Znikąd donikąd czyli karłowate metro wystartowało
infotram
08.03.2015 19:18
Znikąd donikąd czyli karłowate metro wystartowało
Bez pompy ale z przemówieniem Hanny Gronkiewicz-Waltz ruszyła opóźniona niemalże trzy lata druga linia metra. Linia, która obroniłaby się gdyby została otworzona, tak jak pierwotnie planowano, na EURO 2012. Zanim jednak karłowaty odcinek drugiej nitki warszawskiego metra ruszył zdążyły skończyć się nie tylko Mistrzostwa Europy w roku 2012, ale także Mistrzostwa Świata w 2014 roku, nasi piłkarze są zaś na półmetku eliminacji do kolejnych Mistrzostw Europy w 2016 roku. Ów strzępek drugiej linii metra obroniłby się, gdy został udostępniony kibicom na turniej w 2012 roku. Wówczas rzeczywiście można było zaryzykować stwierdzenie, że plan był dobry. A tak pojawia się pytanie, dla kogo w marcu 2015 roku oddano fragment metra, kursującego na odcinku Rondo Daszyńskiego –Dworzec Wileński? Pierwsza myśl jaka przychodzi do głowy to …Gocław. Tak, właśnie Gocław. To mieszkańcy tej części Warszawy dostali propozycję nie do odrzucenia, aby do Centrum jechać nie jak dotychczas bezpośrednio, ale do Stadionu, potem do Świętokrzyskiej, a następnie do Centrum. Pomysł z węzłem przesiadkowym przy dworcu Warszawa Stadion nie byłby może aż taki zły, tyle, że z pociągiem, jadącym prosto do Centrum. A tak trzy albo dwie przesiadki zamiast połączenia bezpośredniego. Metro jest tu zbędne, wystarczy SKM.
Druga grupa potencjalnych pasażerów to ci, którzy dotychczas dojeżdżali z różnych zakątków szeroko rozumianej prawobrzeżnej części miasta do Ratusza. Dziś mają jechać do Dworca Wileńskiego, dalej metrem przez Stadion i Nowy Świat do Świętokrzyskiej i stamtąd do Ratusza. Dwie przesiadki zamiast połączenia bezpośredniego albo jednej przesiadki z wykorzystaniem tramwaju, który od Wileńskiego do Ratusza jedzie 10 minut. W dodatku po wydzielonym torowisku, po którym kursują także autobusy. Chyba nie tędy droga….
Trzecia kategoria potencjalnych pasażerów metra to ci, którzy z Woli będą chcieli dojechać na Pragę. Niestety metrem nie będzie ani szybciej ani prościej niż tramwajem. Kolejne pudło.
Druga linia metra to klapa. Prowadzi znikąd donikąd. Przypomnijmy sobie jak budowano linię pierwszą. Zaczęto na Kabatach. To jedno z najdalej położonych osiedli w Warszawie. Dzięki metru mieszkańcy nie tylko Kabat, ale także Ursynowa czy Służewia dostali szybki dojazd do Politechniki, a więc niemalże do samego centrum miasta. Z drugą linią powinno być dokładnie tak samo. Budowę trzeba było rozpocząć na Zielonej Białołęce, poprzez Targówek czy Bródno do Dworca Wileńskiego. Wówczas mieszkańcy tych dzielnic dostaliby szybki dojazd niemalże do centrum miasta. A tak mamy karłowaty kawałek nitki, która donikąd nie prowadzi. Stanowi jedynie atrakcję, bo przejeżdża pod Wisłą…Oferta miasta dla mieszkańców tych rejonów stolicy owszem jest. Ale to nie metro, którym mogą szybko dojechać do centrum, ale autobusy, którymi dojeżdżają do metra, którym z kolei przejażdżka trwa ledwie kilka minut. Oto metro po warszawsku.
Przy okazji nie sposób nie wspomnieć o tramwajowej linii 11, która kursuje od przystanku Metro Młociny do Marymontu. Kolejny warszawski potworek, który od Ronda Daszyńskiego do Metra Marymont dubluje linię 17. Linię dodajmy, która ma jedną z najlepszych częstotliwości w Warszawie. Tylko po to, żeby dowozić do stacji Rondo Daszyńskiego. Kto od stacji Metro Marymont będzie dojeżdżał do stacji Rondo Daszyńskiego? Na to pytanie nawet nie próbujemy znaleźć odpowiedzi.
A zatem potworek ruszył. Z uwagą i nieukrywanym zainteresowaniem będziemy śledzić frekwencję na drugiej linii metra. Czy w obecnej postaci ma ona szansę dorównać pierwszej?
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022