20-ste urodziny PeSTki
Była parada taboru tramwajowego, gra miejska, okolicznościowy tort i „Sto lat” odśpiewane przy akompaniamiencie Orkiestry Miasta Poznania. Tak mieszkańcy świętowali dwudziestą rocznicę uruchomienia popularnej PeSTki – trasy tramwajowej do pętli os. Sobieskiego.
Jubileuszowa parada tramwajów ruszyła dokładnie o 1 po południu z pętli na os. Jana III Sobieskiego. Poznaniacy mogli wspólnie podziwiać przejazd zabytkowych, ale też współczesnych pojazdów z taboru poznańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Twórcom Poznańskiego Szybkiego Tramwaju podziękował Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania – Ta inwestycja była bardzo potrzebna, służy poznaniakom i jest powodem do dumy – powiedział Jaśkowiak. Podkreślił również, że z problemami transportu w mieście zmagali się także jego poprzednicy – Jedyny sposób na korki i sprawne przemieszczanie się to transport publiczny. Wojciech Szczęsny Kaczmarek, który doprowadził do końca budowę Pestki, to on postawił na autobusy i tramwaje, był zwolennikiem komunikacji publicznej – przekonywał prezydent Jacek Jaśkowiak.
Choć pierwsza koncepcja budowy linii szybkiego tramwaju w Poznaniu powstała już w r. 1928, to pierwszy tramwaj wyjechał na trasę PST 30 I 1997 o 10:08. Oficjalne otwarcie linii miało miejsce dzień później. Bezkolizyjna trasa szybkiego ruchu tramwajowego , zapewniła sprawną i szybką komunikację dla ponad 70 tys. ludzi mieszkających w północnych dzielnicach miasta – na Winogradach i Piątkowie.
– Wcześniej, tu na Winogrady, jeździły tylko autobusy i to był kłopot. Jak wreszcie otworzyli trasę to wiele się zmieniło. Przemieszczanie do centrum stało się wiele krótsze, dlatego ludzie byli bardzo zadowoleni. Nie wyobrażam sobie teraz jakby tej Pestki nie było – powiedział Roman Drzewiecki, mieszkaniec Winograd.
Parada tramwajów skończyła się w zajezdni przy ul. Głogowskiej. Tam na mieszkańców czekała Orkiestra Miasta Poznania przy MPK oraz okolicznościowy tort. Wojciech Tulibacki, prezes MPK, przypomniał historię budowy i funkcjonowania trasy. Podziękował za zaangażowanie byłych prezydentów Poznania Andrzeja Wituskiego i Wojciecha Szczęsnego Kaczmarka oraz byłej premierce Hannie Suchockiej za pozyskanie funduszy na budowę PST.
– Cieszę się, że udało się wówczas przekonać radę ministrów, żeby znalazła pieniądze, które pozwoliły zrealizować projekt zapoczątkowany przez prezydenta Wituskiego i był kontynuowany przez kolejnych. Pestka jest kochana przez poznaniaków – mówiła Suchocka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Zastosowaliśmy nowoczesne rozwiązania, które w Polsce pojawiły się po raz pierwszy. Przedtem nie używało się automatycznych zwrotnic, nikt nie używał takiej podstacji trakcyjnej jak my. Pod tym względem, przecieraliśmy w Polsce szlaki – wyjaśniał Jerzy Babiak, były dyrektor MPK. Dodał też, że w chwili uruchomienia trasy Szybkiego Tramwaju, nowa linia była promowana hasłem „My jedziemy, wy stoicie”. – To było w odniesieniu do kierowców, którzy obok stali, bo na skrzyżowaniu Most Teatralny zawsze był taki tłok, a tramwaje jechały.
Prezydent Jacek Jaśkowiak także nawiązał do zalet komunikacji publicznej. – Tramwaj, którym przyjechaliśmy zmieści 220 pasażerów. Tyle osób w ciągu 15 min. może przejechać z os. Sobieskiego na Dworzec Zachodni. Jeśli popatrzymy na zapełnienie samochodu, to oznacza, że 1 tramwaj zastępuje ok. 200 samochodów. Zapewnił także, ze trwają prace nad przygotowaniem budowy trasy tramwajowej na Naramowice. – My ten tramwaj zrobimy i mam nadzieję, że za 20 czy 30 lat razem z Maciejem Wudarskiem będziemy zaproszeni na jubileusz tramwaju na Naramowice.
Według Iwony Gajdzińskiej, rzecznik MPK, w ciągu jednej godziny tramwaje na trasie PST mogą przewieźć ok. 14 tys. pasażerów. Dziennie podróżuje nią blisko 100 tys. osób. Obecnie trasę obsługuje 48 pociągów na 6 liniach: 12, 14, 15, 16, 19 i 20. Tędy prowadzi również linia 201, jedyna linia nocna łącząca Piątkowo i Winogrady z centrum i Ratajami.
Hubert Bugajny/biuro prasowe
„