Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

21 września Dzień Kontrolera w KZK GOP

infotrans
18.09.2017 09:13

Na przystankach komunikacji w aglomeracji katowickiejpojawiły się plakaty prezentujące sceny z codziennej pracy 12 kontrolerówbiletów. W ten sposób KZK GOP – organizator komunikacji w regionie – chceocieplić ich wizerunek i przypomnieć, jak ważną pełnią rolę.

Kolejną już kampanię wizerunkową tego typu rozpoczęto wokresie poprzedzającym obchodzony w KZK GOP 21 września Dzień Kontrolera. Akcjama uświadomić osobom korzystającym z komunikacji, że kontrolerzy działają winteresie wszystkich pasażerów, a ich obowiązki są szersze niż tylkosprawdzanie biletów.

-„Rola kontrolerów jest trudna do przecenienia. To znimi pasażerowie mają bezpośredni kontakt w autobusach i tramwajach; służąpomocą i informacją, są reprezentantami Związku, a ich praca to działanie narzecz wszystkich, ponieważ dochód ze sprzedaży biletów to jedno z dwóchgłównych źródeł finansowania komunikacji publicznej” – wskazujeprzewodniczący Zarządu Komunikacyjnego Związku Komunalnego GórnośląskiegoOkręgu Przemysłowego Roman Urbańczyk.

-„Pieniądze z biletów przeznaczane są także nainwestycje – zakup nowych autobusów, opłacenie firm sprzątających pojazdy itd.Ci, którzy nie kupują biletów, nie dokładają się do finansowania komunikacji,jednocześnie korzystając z pieniędzy pozostałych pasażerów, więc tak naprawdęjeżdżą na koszt wszystkich uczciwie płacących za przejazd” – dodał.

Dzień Kontrolera zainaugurowano w KZK GOP w 2010 r., apierwsza kampania wizerunkowa przełamująca negatywny, stereotypowy obrazkontrolera biletów odbyła się dwa lata wcześniej. KZK GOP był pierwszą w Polsceorganizacją, która przeprowadziła taką akcję; obecnie są one cykliczne, zwyklew czasie wrześniowego Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Według rzeczniczki KZK GOP Anny Koteras, powoli zmienia siępodejście społeczne do pracy kontrolerów. „Sami zainteresowani mówią, żecoraz rzadziej wśród podróżnych zdarzają się sytuacje, kiedy podczas kontroliogół pasażerów jest nastawiony przeciwko kontrolerowi i broni gapowicza.Pasażerowie chyba zrozumieli, że w takich sytuacjach tak naprawdę to oni płacąza gapowicza” – powiedziała.

Bohaterami wszystkich kampanii KZK GOP są jego pracownicy iwspółpracownicy – osoby faktycznie pracujące jako kontrolerzy biletów. W sumiew autobusach i tramwajach KZK GOP bilety sprawdza ponad 200 kontrolerów – tozarówno kontrolerzy zawodowi, zatrudnieni na umowę o pracę (mają oniujednolicony ubiór – niebieskie koszule, krawaty, ciemne kurtki), jak i osobypracujące na umowę-zlecenie.

Aby zostać kontrolerem KZK GOP, trzeba mieć co najmniejśrednie wykształcenie (prawie połowa etatowych kontrolerów ma wykształceniewyższe) oraz odpowiednie predyspozycje psychiczne: opanowanie, odporność nastres, umiejętność rozładowania sytuacji konfliktowych, kontaktowość,otwartość, asertywność, stanowczość. Wymagana jest też odpowiednia kondycjafizyczna i spostrzegawczość.

Wśród kontrolerów systematycznie rośnie liczba pańwykonujących ten zawód. Cztery lata temu kontrolerkami KZK GOP było 16 kobiet,czyli niecałe 10 proc. kontrolerów, a dziś 32, czyli nieco ponad 15 proc.Rocznie na terenie związku dokonuje się ok. 6 mln kontroli biletów.

Dodatkowa opłata za przejazd bez biletu w aglomeracjikatowickiej nie zmieniła się od kilku lat – maksymalna to 160 zł, płacona wmiejscu kontroli 90 zł, a płatna w ciągu siedmiu dni – 125 zł.

Podrobienie lub przerobienie biletu albo dokumentuuprawniającego do zniżki (np. legitymacji) traktowane jest jak fałszowaniedokumentów, czyli przestępstwo. Wszystkie próby fałszerstw są przekazywanepolicji i w efekcie trafiają do sądów. Z obserwacji KZK GOP wynika, że w tegotypu sprawach najczęściej zapadają wyroki kary w zawieszeniu na rok lub dwalata; w przypadku osób małoletnich sądy orzekają dozór kuratora. Oskarżeni zreguły muszą też ponosić koszty sądowe.

Osoby, które w ciągu roku trzy razy zostaną złapane najeździe „na gapę” i nie płacą nałożonych dodatkowych opłat, mogą spodziewać sięskierowania przeciwko nim zawiadomień o popełnieniu wykroczenia. Zgodnie z art.121 Kodeksu wykroczeń, gdy sprawca po raz trzeci przyłapany zostanie nanaruszaniu taryfy, a w ciągu roku dwukrotnie nie uiścił nałożonych na niegoopłat dodatkowych, popełnia wyłudzenie – tym samym sprawa może trafić do sądu.

KZK GOP to największy organizator komunikacji miejskiej wkraju – tworzy go blisko 30 gmin; obsługuje teren o powierzchni 1,8 tys. km kw.zamieszkany przez ok. 2 mln ludzi. Z transportu publicznego organizowanegoprzez Związek codziennie korzysta blisko milion pasażerów.(PAP)