2,3 mld zł na pomoc przy wspólnym pomorskim bilecie

infotrans
12.06.2018 06:43

Spółka InnoBaltica zGdańska pozyskała 2,3 mln euro z instrumentu finansowego ELENA na pomoc przyopracowaniu i wdrożeniu tzw. wspólnego biletu na Pomorzu. Pieniądze mogą byćprzeznaczone też m.in. na tworzenie systemu roweru metropolitalnego.

Katarzyna Wośko ze spółki InnoBaltica z Gdańskapoinformowała w poniedziałek w komunikacie, że spółka pozyskała 2,3 mln euro zinstrumentu finansowego ELENA na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniutzw. wspólnego biletu na Pomorzu. Zaznaczyła, że „po raz pierwszy w Polsceudało się uzyskać unijne pieniądze z instrumentu finansowego ELENA (EuropeanLocal ENergy Assistance)”.

Pieniądze zostaną wykorzystane m.in. na integrowanie działańprzy tworzeniu wspólnego biletu, roweru metropolitalnego oraz transportowychwęzłów integracyjnych. „Platforma Zintegrowanych Usług Mobilnościpotocznie nazywana wspólnym biletem pozwoli mieszkańcom Pomorza korzystać zjednego z najbardziej nowoczesnych systemów płacenia za przejazdy w Polsce.Żeby uiścić należność za podróż nie będzie trzeba kupować papierowego biletuani wykonywać skomplikowanych czynności w aplikacji telefonicznej” -zapowiada spółka.

Jak informuje Wośko, spółka InnoBaltica przygotowujeprogram, który pozwoli pasażerom zaplanować podróż i po prostu pojechać – bezmartwienia się, gdzie kupić bilet, ile trzeba za niego zapłacić i z jakich ulgmożna skorzystać.

„System projektowany w spółce InnoBaltica to przedsięwzięcieinnowacyjne w skali kraju, jak również Europy, zakłada bowiem zintegrowanie wzakresie wspólnego systemu poboru opłat wszystkich organizatorów i operatorówdziałających w segmencie publicznego transportu zbiorowego na obszarze regionu,ale z poszanowaniem odrębności każdego z nich i z zachowaniem jego taryf orazudzielanych ulg” – czytamy w komunikacie spółki.

Pasażer, wsiadając do autobusu, tramwaju czy trolejbusu,będzie musiał mieć przy sobie jedynie urządzenie, które pozwoli systemowi gorozpoznać (może to być aplikacja w telefonie albo specjalna karta). Dalejsystem będzie działał już sam. Przeliczy przejechane przystanki, dopasujetaryfę, naliczy należne ulgi (odpowiednie dla pojazdów komunikacji autobusowejczy dla pociągów), a następnie podsumuje opłaty.

Wośko zwraca uwagę, że „jeśli w ciągu doby okaże się, żepasażerowi bardziej opłacałoby się pojechać na +bilecie+ dobowym niż na kilkujednorazowych – zmieni naliczone wcześniej opłaty na tańszą opcję i dopiero potakiej optymalizacji ściągnie pieniądze z konta pasażera”.

W ramach programu ma też zostać udostępniony planer -aplikacja umożliwiająca wytyczanie trasy przejazdu między dowolnymi miejscami zuwzględnieniem zapotrzebowania danego pasażera (w tym niepełnosprawnego).InnoBaltica informuje, że „tworzony dla Pomorza system będzie (…) pokazywałprzewoźnikom na bieżąco, jak dużo osób korzysta z komunikacji zbiorowej nadanych liniach; gdzie jest tłok, a gdzie autobusy czy wagony kursują puste”. Toma pozwolić przewoźnikom dostosować rozkłady i wielkość pojazdów do rzeczywistegozapotrzebowania.

Na początku maja Krzysztof Rudziński, prezes spółkiInnoBaltica poinformował media, że w 2020 r. do zintegrowanego systemu mająnależeć przewoźnicy działający w Gdańsku i w Gdyni oraz SKM (Szybka KolejMiejska) i Przewozy Regionalne. Zapowiedział, że „potem sukcesywniewłączani będą kolejni przewoźnicy”. Wyjaśnił, że do zintegrowania jestm.in. tysiąc pojazdów (autobusów, tramwajów, trolejbusów), z tego ok. 650 wTrójmieście, ponad sto systemów taryfowych i ponad stu przewoźników. Naprzełomie września i października ma się rozpocząć pilotaż rozważanychtechnologii systemu w Gdańsku, Gdyni, Słupsku i w Starogardzie Gdańskim.Testowanie ma potrwać do dwóch miesięcy. Po pilotażu, w listopadzie ma byćogłoszony przetarg na system. Jesienią planowane jest też złożenie wniosku doProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o finansowanie projektu.

Instrument finansowy ELENA został uruchomiony przez KomisjęEuropejską i Europejski Bank Inwestycyjny już w 2009 roku, jednak dotychczasżadnemu podmiotowi z Polski ani ze wschodniej części Europy nie udało się uzyskaćpieniędzy z tego źródła.

Cytowana w komunikacie Sylwia Wymysłowska ze spółkiInnoBaltica wyjaśnia, że „podstawowa trudność polega na tym, że aplikując ośrodki z tego instrumentu finansowego trzeba myśleć szerzej niż tylko orealizacji jednego projektu”. „Założenie jest takie, że ELENA wspiera działanianastawione na współpracę różnych podmiotów, czego skutkiem ma być poprawa stanuśrodowiska naturalnego oraz oszczędność energii” – dodała.

InnoBaltica jest spółką, której głównymi właścicielami sąWojewództwo Pomorskie, miasto Gdańsk i miasto Gdynia. Podstawowym zadaniem,jakie aktualnie realizuje, jest zaprojektowanie i wdrożenie PlatformyZintegrowanych Usług Mobilności, potocznie nazywanej wspólnym biletem.