związek przekonuje, że dzięki karcie można nie tylko kupować tańsze bilety, ale ułatwiony został również do nich dostęp.

Bilety, w tym okresowe, można kupować przez internet, za pośrednictwem Portalu Klienta oraz w stu dziewięciu całodobowych automatach, a także w punktach obsługi oraz 800 punktach sprzedaży. Również przez internet – oraz ze wszystkich wymienionych punktach – można doładowywać konto karty.

KZK GOP stara się też rozwijać własną sieć Punktów Obsługi Pasażera – obsługujących m.in. część funkcjonalności ŚKUP. We wtorek ósmy taki Punkt otwarto na dworcu autobusowym w Piekarach Śląskich.

Pasażerowie mogą tam uzyskać niespersonalizowaną kartę ŚKUP, zablokować lub doładować kartę, kupić bilet okresowy (elektroniczny) oraz wszystkie rodzaje dostępnych wciąż biletów papierowych. Mogą też uzyskać informację o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, jak i karty ŚKUP, a w razie potrzeby zgłosić reklamację (za wyjątkiem spraw dotyczących elektronicznej portmonetki, które przyjmowane są w koordynowanych przez mBank Punktach Obsługi Klienta – POK).

W piekarskim oraz pozostałych POP można również zapłacić mandat (lub odwołać się od niego), zakodować ulgę na karcie, wygenerować billing czy też zwrócić zakupione bilety elektroniczne.

Budowa dworca autobusowego w miejscu wcześniejszych przystanków na os. Wieczorka w Piekarach Śląskich zakończyła się w grudniu ub. roku. Koszt całej przebudowy kompleksu (budowy nowego budynku m.in. z poczekalnią, toaletami, Punktem Obsługi Pasażera KZK GOP, a także siedmiu stanowisk postojowych dla autobusów) wyniósł niecałe 3,7 mln zł.(PAP)