Zużycie szyn tramwajowych – odcinki proste

infotram
08.05.2013 10:42
Szyny tramwajowe poddawane są obciążeniom mechanicznym, powstającym podczas przejazdu tramwajów. Efekty tych zjawisk na typowych torowiskach podsypkowych to:
  • pionowe ugięcie szyn, wynikające z nacisku pojazdu
  • ścieranie się szyn, wynikające z tarcia kół tramwaju o powierzchnię główki, szczególnie podczas hamowania i rozpędzania
  • zużycie faliste szyn, na odcinkach rozpędzania się pojazdów
Siła nacisku pojazdu szynowego poprzez szyny przenosi się na podkłady, podsypkę i podtorze. Rodzaj nawierzchni torowiska decyduje o zużyciu i odkształcaniu się podtorza. Na torowisku podsypkowym, zlokalizowanym w sąsiedztwie gruntu lub na szerokim pasie zieleni, problemem jest pokrywanie się podsypki nawiewanym piaskiem, kurzem i gruntem, w wyniku czego torowisko zarasta trawą i chwastami. Przy nieodpowiedniej porowatości nawiewanego gruntu, nieregularnym wykaszaniu trawy i braku odpowiedniego odwodnienia podsypki, w podtorzu i podsypce gromadzi się woda. W wyniku tego torowisko uplastycznia się. To główna przyczyna bocznych i pionowych deformacji szyn.
img_2155_copy_760 tram567_760 img_8909_copy_760
Niewielka deformacja torowiska podsypkowego wymaga użycia podbijarki i regulacji torowiska w planie i profilu, wraz z zagęszczeniem podsypki i uzupełnieniem jej niedoborów. Duże deformacje wraz z zanieczyszczeniem podsypki wymagają demontażu całej nawierzchni torowej, usunięcia podsypki, wyrównania podtorza, wymiany podsypki i wykonania nowej nawierzchni.
Ścieranie się szyn następuje w toku normalnej eksploatacji i zależy od masy przejeżdżających pojazdów. Mikrowystępy koła poruszając się po szynie zazębiają się o mikronierówności powierzchni główki, co umożliwia toczenie. Fragmenty materiału są odrywane od główki, co doprowadza do zmniejszania się wysokości profilu poprzecznego szyny. Po kilkunastu latach eksploatacji zaobserwować można gołym okiem znaczny ubytek główki.
img_7605_copy_760 img_7607_copy_760

 

Starte szyny muszą zostać wymienione na nowe. Zwykle jednak wcześniej następuje deformacja torowiska, związana z podatnością podsypki i podtorza.
img_8713nowowiejska_copy_760
Zużycie faliste szyn to falowe nierówności szyn, o długości od kilku centymetrów do kilku metrów. Koło tramwaju przetaczając się po tak powstałych pagórkach wpada w drgania wraz z szyną i wytwarza fale dźwiękowe, co objawia się donośnym, wyjącym dźwiękiem. Środkiem zaradczym jest szlifowanie szyn.
img_2247_copy_760
Oddzielną problematykę stanowią torowiska podsypkowe poprowadzone w jezdni, w obrębie skrzyżowań lub ulic, pokryte asfaltem lub płytami betonowymi. Drgania szyn, sąsiadujących z twardym, ale nieelastycznym asfaltem lub asfaltobetonem, doprowadzały do pęknięć lub wybrzuszania się asfaltu.
 img_9208_copy_760 img_9209_copy_760
Problem zniszczenia nawierzchni ulic w sąsiedztwie szyn wymagał zastosowania niekonwencjonalnych rozwiązań budowy podtorza, takich jak wylewanie ław betonowych, prowadzenie szyn w otulinie na płycie betonowej lub wykonywanie konstrukcji zbrojenia podkładów jako  zintegrowanej z płytą podtorza. Kolejne niekonwencjonalne rozwiązanie stanowiły szyny bezszyjkowe, układane na prefabrykowanych płytach betonowych (płyta węgierska). Ich eksploatacja stwarza jednak utrudnienia ze względu na wybrzuszenia szyn w okresie letnim i klawiszowanie płyt.
W starej technologii, szyny łączono za pomocą skręcania. Dwa odlewane łubki za pomocą śrub i nakrętek łączyły dwie szyny poprzez otwory nawiercone w szyjce. Rozwiązanie to zostało wyparte poprzez termitowe spawanie szyn, zapewniające ciągłość główki szyny. Wciąż jednak można w Polsce spotkać szyny łączone w tradycyjnej technologii. Koło pojazdu szynowego, przechodząc z jednej szyny na drugą, pokonuje duży skok. Skokowe uderzenie przy nieodpowiednim podparciu szyny może doprowadzić do pęknięcia i wyłamania fragmentu główki.
kolotram
Mechanizm powstawania pęknięć szyn na złączach łubkowych. Koło ma do pokonania duży skok. Kilkanaście tysięcy przejazdów doprowadza do pęknięć skrajnych fragmentów główki.
img_2143_copy_760 img_2144_copy_760 img_2147_copy_760
img_2248_copy_760 img_2277_copy_760