Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Wbrew obiegowej opinii zainteresowanie tramwajową linią 2 jest stosunkowo duże –informuje ZTM Warszawa. Dziennie korzysta z niej, i to zaledwie kilka dni po jej uruchomieniu, średnio ponad 2,5 tys. osób. Wielu pasażerów przesiada się do tramwaju. Nie tylko z autobusowych linii dowozowych (np. 211 czy 214), ale również z zatłoczonej linii 101.
Nazywana przez niektórych pieszczotliwie „ogryzkiem”linia 2 została uruchomiona na trasie Stare Świdry –Młociny. Jak pisze ZTM Warszawa zadaniem tramwaju jest uzupełnienie kursujących przez most Marii Skłodowskiej-Curie linii autobusowych, które są bardzo mocno wykorzystywane. Nowa linia ma także „przyzwyczaić”mieszkańców tej części Białołęki do komunikacji szynowej. Będzie to miało duże znaczenie, kiedy trasa tramwajowa zostanie w kolejnych etapach wydłużona do Mehoffera, a docelowo do Winnicy. Podróż przez most tramwajem jest bardzo szybka. Rozkładowy czas jazdy tramwaju linii 2 wynosi: między przystankami STARE ŚWIDRY i METRO MŁOCINY –7 min, a między przystankami ŚWIDERSKA i METRO MŁOCINY –6 min. Tramwaje tej linii kursują bardzo często, w godzinach szczytu podjeżdżają na przystanki co 5 minut. W międzyszczycie, a także w soboty i dni świąteczne –co 7,5 minuty. Ze względu na szkolne ferie zimowe, częstotliwość „dwójki”została zmniejszona. Tramwaj kursuje co 7,5 minuty w godzinach szczytu oraz co 10 minut poza szczytem, w soboty i święta. Po zakończeniu ferii linia 2 będzie w godzinach szczytu znów kursowała co 5 minut. Poza szczytem, w soboty i święta, tak jak w czasie ferii, czyli co 10 minut.
Trzeba podkreślić, czytamy w komunikacie ZTM-u, że linia 2 na pętli Młociny zatrzymuje się na nowym przystanku o numerze 28, który został uruchomiony najbliżej wejścia na stację metra. Dzięki temu przesiadki między tymi dwoma środkami transportu szynowego są szybkie i wygodne. Nowa linia tramwajowa od początku cieszy się stosunkowo dużym zainteresowaniem pasażerów. Dowodzą tego wyniki pomiarów przeprowadzonych przez ZTM trzeciego dnia kursowania linii. W szczycie porannym (w godz. 6.30 –8.30) w kierunku Młocin skorzystało z niej 490 pasażerów. 210 osób wsiadło do tramwaju na przystanku STARE ŚWIDRY, a 280 osób na przystanku ŚWIDERSKA. W szczycie popołudniowym (w godz. 14.30 –18.30) z Młocin w kierunku Starych Świdrów odjechało 950 osób. W ciągu całego dnia linia 2 przewiozła łącznie w obu kierunkach 2550 pasażerów.
Metro Młociny
szczyt poranny
6.30-8.30
międzyszcyt 8.30-14.30
szczyt popołudniowy 14.30-18.30
wieczór
odjazdy na Stare Świdry
30
220
950
230
1430
przyjazdy ze Starych Świdrów
490
380
200
50
1120
W związku z uruchomieniem nowej linii tramwajowej wprowadzone zostały również zmiany w kursowaniu niektórych linii autobusowych. Komunikacja autobusowa pełni obecnie funkcję dowozową do tramwaju. Do przystanku tramwajowego Stare Świdry można dojechać linią 211 z Bukowa, 214 z Nowodworów, 516 z Żerania FSO oraz 741 z Chotomowa. Autobusy kursują, od skrzyżowania ul. Świderskiej i ul. Porajów przez ul. Świderską (przesiadka do tramwaju w kierunku metra na przystanku na ul. Świderskiej przed tunelem Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie) –jezdnią lokalną po południowej stronie trasy mostowej –ul. Myśliborską w kierunku ul. Porajów (przystanek STARE ŚWIDRY dla pasażerów przesiadających się z tramwaju od strony metra). Dowóz do kursującej do stacji metra MŁOCINY linii tramwajowej 2 zapewniono mieszkańcom tych części pasma nowodworsko-tarchomińskiego, którzy do tej pory nie mieli bezpośredniego połączenia autobusowego do linii metra.
Linia 211 zapewniła dojazd do linii 2 głównie z osiedli zlokalizowanych w rejonie ul. Aluzyjnej (Dąbrówka Wiślana), ul. Hanki Ordonówny oraz w rejonie ul. Milenijnej. Autobusy tej linii kursują co 20 min.
Rozkładowy czas jazdy linii 211:
●od przystanku DĄBRÓWKA WIŚLANA do przystanku ŚWIDERSKA –19 min
●od przystanku STRUMYKOWA –13 min
●od przystanku ĆMIELOWSKA –9 min.
Średni czas podróży do centrum (do skrzyżowania Al. Jerozolimskie/Marszałkowska) linią 211 z przesiadką do linii 2 i do metra –uwzględniając rozkładowy czas jazdy, średni czas oczekiwania na przystankach i średni czas przejścia między przystankami:
●z przystanku DĄBRÓWKA WIŚLANA w szczycie porannym –ok. 64 min
●z przystanku STRUMYKOWA –ok. 58 min
●z przystanku ĆMIELOWSKA –ok. 54 min.
Pomiary (z 23 stycznia) wykazały, że linią 211 do tramwaju (przystanek Świderska) w szczycie porannym dojechało 45 osób. Liczba pasażerów odjeżdżających linią 211 z przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 64 osoby.
Linia 214 zapewniła dojazd do „dwójki”głównie z osiedli zlokalizowanych wzdłuż ciągu ulic: Odkryta –Nowodworska. Częstotliwość kursowania linii 214 wynosi, w szczycie porannym 7-8 min., w szczycie popołudniowym 10 min oraz w międzyszczycie, soboty i dni świąteczne 15 min.
Rozkładowy czas jazdy linii 214:
●od przystanku HANKI ORDONÓWNY do przystanku ŚWIDERSKA wynosi 11 min
●od przystanku NOWODWORSKA –7 min.
Średni czas podróży do centrum linią 214 z przesiadką do linii 2 i metra w szczycie porannym:
●z przystanku HANKI ORDONÓWNY –ok. 50 min
●z przystanku NOWODWORSKA –ok. 46 min.
Przeprowadzone pomiary wykazały, że liczba pasażerów dojeżdżających linią 214 do linii 2 (wysiadających z autobusów linii 214 na przystanku ŚWIDERSKA) w szczycie porannym wyniosła 195 osób. Liczba pasażerów odjeżdżających linią 214 z przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 233 osoby.
Linia 516 zapewniła dojazd do tramwaju głównie z osiedli zlokalizowanych w rejonie ul. Ćmielowskiej. Autobusy tej linii kursują co 15 min.
Rozkładowy czas jazdy linii 516
●od przystanku KAMIŃSKIEGO do przystanku ŚWIDERSKA –4 min.
Średni czas podróży do centrum linią 516, dalej linią 2, i następnie metrem w szczycie porannym
●z przystanku KAMIŃSKIEGO –ok. 47 min.
Pomiary wykazały, że liczba pasażerów dojeżdżających linią 516 do linii 2 (wysiadających z autobusów na przystanku ŚWIDERSKA) w szczycie porannym wyniosła 39 osób. Liczba pasażerów odjeżdżających linią 214 z przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 108 osób.
Linia 741 zapewniła dojazd do linii 2 głównie z Chotomowa i Jabłonny, a także z osiedli zlokalizowanych przy zachodnim odcinku ul. Mehoffera.
Rozkładowy czas jazdy linii 741:
●od przystanku CHOTOMÓW do przystanku ŚWIDERSKA –30 min
●od przystanku PAŁAC (w Jabłonnie) –23 min
●od przystanku CHĘCIŃSKA –8 min.
Średni czas podróży do centrum linią 741 z przesiadką do „dwójki”i metra w szczycie porannym:
●z przystanku CHOTOMÓW –ok. 70 min
●z przystanku PAŁAC –ok. 63 min
●z przystanku CHĘCIŃSKA –ok. 48 min.
Przeprowadzone pomiary wykazały, że liczba pasażerów dojeżdżających linią 741 do linii 2 (wysiadających z autobusów linii 741 na przystanku ŚWIDERSKA) w kursach przyjeżdżających na godz. 6.18, 7.28 i 8.58 łącznie wyniosła 9 osób. Liczba pasażerów odjeżdżających linią 214 z przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 24 osoby.
Warto dodać, że do tramwaju przesiada się również część pasażerów z linii 101. Liczba pasażerów wsiadających do autobusów linii 101 na przystanku STARE ŚWIDRY w kierunku Nowodworów w szczycie popołudniowym wyniosła 145 osób. Zatem łącznie z przystanku STARE ŚWIDRY autobusami linii 101, 211, 214, 516 i 741 w szczycie popołudniowym odjechały (nie licząc pasażerów przejeżdżających przez ten przystanek tranzytem) 574 osoby. Łącznie w szczycie porannym autobusami linii 211, 214, 516 i 741 do przystanku ŚWIDERSKA dojechało 288 osób. Uwzględniając liczbę pasażerów tramwajów linii 2 w tych samych okresach (w szczycie porannym –490, w szczycie popołudniowym –950) należy stwierdzić, że znaczna grupa osób korzystających z tramwaju udaje się do/od najbliższych budynków mieszkalnych pieszo.
ZTM zdaje sobie sprawę z tego, że mieszkańcy Tarchomina i Nowodworów zdążyli się już przyzwyczaić do funkcjonującego na tym terenie układu linii autobusowych. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem byłoby zwiększenie liczby autobusów i uruchomienie nowych linii dowozowych. Nie jest to jednak możliwe ze względu na niewystarczającą liczbę autobusów w ruchu oraz ograniczenie środków na komunikację miejską w budżecie miasta. Dlatego ZTM, mając na względzie te ograniczenia a także konieczność uruchomienia komunikacji dowozowej, wprowadził opisane powyżej zmiany w istniejącym układzie. Przez cały czas trwają jednak obserwacje i analizy funkcjonowania nowego układu komunikacji na Tarchominie i Nowodworach. Nie wyklucza natomiast, po zakończeniu zimowych ferii szkolnych wprowadzenia korekt tras linii.
Więcej o tramwaju na Tarchomin pisaliśmy m.in. tutaj.